Rozvoj venkova a zemědělství (EAFRD)
19.05.2006 | Agroenvi.cz
Příprava Evropské unie a České republiky na nové plánovací období 2007–2013. Problematika hlavních strategických cílů, z nich odvozených priorit a následná opatření.
Otázky financování jsou v textu komentovány pouze orientačně, protože i přes skutečnost, že finanční perspektiva pro období 2007–2013 byla přijata Evropským parlamentem, Evropskou Radou (předsedové vlád členských zemí) i Evropskou komisí (v tzv.trialogu) 4. 4. 2004, není stále ještě známa přesná částka, která bude pro rozvoj venkova k dispozici. Sdělení Generálního ředitelství pro zemědělství EK se očekává v těchto dnech.
Strategický přístup Unie k uskutečňování politiky rozvoje venkova a programový přístup k provádění stanovené strategie – jednotlivé body:
• Politika rozvoje venkova Evropské unie – EAFRD – tématické osy
• Strategické zásady rozvoje venkova na období 2007–2013, odvozené z
politiky
• Nařízení rady o podpoře pro rozvoj venkova z Evropského zemědělského fondu
pro rozvoj venkova č. 1968/2005 Hlavní strategické směry rozvoje venkova na
období 2007–2013
• Národní strategický plán pro rozvoj venkova
• Program rozvoje venkova, který provádí strategii rozvoje venkova
prostřednictvím souboru opatření
1) Politika rozvoje venkova
Politika rozvoje venkova by měla v nadcházejícím období doprovázet a doplňovat politiku podpory trhu a politiku podpory příjmů společné zemědělské politiky (SZP). Politika rozvoje venkova by také měla brát v úvahu obecné cíle politiky hospodářské a sociální soudržnosti a přispívat k jejich dosažení při zahrnutí dalších významných priorit politiky, jak jsou definovány v závěrech Evropských rad z Lisabonu a Göteborgu pro konkurenceschopnost a udržitelný rozvoj. Reforma SZP v červnu 2003 a v dubnu 2004 zavedla velké změny, které budou mít pravděpodobně významný vliv na hospodářství na celém území Společenství z hlediska modelů zemědělské produkce, metod obhospodařování půdy, zaměstnanosti a širších sociálních a hospodářských podmínek ve venkovských oblastech. Při rozpracování konkrétních metod aplikace Společné zemědělské politiky by měla být brána v úvahu zvláštní povaha zemědělské činnosti, která vyplývá ze sociální struktury zemědělství a ze strukturálních a přírodních rozdílů mezi různými venkovskými oblastmi.
2) Strategické zásady rozvoje venkova EU
Tento dokument vymezuje hlavní priority a cíle rozvoje venkova na léta 2007–2013:
• Horizontální/průřezové priority (všechny osy): soustředit se na aspekt lidského kapitálu (znalosti, školení, informace a podnikavost) a na zapojení specifických skupin, jako jsou ženy a mladí/staří lidé, kvůli specifické roli, kterou hrají v rozvoji venkova; zvýšená integrace venkova do informační společnosti (používání širokopásmových technologií a ICT); zlepšené řízení (koherentní programování, integrovaný přístup, integrace regionálních a sub-regionálních strategií rozvoje a zvláště Leader přístupu do celkového programování).
• Priority spojené s konkurenceschopností (osa 1): přenos znalostí a inovací při produkci potravin, se zaměřením zvláště na malé a střední podniky; prioritní sektory pro kapitálové investice se zřetelem na tlak restrukturalizovat, zvláště v novém MS. Bude třeba určit cíle a ukazatele pro zemědělství a potravinářství, aby se změřil pokrok ve zvyšování konkurenceschopnosti a ukázal příspěvek osy 1 k Lisabonskému Akčnímu Programu Společenství.
