Češi při nákupech preferují kvalitu nad nízkou cenou
06.04.2006 | Agris
Kvalita a čerstvost potravin jsou pro české spotřebitele nejvýznamnějším kritériem při výběru prodejny. Vyplývá to ze studie Shopping Monitor - nákupní zvyklosti ve střední a východní Evropě, kterou v únoru 2006 realizovala agentura Incoma Research ve spolupráci s GfK a o jejichž výsledcích informovala mluvčí společnosti Ahold ČR Kateřina Černá. Podle průzkumu je s kvalitou potravin spokojeno přibližně 92 proecnt Čechů. Více než polovina rodin přitom preferuje nákup v hypermarketech či supermarketech, ostatní zákazníky si mezi sebou dělí diskonty, malé samoobsluhy, specializované prodejny, obchody s pultovým prodejem a další formáty.
„Šetření jasně potvrzuje, že zákazníci se při rozhodování o svých nákupech dívají především na kvalitu. Cena či dostupnost prodejny mají menší význam při výběru maloobchodního řetězce,“ uvádí Pavel Mikoška ze společnosti Ahold. Ten má na pozici šéfa kvality na starosti jakost zboží v prodejnách Albert a Hypernova v celé střední Evropě. „Pro společnost Ahold, která provozuje v České republice prodejny Albert a Hypernova, je proto kvalita potravin na prvním místě,“ dodává Mikoška.
Rostoucímu významu kvality věnují řetězce patřičnou pozornost. Názor na kvalitu, její normy a hodnocení nastíní Mikoška na konferenci From Farm to Fork 2006, kterou pořádá dne 12. 4. v Praze Česká společnost pro jakost. „Nutriční hodnoty, zdraví, obsah energie, ale i vůně, chuť či velikost balení - to je jen část ze základních požadavků na kvalitní zboží,“ naznačuje Mikoška. Řetězce podle něj musí řídit jakost zboží hned ze tří hledisek. Jde o zdravotní požadavky, vjemové nároky a v neposlední řadě i to, zda výrobek plně vyhovuje potřebám zákazníka.
Naplnění všech těchto požadavků začíná už s nákupem zboží od dodavatelů. „Pokud mají supermarkety nabízet zákazníkovi kvalitní potraviny, je samozřejmě nutné, aby i ony dostávaly od svých dodavatelů vynikající zboží,“ potvrzuje i Libor Kytýr řídící komunikaci v Ahold CE. Na samotných řetězcích pak leží odpovědnost za způsob skladování potravin a manipulace s nimi. I tento krok v cestě ke konečnému spotřebiteli hraje bezpochyby významnou roli. „Programy sledování kvality se proto zaměřují jak na vzdělávání zaměstnanců, tak na samotné procesy, jimiž zboží prochází,“ upřesňuje Mikoška.
Další články v kategorii
- Další Emil? Rakušané spekulují o losovi u Vídně, ten pravý je ale na Šumavě (13.12.2025)
- Ministr Výborný na poslední Radě ministrů v roce 2025: Podpora inovací je pro budoucnost zemědělství zásadní (12.12.2025)
- ČOI ve třetím čtvrtletí odhalila 292 případů prodeje alkoholu nezletilým (12.12.2025)
- Týden v zemědělství podle Petra Havla – č. 50 (12.12.2025)
- Na březích dvou jihomoravských potoků jsou stovky nově vysazených stromů a keřů, přibyla i stanoviště pro obojživelníky (12.12.2025)
- Michelin rozdal v Česku ocenění. Vůbec poprvé udělil také dvě hvězdy (12.12.2025)
- Testovali jsme v laboratoři croissanty z Česka a Německa. Výsledky Čechy překvapí (12.12.2025)
- Albert i před letošními Vánoci podporuje zaměstnance v prodejnách příspěvkem a dalšími benefity (12.12.2025)
- MŽP poskytne 300 milionů korun na instalace fotovoltaik na zemědělské půdě (12.12.2025)
- Věčné chemikálie ve vodě škodí dětskému zdraví i peněženkám (12.12.2025)

Tweet



