Venkov neumí přitáhnout turisty

Turisté se k nám sice valí od Nizozemska až po Jižní Koreu, ale dlouho u nás nepobudou. Nemá je tady totiž co udržet. A tak po krátké prohlídce Prahy, nějakého hradu či lázní jedou zase pryč. I když leckterá místa v regionech mají co nabídnout, nedokážou si udělat dobrou reklamu. Přijdete-li v Praze do kteréhokoli informačního centra a budete chtít informace třeba o Labských pískovcích, nedozvíte se nic. Na rozdíl od našich západních sousedů totiž v Česku nefunguje jednotná síť informačních kanceláří.

Zatímco si v rakouském Salcburku klidně můžete vzít v informacích katalog o alpských soutěskách nebo o vídeňském Prátru, u nás ho kolikrát nedostanete ani v místě samotné turistické atrakce. "Máme v republice na 200 informačních kanceláří, které ale neposkytují jednotné a ucelené informace o celé zemi," říká odborník na cestovní ruch Martin Šrédl.

Je to jeden z řady důvodů, proč se u nás turisté zdrží v průměru jen čtyři dny. "Jen málo obcí a regionů dokáže cizince oslovit. Marketing stále řada lidí považuje za zbytečný luxus," řekl našemu listu ministr pro místní rozvoj Radko Martínek. A tak když se turisty zeptáte, co v Česku zná, odpoví vám až na výjimky, že Prahu, Český Krumlov, Karlštejn, západočeské lázně nebo moravské vinné sklípky. Malebná či jinak atraktivní zákoutí v regionech před ním zůstávají utajena.

Chybí balíčky atrakcí

Nechybí jen ucelené katalogy ubytování, restaurací či samotných destinací, ale i dopravní infrastruktura nebo zábava pro rodiny s dětmi. Výzkum agentury CzechTourism odhalil slabiny zcela zřetelně. "Třetina turistů si stěžuje na dopravní infrastrukturu. Nejhůře dopadly jižní Čechy, jižní Morava a západočeské lázně. Každý pátý turista pak není spokojen s vybavením lokalit pro děti a s příležitostmi zábavy," vypočítává nedostatky ministr. Šancí, jak přitáhnout lidi s batůžky na zádech a fotoaparáty přes rameno na menší regionální atrakce, je podle odborníků tvorba turistických produktů: jakýchsi balíčků zajímavostí pro turisty.

"Vždycky jde o formu. Když se spojí místa například s hornickou tradicí do jednoho celku, nabídnou k tomu kromě naučné stezky třeba i prohlídku podzemí, hned to bude pro turisty lákavější," popisuje možnosti Šrédl. Stejně tak přiláká daleko více vstupenka z jednoho zámku, která bude sloužit jako sleva pro vstup na jiný zámek, do zoo nebo do nedalekého akvacentra.

Ztraceni doma

Průzkum CzechTourismu také ukázal, že turista u nás bloudí. Teprve v posledních letech se začaly alespoň sporadicky objevovat hnědé informační šipky na hrady, zámky a ostatní zajímavosti. Přitom právě před turisty schované památky mají co nabídnout. "V Evropě nikde nenajdete takové množství památek, které jsou plně vybavené mobiliářem a přístupné s pravidelnými prohlídkami. Jen ten potenciál ještě neumíme tak dobře využít," připouští kastelán Mnichova Hradiště Radovan Chmel.

Pokud naši občané nenaleznou odpovídající služby doma a nenalákají je ani nabídky českých regionů, vyrazí raději za stále výhodnější dovolenou do zahraničí. "Když nabídka nepřiláká nás, těžko lze očekávat pozitivní odezvu od zahraničních turistů," dodal ministr Martínek.

Dovolenou na farmě

Český venkov podceňuje i agro a ekoturistiku. V alpských zemích na selské dvory či farmy míří až 29 procent všech turistů. U nás je agroturistika stále v plenkách. Rozšířit její nabídku se ale chystají například na Zlínsku, kde chtějí návštěvníky nalákat na koňskou turistiku. Vytvoří se kvůli tomu i specializovaný internetový portál a v terénu vyznačí koňské stezky. "Zlínský kraj je jednou z nejvýznamnějších oblastí v chovu koní, je zde také velká nabídka s tím souvisejících služeb. Koordinací nabídek a vytvořením podmínek pro jejich další rozvoj můžeme podpořit cestovní ruch," uvedl krajský radní Jindřich Ondruš. Podle ekonomů se statisícové až milionové investice regionům dokážou vrátit. "Ať už snížením nezaměstnanosti, nebo růstem životní úrovně obyvatel, "dodává ekonomka Markéta Šichtařová.

Nejoblíbenější kraje českých turistů

Královéhradecký 299 300 cestLiberecký 226 400 cestJihočeský 206 300 cest

Nejoblíbenější kraje zahraničních turistů

Jihočeský 778 900 cest

Královéhradecký 678 800 cest

Liberecký 583 300 cest

Na jak dlouho a za kolik?

- Češi ročně uskuteční po vlasti přes 5,5 milionu pěti a vícedenních cest,

- v domácím cestovním ruchu utratíme ročně 19 miliard korun, cizinci u nás nechají až 52 miliard,

- za pobyty v cizině jsme loni utratili 68 miliard korun (o téměř 10 procent více než v roce 2004),

- za pobyty nad pět dní necháme doma zhruba 16 miliard korun,

- v cizině jsme utratili přes 48 miliard korun.

Bubliny mají lákat, ale lidem se nelíbí

Kdo si myslel, že symbolem Česka je jenom pivo, lev, hokej nebo sklo, ten se mýlí. Česká republika má po letech nové logo, které by nás mělo jednotně prezentovat v zahraničí: nejen na sportovních a kulturních akcích, ale i na reklamních materiálech. Logo tvoří pětice mluvících bublin.

V jeho základní podobě je pouze pět bublin, v rozšířených verzích jsou v nich symboly, které by měly být pro ČR typické. Objeví se v nich například jméno Jaromíra Jágra, kousky známých staveb, plzeňské pivo, na plakátech pak vedle bublin i fotbalista Pavel Nedvěd. V diskusích na internetu přijímají Češi grafický návrh s rozpaky: až sedmdesát procent z nich říká, že se jim moc nelíbí. Stejně se o logu vyjádřil i premiér Jiří Paroubek. Po své mluvčí ale vzkázal, že "tomu (grafice) nemusí rozumět".

Mluvící bubliny pocházejí z dílny designérů Tomáše Machka a Luďka Kubíka a akademického malíře Karla Halouna. Soutěž mělo na starosti ministerstvo zahraničí, které dostalo od vlády mandát logo vybrat. Podle něj je kvalitní a použitelné jak pro českou diplomacii, tak pro stát. "Bylo to regulérní výběrové řízení, ve kterém byly špičky designu a grafiky," obhajoval návrh mluvčí ministerstva Vít Kolář.

TOMÁŠ PROCHÁZKA

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info