• Priority spojené s ekologickým obhospodařováním krajiny (osa 2): ochrana přírodních zdrojů a ochrana životního prostředí ve venkovských oblastech. To by rovněž mělo umožnit, prostřednictvím přiměřeného obhospodařování krajiny, přispívání zemědělství a lesnictví k již schváleným (mezinárodním)/EU strategiím a legislativě pro životní prostředí (Natura 2000, Rámcová směrnice o vodě, Kjótský protokol), zvláště v souvislosti se změnami biodiverzity, vod a klimatu. Cíle a ukazatele bude třeba stanovit tak, aby měřily, jak osa 2 přispívá k omezování zhoršování biodiverzity, dosahování cílů WFD a zmírňování klimatických změn (snižování emisí, obnovitelné zdroje, pohlcovače uhlíku).
• Priority spojené s širším rozvojem venkova (osa 3): vytváření příležitostí pro zaměstnání v oblastech diverzifikace a kvality života. Cíle a ukazatele bude třeba určit tak, aby měřily, jak osa 3 přispívá k Lisabonskému akčnímu programu Společenství počítáno počtem pracovních míst a míry participace prostřednictvím diverzifikace a infrastruktury v malém měřítku. Bude třeba určité diferenciace podle typu venkovské oblasti (příměstské, střední a vzdálené), vzhledem k jejich specifickým problémům a příležitostem.
• Priority pro zlepšení řízení a mobilizaci přirozeného vnitřního rozvojového potenciálu venkovských oblastí (osa 4): výše uvedené priority přizpůsobené pro místní strategie a spolupráci (metoda LEADER).
3) Nařízení rady o podpoře pro rozvoj venkova z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova č. 1968/2005 Hlavní strategické směry rozvoje venkova na období 2007-2013
Základním dokumentem, který stanovuje postup při realizaci politiky rozvoje venkova Evropské unie v období 2007–2013 je Nařízení Rady o podpoře pro rozvoj venkova z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EAFRD) č. 1698/2005, které:
• stanovuje obecná pravidla pro podporu poskytovanou Společenstvím na rozvoj
venkova a financovanou Evropským zemědělským fondem pro rozvoj venkova,
• vymezuje cíle, jimž má politika rozvoje venkova napomáhat,
• vymezuje strategický kontext politiky rozvoje venkova včetně metody
stanovení strategických hlavních směrů Společenství pro politiku rozvoje
venkova a národní strategický plán,
• vymezuje priority a opatření pro rozvoj venkova,
• stanovuje pravidla partnerství, programování, hodnocení, finančního řízení,
monitorování a kontroly na základě odpovědností sdílených členskými státy a
Komisí.
Podpora rozvoje venkova přispívá k dosažení následujících cílů stanovených v politice:
• zlepšování konkurenceschopnosti zemědělství a lesnictví na základě podpory
restrukturalizace, vývoje a inovací;
• zlepšování životního prostředí a krajiny prostřednictvím podpory na
obhospodařování půdy;
• zlepšování kvality života ve venkovských oblastech a podpora diverzifikace
hospodářské činnosti.
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova (EAFRD) se stane v období 2007–2013 nejdůležitějším finančním nástrojem podpory komplexního rozvoje venkova pro všechny členské země Evropské unie.
Zásadním kvalitativním posunem proti minulému období je komplexnost tohoto fondu. Ten zahrne všechny dosavadní podpory do zemědělství a rozvoje venkova „pod jednu střechu“ a nahradí opatření podporovaná v současnosti operačním programem Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství (OP) a Horizontálním plánem rozvoje venkova (HRDP), a navíc rozšíří okruh podpory i na nové oblasti jako je např. lesnictví, NATURA 2000, rozvoj malých obcí a některé další oblasti.
Pomoc z tohoto fondu bude poskytována nejen zemědělcům, ale i dalším obyvatelům venkova, včetně podnikatelů, spolků, sdružení a dalších neziskových organizací působícím ve venkovské prostoru. Podporovány budou i aktivity související se zlepšováním kvality života venkovského obyvatelstva, podporou rozvoje služeb a cestovního ruchu a v neposlední řadě i akcím zaměřeným na obnovu a ochranu přírodního a kulturního dědictví a projektů na obnovu a rozvoj vesnických sídel.
