Pokuty řetězcům přitvrdí

Pokud se budou i příští rok opakovat závažné prohřešky obchodních řetězců, dostanou za ně obchodníci pokutu až padesát miliónů korun. To je 50tkrát víc než dosud. Na pultech prodejny Hypernova (Ahold) v Hradci Králové se objevily staré sýry s falšovaným prodloužením doby spotřeby, prošlé masné výrobky zase prodávala Billa ve Strakonicích. Pokud se tyto a další prohřešky obchodních řetězců budou opakovat i v příštím roce, dostanou za ně obchodníci pokutu až padesát miliónů korun. Tedy padesátkrát víc než dosud.

"Chceme prosadit, aby vysoké pokuty za závažné porušení pravidel platily už od nového roku," shodl se včera ministr průmyslu Milan Urban s šéfem agrárního resortu Petrem Zgarbou. Zatímco dosud zvýšením pokut politici jen hrozili, teď už mají jasný plán. Zavedení sankcí připojí k novele zákona o ochraně spotřebitele. Ta už prošla sněmovnou v prvním čtení.

Ministry přiměl k ráznějšímu kroku opakovaný prodej závadných potravin. Zemědělská a potravinářská inspekce odhalila letos falšování doby spotřeby i prodej zkaženého masa v osmnácti velkoprodejnách. Pětkrát se provinili Julius Meinl a Hypernova, čtyřikrát Albert (patří také Aholdu), jednou Carrefour, Delvita, Billa a Kaufland.

Po zveřejnění případů se začali o kvalitu zboží mnohem víc zajímat i spotřebitelé. "Například na naši informační linku, zřízenou před třemi týdny, přišlo už přes tisíc podnětů od zákazníků. Předáváme je příslušným kontrolním organizacím," potvrdil mluvčí Ministerstva zemědělství Pavel Kovář.Informační centra pro spotřebitele posiluje i ministerstvo průmyslu, k dosavadním šedesáti přibude dalších čtyřicet. Kromě toho se dali dohromady i jednotlivé kontrolní instituce, a od příštího týdne už mají vyrážet na zvlášť závažné prověrky společně. Každá z organizací totiž smí kontrolovat něco jiného - třeba veterináři jen masné výrobky, obchodní inspekce ceny zboží, potravinářská inspekce zase potraviny rostlinného původu.Probudilo se i Sdružení obrany spotřebitelů. "Na náš návrh budou inspekce upozorňovat na konkrétní provinilé prodejny co nejdříve, ještě před dokončením celého řízení," uvedla mluvčí sdružení Ivana Picková.

Právě ztráty pověsti se přitom obchodníci obávají nejvíce. Pro firmy s obratem v desítkách miliard korun nemusí být ani mnohamiliónové pokuty bolestné, ale špatné jméno znamená odliv zákazníků."Budeme dodržovat pravidla kvality bez ohledu na výši pokut. Ztráta image by nás poškodila," přiznal například mluvčí Delvity Petr Uchytil."Rychlého zveřejňování prohřešků se nebojíme, ale musí být objektivní. Když se někde náhodou objeví přelepené datum spotřeby, přece to neznamená, že se data falšují všude a na všem zboží," dodal.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info