Češi vévodí střední Evropě v počtu hypermarketů
24.05.2006 | iHNed.cz
Nejvyšší počet hypermarketů, tedy obchodů s prodejní plochou přes 2500 metrů čtverečních, má ve střední Evropě Česká republika. Nejpomalejší vývoj je v Polsku, kde na milion lidí připadá necelých šest hypermarketů. Vyplývá to z aktuální studie společnosti ACNielsen. V hypermarketech utrácí nejvíce peněz třetina českých zákazníků. Je to o něco méně než před rokem, kdy se za věrného zákazníka hypermarketů označilo 35 procent respondentů. Důvody, proč nakupovat v hypermarketech, ke kterým se řadí například Globus, Tesco či Kaufland, zůstávají podle studie stejné jako loni. Je to hlavně snadná dostupnost, dále pak široká nabídka zboží a blízkost k místu bydliště. Tyto charakteristiky jsou pro spotřebitele podle výsledků studie dokonce důležitější než nízká cena nebo dobrá obsluha.
Ne všechno zboží ale Češi nejraději nakupují v hypermarketech. V případě čerstvého ovoce a zeleniny 40 procent dotázaných odpovědělo, že je kupuje v supermarketech. V hypermarketech je nakupuje 27 procent a ve specializovaných obchodech pětina lidí. Rozdílný přístup při nákupu těchto potravin mají Slováci, kde 45 procent dotázaných odpovědělo, že je kupuje v hypermarketech. Naproti tomu 42 procent respondentů v Maďarsku a 53 procent v Polsku kupuje čerstvé ovoce a zeleninu ve specializovaných obchodech.
Také pivo Češi častěji kupují v supermarketech, kam si pro něj dojde 22 procent dotázaných. Do hypermarketu pro něj zamíří 17 procent lidí. Pivo je zároveň zboží, u kterého lidé většinou lpí na oblíbené značce. Více než čtvrtina respondentů uvedla, že pokud v regálu svou značku nenajdou, koupí si ji v jiném obchodě.
Zřetelně se za poslední rok změnilo nákupní chování v případě šamponů. Z aktuálních výsledků vyplývá, že zhruba třetina lidí kupuje toto zboží ve specializovaných prodejnách. V předchozí studii to uvedla pouhá tři procenta dotázaných. Podobné změny u tohoto zboží nastaly i v dalších středoevropských zemích. Na Slovensku stoupl počet o 23 procentních bodů na 25 procent, v Maďarsku o 11 procentních bodů na 12 procent a v Polsku vzrostl o sedm procentních bodů na 13 procent.
Znalost privátních značek, tedy zboží, které řetězec prodává pod vlastní značkou, se v České republice zvýšila na 95 procent. Loni je znalo 75 procent dotázaných. Ještě větší znalost privátních značek je na Slovensku, kde ji potvrdilo 98 procent dotázaných.
Studie společnosti ACNielsen se každoročně realizuje v 50 zemích světa, z toho 30 zemí je v Evropě. Aktuální výsledky vychází z dotazování respondentů, které se uskutečnilo od 7. do 25. listopadu 2005.
Další články v kategorii
- Další Emil? Rakušané spekulují o losovi u Vídně, ten pravý je ale na Šumavě (13.12.2025)
- Ministr Výborný na poslední Radě ministrů v roce 2025: Podpora inovací je pro budoucnost zemědělství zásadní (12.12.2025)
- ČOI ve třetím čtvrtletí odhalila 292 případů prodeje alkoholu nezletilým (12.12.2025)
- Týden v zemědělství podle Petra Havla – č. 50 (12.12.2025)
- Na březích dvou jihomoravských potoků jsou stovky nově vysazených stromů a keřů, přibyla i stanoviště pro obojživelníky (12.12.2025)
- Michelin rozdal v Česku ocenění. Vůbec poprvé udělil také dvě hvězdy (12.12.2025)
- Testovali jsme v laboratoři croissanty z Česka a Německa. Výsledky Čechy překvapí (12.12.2025)
- Albert i před letošními Vánoci podporuje zaměstnance v prodejnách příspěvkem a dalšími benefity (12.12.2025)
- MŽP poskytne 300 milionů korun na instalace fotovoltaik na zemědělské půdě (12.12.2025)
- Věčné chemikálie ve vodě škodí dětskému zdraví i peněženkám (12.12.2025)

Tweet