Rozhodnutí Rady o strategických pokynech Společenství pro rozvoj venkova stanoví minimální povinné priority pro členské státy. Nad rámec povinných priorit si členské státy mohou zvolit priority další, které však musí být v souladu s cíli EAFRD podle nařízení Rady 1698/2005. Priority jsou součástí 4 tematických os:
Osa I
Zlepšení konkurenceschopnosti zemědělství a lesnictví
Priority
Přenos znalostí, modernizace, inovace a kvalita v celém potravinovém řetězci a v prioritních sektorech pro investice do fyzického a lidského kapitálu
Osa II
Zlepšování životního prostředí a krajiny
Priority
Biologická rozmanitost, zachování a rozvoj zemědělských a lesnických systémů s vysokou přírodní hodnotou a tradičních zemědělských krajin
Voda
Klimatické změny
Osa III
Kvalita života ve venkovských oblastech a diverzifikace hospodářství venkova
Priority
Zastřešující priorita tvorba pracovních příležitostí a podmínky růstu
Osa IV
Leader
Priority
Příspěvek k prioritám os I, II, a zvláště osy III a horizontální priorita zlepšení řízení a mobilizace přirozeného vnitřního rozvojového potenciálu venkovských oblastí
Při stanovení výše a struktury finančních prostředků na jednotlivé osy a opatření musí členské státy dodržet nařízení Rady 1698/2005 a rozhodnutí Rady o strategických pokynech Společenství. Zejména musí dodržet minimální povinné finanční limity z prostředků EAFRD a jejich rozdělení do jednotlivých os, maximální podíly spolufinancování z EU a národních veřejných zdrojů , priority EU v rámci jednotlivých os , rozdělení na osy a nabídku opatření.
Další otázky ohledně váhy, tj. rozdělení finančních prostředků nad rámec povinného minimálního limitu do jednotlivých os, volby opatření a podílů na priority a opatření si řeší každá členská země podle svých vlastních potřeb.
Minimální finanční limity z EAFRD na jednotlivé osy:
Osa I 10 %
Osa II 25 %
Osa III 10 %
Osa IV průměr 2,5 % (5% na konci období)
Technická pomoc max. 4 %
Maximální limit spolufinancování z EAFRD (pro regiony cíle konvergence, kam spadá celá ČR mimo Prahy)
Osa I 75%
Osa II 80%
Osa III 75%
Osa IV 80%
Technická pomoc 75%
3. Národní strategický plán pro rozvoj venkova ČR na období 2007–2013 (NSP)
Národní strategický plán je referenčním nástrojem pro přípravu programování fondu.
