Čeští vinaři se snaží proniknout na americký trh
07.12.2005 | Aktuálně.cz
Přesvědčit Američany o kvalitě moravských vín přijeli do New Yorku zástupci Centra českého vinařství. Ve spolupráci s českým generálním konzulátem v New Yorku a místním Českým centrem připravili na dnešek prezentaci vín z jihomoravských sklepů a vinic. "Chceme prosadit víno z České republiky na americký trh," řekl newyorský generální konzul Aleš Pospíšil. "Je naší dlouhodobou snahou, abychom zdejším náročným newyorským konzumentům dokázali, že produkce českých vinařů nepokulhává za tím, co zde běžně konzumují," dodal.
Dosavadní vývoz českých a moravských vín do Spojených států je zanedbatelný. "V USA jsou snad jen tři importéři moravských vín - ve státech Kalifornie, Iowa a Connecticut," uvedl obchodní konzul Josef Dvořáček. "Objemy jsou velice malé, většinou jde o dílčí dodávky do českých, německých a polských restaurací," řekl. Dovoz do USA komplikují složitá pravidla, kdy na obchodování s alkoholickými nápoji jsou potřeba dovozní, distribuční a maloobchodní licence. Například stát New York nové licence vůbec nevydává, proto je možné importovat víno pouze přes už zavedené společnosti.
"Pokud by firma z jiného státu USA chtěla prodávat víno v New Yorku, náklady zprostředkovatelů by se projevily na podstatně vyšší ceně," upozornil konzul. Najít odběratele většího množství vína v New Yorku, kde je velká koncentrace Čechů, Slováků a dalších středoevropských národů, by byl podle Dvořáčka dobrý začátek, jak vstoupit na americký trh. Z obchodního hlediska jsou nadějné oblasti také v Chicagu a jeho okolí a v jižní Kalifornii, kde rovněž žije větší počet krajanů.
Pro maloobchodní prodej alkoholických nápojů platí v každém státě USA jiná pravidla. V New Yorku se prodává tento sortiment s výjimkou piva pouze ve specializovaných prodejnách. Vedle vín kalifornských, australských, jihoamerických a jihoevropských jsou zde často za přijatelné ceny k dostání vína například z Rumunska, Moldavska či Izraele.
Centrum českého vinařství se při prezentacích ve světě snaží upozornit na kvality domácího vína a zprostředkovat kontakty mezi producenty a distributory. "Uzavírat smlouvy je pak už na vinařích samotných," řekl ředitel centra Matouš Ballík.
Nabídkový program je postaven na bílých odrůdách, které lépe vyhovují pěstitelským podmínkám kolem 50. rovnoběžky, tedy jedné z nejsevernějších vinařských oblastí světa, uvedl. Jeho společnost, která při prezentacích spolupracuje s českými centry po světě, už absolvovala několik desítek podobných degustací.
Moravská vína mohou podle Ballíka zaujmout svojí jedinečností. Nejde o to přiblížit se jiným vinařským velmocím, ale o to přivést na trh vysoce kvalitní, specifická vína, řekl. Jedním z nich je i domácí šlechtěnec Pálava, poměrně aromatická odrůda, která dává víno "plnějšího těla s pěknou kyselinou", popsal tento typický moravský druh čtyřiadvacetiletý Matouš Ballík, který je jinak jedním z nejmladších českých someliérů.
Další články v kategorii
- Šebestyán vedl zemědělský dotační fond, od letoška zastupoval velké agropodniky (15.12.2025)
- V kanadských skladech leží americký alkohol za miliardy. Provincie řeší, co s ním (15.12.2025)
- Zvěřiny se v Česku mnoho nejí, ale zájem roste. Vede daněk, divočák a jelen (15.12.2025)
- Na Litoměřicku a Nymbursku se potvrdila v malochovech newcastleská choroba (15.12.2025)
- Městské lesy Chrudim nabízí stromky, jedle z plantáží jsou ve větší oblibě (15.12.2025)
- Ve Vodňanech vyrostl pavilon pro aquaponii a chov ryb v uzavřeném cyklu (15.12.2025)

Tweet



