Dálnice D3 povede přes Posázaví
15.12.2005 | Lidové noviny
Dálnice D3, která vede z Prahy do Jihočeského kraje, dostala svoji podobu. Ze tří návrhů vláda vybrala ten, kdy se trasa napojuje na pražsdký městský okruh, prochází kolem Jílového a vede Posázavím.
Tuto variantu prosazoval i Středočeský kraj. Kabinet tak ukončil vleklé spory, které řadulet oddalovaly výstavbu dlouho plánované dopravní tepny. Dálnice D3 z Prahy přes České Budějovice do Rakouska má měřit 140 kilometrů. V provozu je zatím jen zhruba devítikilometrový úsek nedaleko Tábora. Podle posledních odhadů by dálnice měla být dokončena kolem roku 2020. "Středočeský kraj rozhodnutí vlády vítá," řekl dnes jeho mluvčí Martin Kupka. Zastupitelé budou moci na nejbližším zasedání v novém roce schválit územní plán Benešovska, což může urychlit další rozhodování o stavbě dálnice, zmínil. Územní plán je základní podmínkou pro to, aby se rozeběhla všechna další řízení, tedy územní rozhodnutí, posouzení vlivu stavby na životní prostředí a stavební povolení, dodal. Trasa D3 byla navržena ve třech variantách.
O jednu se zasazoval kraj, o druhou ministerstvo životního prostředí a o třetí ekologové. Žádná ze stran nechtěla své stanovisko změnit. Kraj trval na tom, že nejlepší je stabilizovaná trasa. Podle ní se D3 samostatně napojuje na pražský městský okruh, prochází kolem Jílového, stáčí se na jih a vede Posázavím. Přiklonily se k ní i obce na Sedlčansku, Votičsku a Benešovsku. Ministerstvo životního prostředí ji ale nedoporučilo ani po opakovaném vyjednávání s krajem. Krajští zastupitelé zamítli návrh dopravního specialisty Lumíra Zenkla a ekologa Vojtěcha Vyhnálka, kterou obhajovalo ministerstvo životního prostředí. Začátek této trasy se směrem zPrahy až po Benešov téměř kryje se stabilizovanou, a to včetně překlenutí sázavského údolí. Variantu, která počítá s velkým tunelem za Voticemi, považují zastupitelé za nejnákladnější anejméně vhodnou. Odmítli i třetí variantu Promika, která předpokládá rozšíření silnice I/3 z Mirošovic do Benešova. O stavbu dálnice D3 velmi stojí i Jihočeský kraj. Jihočeský hejtman Jan Zahradník vyzval koncem listopadu představitele největších podniků v kraji, aby podpořili rychlejší dostavbu D3.Špatná dopravní dostupnost je podle něj překážkou pro další rozvoj firem a brzdí příchod investorů.
Další články v kategorii
- Drahé vánoční kolekce už zlevňují (18.12.2025)
- Vítězem miliardového tendru Lesů ČR je LDF Rožnov, má osm ze 40 zakázek (18.12.2025)
- Itálie a Francie jsou proti rychlému schválení a podpisu dohody Mercosur (18.12.2025)
- Čí zájmy hájí premiér Babiš na jednání Evropské rady k rozpočtu? Naší země, nebo svého agroholdingu? (18.12.2025)
- Evropský parlament schválil odklad nařízení o odlesňování o další rok (18.12.2025)
- Řečtí zemědělci pokračují v blokádách i po příslibu více peněz (18.12.2025)
- Lední medvědi se geneticky adaptují na změny klimatu (18.12.2025)
- Průzkum: Obliba kapra na Štědrý den klesá, roste obliba umělých stromků (18.12.2025)
- Australský podnikatel českého původu Josef Chromý proslul jako uzenář i vinař (18.12.2025)
- Česko rozšiřuje plochy ekologického zemědělství. Bio obiloviny a tradiční odrůdy nabývají na oblibě (18.12.2025)

Tweet