Uvedené Nařízení Rady stanovuje strukturu Národního strategického plánu, který obsahuje:
a) zhodnocení hospodářské a sociální situace, stavu životního prostředí a
potenciálu rozvoje;
b) zvolenou strategii popisující soulad se strategickými hlavními směry
Společenství;
c) tematické a teritoriální priority pro rozvoj venkova na základě každé osy
včetně hlavních kvantifikovaných cílů a příslušných ukazatelů monitorování
a hodnocení;
d) rámec Programu rozvoje venkova- seznam programů rozvoje venkova
provádějících národní strategický plán a částku přidělenou z fondu na každý
program
e) prostředky k zajištění koordinace s dalšími nástroji společné zemědělské
politiky (SZP), ERDF, ESF, politikou soudržnosti (CP), EPF a EIB;
Národní strategický plán ČR na období 2007–2013 vymezuje strategické priority pro jednotlivé osy, které jsou odvozeny z celkové SWOT analýzy agrárního sektoru a z priorit vyplývajících z podrobné analýzy, která tvoří první část NSP:
Osa I
Zlepšení konkurenceschopnosti zemědělství a lesnictví
Minimální povinné priority EU:
Přenos znalostí, modernizace, inovace a kvalita v celém potravinovém řetězci a v prioritních sektorech pro investice do fyzického a lidského kapitálu
Priority NSP a PRV ČR - návrh
1. Modernizace, inovace a kvalita
2. Přenos znalostí
Osa II
Zlepšování životního prostředí a krajiny
Minimální povinné priority EU:
Biologická rozmanitost, zachování a rozvoj zemědělských a lesnických systémů s vysokou přírodní hodnotou a tradičních zemědělských krajin
Voda
Klimatické změny
Priority NSP a PRV ČR - návrh
1. Biologická rozmanitost, zachování a rozvoj zemědělských a lesnických
systémů s vysokou přírodní hodnotou a tradičních zemědělských krajin
2. Ochrana vody
3. Zmírňování klimatických změn
Osa III
Kvalita života ve venkovských oblastech a diverzifikace hospodářství venkov
Minimální povinné priority EU:
Zastřešující priorita tvorba pracovních příležitostí a podmínky růstu
Priority NSP a PRV ČR - návrh
1. Tvorba pracovních příležitostí
2. Podmínky růstu a kvalita života na venkově
3. Vzdělávání a místní partnerství
Osa IV
Leader
Minimální povinné priority EU:
Příspěvek k prioritám os I, II, a zvláště osy III a horizontální priorita zlepšení řízení a mobilizace přirozeného vnitřního rozvojového potenciálu venkovských oblastí
Priority NSP a PRV ČR - návrh
1) Zlepšení řízení a mobilizace přirozeného vnitřního rozvojového potenciálu venkovských oblastí
Pro každou osu stanovuje NSP ústřední kvantifikovatelné cíle.
Dále NSP, v souladu s uvedeným Nařízením rady, rozpracovává priority rozvoje zemědělství a venkova podle jednotlivých krajů ČR a specifika jednotlivých krajů a zaměření navrhovaných opatření NSP.
4) Program rozvoje venkova ČR na období 2007–2013
Návazným dokumentem, který rozpracovává NSP do jednotlivých opatření, která provádějí strategii stanovenou V NRP v souladu s osami stanovenými Nařízením Rady včetně konkrétních finančních částek je Program rozvoje venkova ČR na období 2007 – 2013. Prostřednictvím tohoto návazného dokumentu je podporován který je dokumentem na jehož základě je rozvoj venkova podporován.
Program rozvoje venkova pokrývá období mezi 1. lednem 2007 a 31. prosincem 2013 a obsahuje:
a) analýzu situace z hlediska silných a slabých stránek, zvolenou strategii
jeho plnění a následné zhodnocení,
b) zdůvodnění zvolených priorit s ohledem na strategické hlavní směry
Společenství a národní strategický plán i očekávaný dopad následného
hodnocení;
c) informace o osách a opatřeních navrhovaných pro každou osu a jejich popis
včetně konkrétních ověřitelných cílů a ukazatelů, které umožňují měřit
pokrok, účinnost a účelnost programu;
d) finanční plán obsahující dvě tabulky:
i) tabulku uvádějící celkový příspěvek z fondu plánovaný na každý rok.
ii) tabulku stanovující pro celé programové období celkový plánovaný
příspěvek Společenství a odpovídající národní veřejné finanční prostředky
na každou osu a částku vyhrazenou na technickou pomoc.
e) pro informaci orientační rozpis počátečních částek na příslušná opatření a
v členění podle veřejných a soukromých výdajů;
(f) prvky potřebné pro hodnocení podle pravidel hospodářské soutěže a
případně seznam programů podpory schválených k využívání při provádění
programů;
g) informace o komplementaritě s opatřeními financovanými dalšími nástroji SZP
prostřednictvím politiky soudržnosti a Evropským rybářským fondem;
h) ujednání o uskutečňování programu včetně:
i) jmenování veškerých orgánů členským státem a informací o souhrnném
popisu řídicí a kontrolní struktury;
ii)popis systémů monitorování a hodnocení včetně složení monitorovacího
výboru;
iii) údaje o uskutečňování podopatření Leader;
iv) ustanovení k zajištění zveřejnění programu;
v) jmenování partnerů výsledky konzultací partnerů.
