Jarní tání na řekách nezpůsobí velké škody

ŘEDITEL SPOLEČNOSTI ŘEDITELSTVÍ VODNÍCH CEST ČR MIROSLAV ŠEFARA ŘEKL PRÁVU:

* Jsou řeky připraveny na náhlé tání sněhu?

O řeky se starají správci vodních toků. U vodních cest se jedná o státní podniky Povodí Labe a Povodí Vltavy. Škody po katastrofálních povodních jsou již prakticky odstraněny, a tak by řeky měly být dobře připraveny na případné povodně způsobené jarním táním.

* Jak probíhá protipovodňová ochrana plavidel? Lze ještě nedokončenou protipovodňovou ochranu plavidel v Děčíně a Nymburce v případě povodní alespoň částečně využít?

Nedokončenou protipovodňovou ochranu plavidel v Děčíně bude možné využít, neboť osm dalb z šestnácti je již hotovo a v případě nouze je bude možné při zvýšené opatrnosti využít. V Nymburce jsou vázací kruhy zatím rozestavěny a při případné povodni tak bude nutné využít dnešního vybavení přístavu. Protipovodňová ochrana plavidel spočívá v jejich přesunu do chráněných lokalit, zejména tzv. ochranných přístavů. Zde jsou lodě řádně uvázány k pevným vázacím prvkům dimenzovaným na síly, které během povodně na lodě působí. Jsou to kolmé ocelové piloty zakotvené do dna, jež sahají až nad úroveň hladiny nejvyšší povodně a lodě jsou k nim uvázány. Po dobu povodně musí být na lodi přirozeně hlídka, která pravidelně kontroluje uvázání a dle potřeby povoluje nebo utahuje lana.

* A co ochrana přístavů?

Přístavy jsou budovány tak, aby povodně v nich způsobily co nejmenší škody. V případě lodí se pozornost soustřeďuje na jejich řádné ukotvení, aby nedošlo k jejich utržení. Kromě dostatečně dimenzovaných vázacích prvků je v přístavech zohledněna i poloha plavidel vůči hlavnímu proudu vody, aby byly pokud možno v klidnější vodě a plovoucí předměty do nich nenarážely.

* Pokročil loni projekt DěčínRozbělesy?

Práce na projektu protipovodňové ochrany plavidel v přístavu Děčín-Rozbělesy postupují rychleji než se původně očekávalo. Stavba je již více než z poloviny hotová. V oblasti ochrany plavidel se nám podařilo kompletně dokončit vázací zařízení v Roudnici nad Labem a Týnci nad Labem. V těchto místech je nyní zajištěna ochrana plavidel i při katastrofálních povodních a nemůže tak dojít k uvolnění lodí jako při povodni v roce 2002. Za pozornost také stojí, že jsme v roce 2005 zahájili práce na rozšíření plavební dráhy Labe v úseku Chvaletice - Řečany, což je součást rozsáhlého projektu splavnění Labe do Pardubic. Nejdůležitějším úspěchem ŘVC však bylo získání pravomocného územního rozhodnutí na nový plavební stupeň Přelouč. Ten umožní, aby v průběhu roku 2006 byla zahájena stavba a do roku 2009 bylo krajské město Pardubice napojeno na mezinárodní vodní cestu.

* Mluvili jsme o nebezpečí povodní. Jak jste zabezpečili rozestavěné projekty pro případ velké vody?

Tyto stavby jsou takového charakteru, že jejich zaplavení povodní nemůže způsobit prakticky žádné škody. Realizaci staveb zajišťují pro ŘVC zkušené stavební firmy, které se již dlouhá léta pohybují v prostředí labské vodní cesty a znají úskalí, jež z toho plynou. Pro případ povodně má každá stavba zpracován povodňový plán, podle něhož se realizuje vyklizení staveniště.

* Z pohledu tíživé situace vnitrozemské plavby je však neúspěchem, že stále ještě nebyla zahájena výstavba jezu, jenž by zlepšil plavební podmínky na Labi v oblasti Děčína.

Je to skutečně neúspěch, vždyť jde o zásadní úzké místo celé mezinárodní vodní cesty, způsobující dlouhodobá přerušení lodního provozu. Na druhou stranu se ale podařilo posunout přípravu projektu tak, že zahájení stavby je více na dohled než v minulosti. Každý rok o který odpůrci stavby zdrží splavnění Labe, znamená pro ekologicky šetrnou vodní dopravu citelný úder. Jsme unikátem v celosvětovém měřítku, jedinou zemí, kde ekologickou dopravu blokují ekologové. Všude jinde ji podporují a prosazují.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info