Nové obchody mají šanci

Nové super a hypermarkety v Česku stále přibývají. Není jejich síť už příliš hustá? Mají vstupující hráči na trhu v ostré konkurenci vůbec ještě naději? Ukazuje se, že zejména menší města se stávají úspěšným cílem obchodníků. Ve větších získávají popularitu spíše velká nákupní centra a galerie se spoustou menších butiků a nabídkou zábavy.

Domácí maloobchodní síť stále ještě pokulhává za úrovní ve vyspělé Evropě, zejména v bývalé patnáctce členů Evropské unie. Velké nadnárodní maloobchodní řetězce tak mají stále ještě prostor pro růst. Vyplývá to z aktuální studie společnosti Pricewaterhouse-Coopers. Podle ní zejména prodejci nepotravinářského zboží zdaleka nestačí pokrýt rostoucí poptávku.

"V Česku stále existují možnosti expanze pro nadnárodní maloobchodní řetězce ve vybraných nepotravinářských segmentech, například v oblasti módního odívání, obuvi či prodeji nábytku. V potravinářském sortimentu zůstávají dobré příležitosti ještě v mnoha menších městech a regionech, které doposud nebyly předmětem zájmu největších prodejců," uvedl Pavel Kulhavý z české pobočky PricewaterhouseCoopers.

Odborníci soudí, že investice do nových hypermarketů, ale hlavně do velkých nákupních center a galerií, nabízejících i zábavu a gastronomické služby, se budou i letos celkově pohybovat v miliardách korun. Boom výstavby přitom potrvá nejméně příští dva roky. Pak by se Česko mohlo dostat na úroveň vyspělých zemí unie. V Česku totiž i přes mohutnou výstavbu v uplynulých letech na tisíc obyvatel připadá asi 105 metrů čtverečních prodejní plochy.

V bývalé patnáctce členských zemí unie je to však zhruba 200 metrů čtverečních. Navíc trvají velké rozdíly v hustotě obchodní sítě, a tedy možnostech a pohodlí nákupu. Například v Praze na tisíc obyvatel připadá 339 metrů čtverečních moderní prodejní plochy. V některých regionech Jihočeského a Jihomoravského kraje připadá na tisíc lidí průměrná prodejní plocha mezi osmi až 63 metry čtverečními. V těchto krajích totiž většina obyvatel žije v menších obcích, o něž řetězce zatím neměly zájem. Různé další studie, a také plány obchodních řetězců však naznačují, že už si cestu k menším místům nacházejí.

Například společnost Tesco, která má v Česku šest obchodních domů a 24 hypermarketů, letos v Mikulově na Břeclavsku otevřela první malý obchod s prodejní plochou tisíc metrů čtverečních. Běžně přitom hypermarkety Tesco mají rozlohu nad 3000 metrů čtverečních. Velikost prodejny v Mikulově však odpovídá potřebám jeho zhruba 7,5 tisíce obyvatel. Do menších měst míří ovšem i další řetězce, například Lidl, Ahold či Makro.

Obchod v Česku

na trhu působí 162 hypermarketů

přes 520 menších supermarketů

více než 400 diskontních prodejen

na 60 velkých nákupních center a galerií

tržby v deseti největších řetězcích dosáhly loni 221,5 mld Kč

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info