Program rozvoje venkova rozpracovává priority jednotlivých os do úrovně opatření popř. podopatření v následující struktuře:
OSA I ZLEPŠENÍ KONKURENCESCHOPNOSTI ZEMĚDĚLSTVÍ A LESNICTVÍ
Osa I je zaměřena na podporu konkurenceschopnosti zemědělství, lesnictví a posílení dynamiky podnikání v těchto oborech cestou restrukturalizace, rozvoje a inovací. Prioritními oblastmi budou modernizace zemědělských podniků a podpora odborného vzdělávání osvětové a informační činnosti a poradenství.
Tato osa bude z 75 % financována z prostředků Evropské unie v regionech cíle konvergence a z 50 % mimo regiony cíle konvergence.
Finanční alokace na osu I. činí 40 %–50 % celkových prostředků EAFRD.
Prioritní oblastí je modernizace zemědělských podniků a přidávání hodnoty zemědělských produktů, proto je na tyto účely soustředěno největší množství finančních prostředků.
Opatření I..1 – Podpora zemědělských podniků a jejich činnosti
• I.1.1 – Modernizace zemědělských podniků (čl. 26 a 29 nařízení Rady)
• I.1.2 – Zahájení činnosti mladých zemědělců (čl. 22 nařízení Rady)
• I.1.3 – Předčasný odchod do důchodu (čl. 23 nařízení Rady)
• I.1.4 – Podpora zpracování a využití biomasy (čl. 26 a 29 nařízení Rady)
• I.1.5 – Podpora při přizpůsobení se novým legislativním požadavkům (čl. 31 nařízení Rady)
• Opatření I.2 – Zlepšování kvality a přidávání hodnoty zemědělských produktů
• I.2.1 – Přidávání hodnoty zemědělských a potravinářských produktů (čl. 28 a 29 nařízení Rady)
• I.2.2 – Účast zemědělců v programech jakosti potravin (čl. 32 nařízení Rady)
• I.2.3 – Informační a propagační činnosti (čl. 33 nařízení Rady)
• I.2.4 – Seskupení producentů (čl. 35 nařízení Rady)
• Opatření I.3 Lesní hospodářství
• I.3.1 Technické vybavení pro finalizaci a pro tržní zhodnocení produktu v lesním hospodářství (čl. 28 a 29 nařízení Rady)
• I.3.2 Zvyšování hospodářské hodnoty lesů (čl. 27 nařízení Rady)
• I.3.3 Lesnická technika (čl. 27 a 29 nařízení Rady)
• I.3.4 Lesnická infrastruktura (čl. 30 nařízení Rady)
• Opatření I.4. Posílení přizpůsobivosti a rozvoje venkovských oblastí
• I.4.1 – Pozemkové úpravy (čl. 30 nařízení Rady)
• I.4.2 – Řízení a zajištění funkčnosti vodních zdrojů (čl. 30 nařízení Rady)
• I.4.3 – Vodohospodářské meliorace pozemků (čl. 30 nařízení Rady)
• I.4.4 – Zpřístupnění pozemků (čl. 30 nařízení Rady)
• Opatření I.5. Odborné vzdělávání a poradenství
• I.5.1 – Odborné vzdělávání (čl. 21 nařízení Rady)
• I.5.2 – Osvětová a informační činnost (čl. 21 nařízení Rady)
• I.5.3 – Využívání poradenství (čl. 24 a 25 nařízení Rady)
OSA II: ZLEPŠOVÁNÍ ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ A KRAJINY
Cílem této osy je zlepšování životního prostředí a krajiny podporou hospodaření s půdou v zájmu udržitelného rozvoje venkova. Podpora bude zaměřena na biologickou rozmanitost, zachování a rozvoj zemědělských a lesnických systémů s vysokou přírodní hodnotou a tradičních zemědělských krajin, ochranu vody a zmírňování klimatických změn. V rámci této osy bude pozornost věnována též podpoře zemědělství v méně příznivých oblastech v návaznosti na současné programy - Horizontální plán rozvoje venkova a Operační program v gesci ministerstva zemědělství.
Tato osa bude z 80 % financována z prostředků Evropské unie v regionech cíle konvergence a z 55 % mimo regiony cíle konvergence.
Opatření II.1. Platby za přírodní znevýhodnění poskytované v horských oblastech a platby poskytované v jiných znevýhodněných oblastech (LFA)
Opatření II.2. Platby v rámci oblastí NATURA 2000 a platby související se směrnicí Rady 2000/60/ES (úhrada nákladů, vynaložených zemědělci na realizaci projektů z Programů opatření k dosažení cílů ochrany vod jako složky životního prostředí ve vazbě na zemědělskou činnost, tj. protierozních opatření, zvýšení retence vody v krajině, snižování zátěže vodních útvarů živinami, obnova mokřadů, atd.
Opatření II.3. Agroenvironmentální opatření
• II .3.1 Postupy šetrné k životnímu prostředí
- Ekologické zemědělství
- Integrovaná produkce (ovoce, vinná réva, zelenina)
• II.3.2 Ošetřování travních porostů
- Louky
- Pastviny
• II.3.3 Péče o krajinu
- zatravňování orné půdy
- tvorba travních pásů na svažitých půdách
- pěstování meziplodin
- biopásy
• II.3.4. Zonální podopatření
- osevní postup v ochranných zónách jeskyní
Opatření II.4. Neproduktivní investice v zemědělství
• II.4.1. Výsadba rozptýlené zeleně
• II.4.2. Ohrazení mokřadů
Opatření II.5. První zalesnění zemědělské půdy
• II.5.1. První zalesnění zemědělské půdy
• II.5.2. Založení porostů rychle rostoucích dřevin pro energetické využití
Opatření II.6. První zalesnění nezemědělské půdy
Opatření II.7. Platby v rámci NATURA 2000 V LESÍCH
II.7.1. Ponechání samovolnému vývoji
II.7.2. Výmladkové hospodaření formou nízkého nebo středního lesa (toto opatření je podmíněno dořešení souladu s lesním zákonem – délka obmytí.)
Opatření II.8. Lesnicko-environmentální platby
II.8.1. Vytváření biotopů pro druhy vázané na staré stromy a tlející dřevo
II.8.2. Podpora diferenciace struktury lesních porostů a zlepšování druhové skladby lesa
(Toto opatření bude navrženo pouze pokud bude dořešen soulad s národní state- aid.)
Opatření II.9. Obnova potenciálu lesnické produkce a zavádění preventivních opatření
Opatření II.10. Neproduktivní investice v lesích
OSA III. KVALITA ŽIVOTA VE VENKOVSKÝCH OBLASTECH A DIVERZIFIKACE HOSPODÁŘSTVÍ VENKOVA
Hlavním cílem této osy bude zlepšování kvality života ve venkovských oblastech podporou rozmanitosti hospodářských činností na venkově směrem k nezemědělským činnostem. Hlavní důraz bude soustředěn na tvorbu nových pracovních míst a zlepšení podmínek pro život rodin a mladých lidí na venkově, dále na zlepšení občanského vybavení a služeb včetně nezbytné infrastruktury a ochranu životního prostředí s důrazem na zhodnocení potenciálu venkovské krajiny a zachování kulturního dědictví venkova. Pozornost bude zaměřena na oblasti s nepříznivým věkovým složením obyvatelstva s cílem zabránit dalšímu vysídlování venkovských oblastí.
Tato osa bude z 75 % financována z prostředků Evropské unie v regionech cíle konvergence a z 50 % mimo regiony cíle konvergence.
Opatření III.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy
(Podpora rozvoje rozmanitých činností na venkově, zakládání a rozvoje nezemědělských činností -cestovní ruch, řemesla, občanské vybavení v rámci zemědělských podniků)
Opatření III.2. Podpora zakládání podniků
(Podpora zakládání a rozvoje nezemědělských podniků nejmenší velikosti – mikropodniků a živností v oblasti výroby, zpracování a služeb bez omezení sektorů, zejména cestovní ruch, řemesla, občanské vybavení).
Opatření III.3. Podpora cestovního ruchu
Aktivity zaměřené na diverzifikaci venkovské ekonomiky rozvojem cestovního ruchu.
III.3.1. Informace, služby
III.3.2. Turistická infrastruktura
Opatření III.4 Obnova a rozvoj vesnic
Opatření III.5. Základní služby pro hospodářství a obyvatelstvo venkova
III.5.1. Základní technická infrastruktura
III.5.2. Základní občanské vybavení a služby
Opatření III.6. Ochrana a rozvoj dědictví venkova
III.6.1. Přírodní dědictví
III.6.2. Kulturní dědictví
Opatření III.7.Vzdělávání a informace
(Profesní a další odborné vzdělávání zejména pro ekonomické subjekty v příslušných oblastech zvyšování kvality života na venkově a diverzifikace hospodářství venkova)
Opatření III.8. Získávání dovedností, animace a provádění
Budování schopností místních komunit a vytváření místních partnerství prostřednictvím přípravy a realizace místních rozvojových strategií venkovských mikroregionů, zpracování studií a rozborů, rozvíjení dovedností obyvatel venkova, kteří se chtějí aktivně podílet na příznivém rozvoji svého mikroregionu, celkovém oživení a zvýšení životaschopnosti místní ekonomiky.
OSA IV. LEADER
Umožní daleko větší zapojení venkovských mikroregionů díky metodě založené na principu evropské iniciativy Leader (tj. partnerství a spolupráce místní samosprávy s podnikatelským sektorem a neziskovými organizacemi založené na podpoře iniciativy „zdola nahoru“). Tato metoda vytváří podmínky pro široké zapojení obyvatelstva venkova do projektů uskutečňovaných v rámci místních rozvojových strategií v zájmu řešení aktuálních potřeb venkova s cílem zlepšení kvality života ve venkovských oblastech. Leader umožní také podporu vzdělávacích akcí, získávání dovedností a rozšiřování sítě partnerství na místní, regionální i mezinárodní úrovni.
Tato osa bude z 80 % financována z prostředků Evropské unie v regionech cíle konvergence a z 55 % mimo regiony cíle konvergence
Klíčové akce
- budování kapacit místních partnerství,
- podpora partnerství soukromého a veřejného sektoru,
- podpora spolupráce a inovací, on-line komunity,
- zlepšování místního řízení.
5) Alokace finančních prostředků – návrhy, současný stav
Hlavním cílem EAFRD je rozšíření všech dosavadních programů podpor poskytovaných zemědělcům i obyvatelům venkova. Pro Českou republiku se předpokládá podpora z tohoto fondu ve výši 10,407 mld. Kč ročně. Po započítání spolufinancování ČR by tedy celková roční částka určená pro rozvoj venkova a zemědělství měla dosáhnout celkové výše 13,3 mld. Kč. Pro srovnání uvádíme současný stav podpory rozvoje venkova a zemědělství v rámci Operačního programu „Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství“ a HRDP: rok 2005 – 7,115 mld. (po zohlednění spolufinancování z domácích veřejných zdrojů: 9,5 mld. Kč).
Po schválení finanční perspektivy EU na období 2007-2013 v Evropském parlamentě lze tedy odhadovat, že Česká republika věnuje na rozvoj venkova v tomto období částku cca 93 miliard Kč (73 mld.Kč – příspěvek EU z EAFRD, 20 mld. Kč, spolufinancování ČR).
Struktura alokace finančních prostředků na jednotlivé osy, priority a opatření není doposud závazně stanovena. K tomuto tématu proběhla celonárodní diskuse, které se účastnili hlavní partneři z oblasti zemědělské, potravinářské a lesnické výroby i z vodohospodářské oblasti, ale i představitelé regionálních samospráv, obcí, neziskových organizací, občanských sdružení a iniciativ, odborníci z vysokých škol a univerzit. V roce 2005 a počátkem roku 2006 organizovalo Ministerstvo zemědělství 8 seminářů pokrývajících celou republiku na kterých se diskutovaly otázky spojené s realizací strategie a zejména rozdělení finančních prostředků na jednotlivé osy. Diskuse byly často velmi složité a nejvíce se dotýkaly otázky rozdělení prostředků na jednotlivé osy, zejména z pohledu zástupců venkova na jedné straně a zemědělců na straně druhé.
Na základě vyhodnocení těchto diskusí i dalších podnětů vzešlých z celonárodní diskuse zpracovalo Ministerstvo zemědělství návrh Národního strategického plánu rozvoje venkova na období 2007–2013 jako iniciativní materiál. Proti původnímu návrhu došlo k určitým změnám v podílu jednotlivých os:
Původní návrh/Nový návrh (v %):
Osa I 22,27 / 22,39
Osa II 57,09 / 55,20
Osa III 13,64 / 16,93
Osa IV 5,00 / 5,00
Technická pomoc 2,00 / 0,48
Závěrem je nutno zdůraznit, že podpora rozvoje venkova a zemědělství nespočívá pouze z dotací poskytovaných v rámci Evropského zemědělského fondu rozvoje venkova (spolufinancování z EU: 73 mld. Kč). Rozvoj venkova bude podporován i z dalších strukturálních fondů (Evropský regionální rozvojový fond a Evropský sociální fond) a Fondu soudržnosti. Zemědělský sektor bude i v příštím plánovacím období 2007–2013 podporován z EAGF prostřednictvím tzv. přímých plateb (platby v rámci I. pilíře Společné zemědělské politiky) v celkové výši cca 114 mld. Kč.
Autor článku Emil Machálek, převzato z http://www.strukturalnifondy.info/clanek.php?clanek=1601
15. května 2006. Upraveno.
Další články v kategorii
- Jak poznat zkažené vejce? Nenechte se zmást červenou skvrnou (14.12.2025)
- Další Emil? Rakušané spekulují o losovi u Vídně, ten pravý je ale na Šumavě (13.12.2025)
- Ministr Výborný na poslední Radě ministrů v roce 2025: Podpora inovací je pro budoucnost zemědělství zásadní (12.12.2025)
- ČOI ve třetím čtvrtletí odhalila 292 případů prodeje alkoholu nezletilým (12.12.2025)
- Týden v zemědělství podle Petra Havla – č. 50 (12.12.2025)
- Na březích dvou jihomoravských potoků jsou stovky nově vysazených stromů a keřů, přibyla i stanoviště pro obojživelníky (12.12.2025)
- Michelin rozdal v Česku ocenění. Vůbec poprvé udělil také dvě hvězdy (12.12.2025)
- Testovali jsme v laboratoři croissanty z Česka a Německa. Výsledky Čechy překvapí (12.12.2025)
- Albert i před letošními Vánoci podporuje zaměstnance v prodejnách příspěvkem a dalšími benefity (12.12.2025)
- MŽP poskytne 300 milionů korun na instalace fotovoltaik na zemědělské půdě (12.12.2025)

Tweet



