31. 5. 2006 - Zabezpečení finančních prostředků na národní doplňkové platby k přímým platbám pro rok 2006
29.05.2006 | MZe ČR
PŘEDKLÁDACÍ ZPRÁVA
l. Zabezpečení finančních prostředků na přímé platby v roce 2006
Stanovený výdajový rámec kapitoly Ministerstvo zemědělství pro rok 2006 umožnil narozpočtovat výdaje na přímé platby předfinancováné ze státního rozpočtu v plném rozsahu, tj. v částce 8 886,6 mil. Kč, avšak výdaje na národní doplňkové platby k přímým platbám pouze ve výši 4 093,7 mil. Kč. Pro rok 2006 stanovilo Evropské společenství možnost poskytnout zemědělcům finanční prostředky na přímé platby ve výši 65 % úrovně původních členských států Evropské unie. Česká strana rozpočtem na rok 2006 zajistila prostředky pouze ve výši 51,1 %.
Nedostatkem finančních prostředků na přímé platby již v době schvalování rozpočtu na rok 2006 a tehdejší zhoršující se ekonomickou situací v zemědělství se intenzivně začali zabývat jak poslanci především zemědělského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu, členové vlády včetně předsedy vlády ČR, tak i nevládní zemědělské organizace a podnikatelé v zemědělství.
Na jednání zástupců výše uvedených orgánů a složek dne 13.10. 2005 byl odsouhlasen postup, který deklaroval, že kapitola Ministerstvo zemědělství bude povýšena o částku 2,0 mld. Kč a v lednu se uskuteční další jednání k zajištění finančních prostředků ve výši 800 mil. Kč na další posílení rozpočtu Ministerstva zemědělství ČR v roce 2006.
V závěru roku 2005 vláda usnesením ze dne16. listopadu 2005 č. 1507 odsouhlasila převod prostředků v částce 2,0 mld. Kč do kapitoly Ministerstvo zemědělství na financování výdajů společné zemědělské politiky.
Jednání ohledně zajištění dalších prostředků na národní doplňkové platby k přímým platbám se uskutečnilo za účasti členů vlády a nevládních zemědělských organizací a podnikatelů v zemědělství dne 18. ledna 2006. V souladu se závěry tohoto jednání byla vláda ČR, podpořená usnesením Poslanecké sněmovny č. 2016 ze dne 2. prosince 2005 k návrhu zákona o státním rozpočtu ČR na rok 2006, požádána, aby zajistila dofinancování přímých plateb v kapitole Ministerstvo zemědělství na rok 2006 do výše, kterou umožňuje Smlouva o přistoupení České republiky k Evropské unii. Vláda ČR proto svým usnesením ze dne 22. února 2006 č. 179, o finančním krytí některých výdajů nezabezpečených ve státním rozpočtu České republiky na rok 2006, navýšila prostředky národní účasti přímých plateb Ministerstvu zemědělství o 800 mil. Kč.
2. Stav projednávání výše přímých plateb s Evropskou komisí
V současné době má česká strana vypočtenou obálku na přímé platby – SAPS ve výši 302,429 mil. EURO. Při použití kursu pro hospodářský rok 2005/2006 v částce 29,553 Kč/EURO činí evropská obálka částku 8 937,6 mil. Kč. V jednání je ještě pro rok 2006 částka 8,721 mil. EURO představující část kompenzační platby pro pěstitele cukrovky zahrnutou do národní obálky SAPS. Definitivní částka národní obálky pro SAPS bude známá až na základě rozhodnutí Evropské komise.
3. Přehled zdrojů na financování přímých plateb českou stranou v roce 2006
| Odsouhlasená výše EK 100% 25 536,2 mil. Kč | Projednávaná výše s EK 100% 26 272,6 mil. Kč |
Zdroje na předfinancování SAPS | 8 937,6 mil. Kč | 9 195,4 mil. Kč |
Zdroje na financování TOP-UP /rozpočet, rezervní fond, zvýšení dle usn.vlády č.179/2006/ | 6 893,7 mil. Kč | 6 893,7 mil. Kč |
Úroveň financování | 62,00 % | 61,24 % |
Prostředky na předfinancování SAPS lze řešit z rezervního fondu ministerstva, případně použít prostředky z následujícího roku.
4. Potřeba chybějících zdrojů na TOP-UP do stanovené výše ES
v mil. Kč
Úroveň financování | Výpočet TOP-UP ze sl.4 | Výpočet TOP-UP ze sl. 5 | Z odsouhlasené výše s EK /100% 25 536,2 mil. Kč/ chybějící zdroje | Z projednávané výše s EK /100% 26 272,6 mil. Kč/ chybějící zdroje |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
63% | 7 150,1 | 7 356,3 | 256,4 | 462,6 |
64 % | 7 405,5 | 7 619,0 | 511,8 | 725,3 |
65 % | 7 660,9 | 7 881,8 | 767,2 | 988,1 |
Poznámky:
Při schválené obálce 302, 429 mil. EURO a kurzu 28,50 Kč/EURO jsou dostačující prostředky v částce 500 mil. Kč do úrovně 65 %. Při projednávané obálce prostředky v částce 500 mil. Kč by byly dostačující při kurzu cca 27,75 Kč/EURO.
5. Řešení zdrojů na TOP – UP
Z výše uvedené tabulky jednoznačně vyplývá, že stále nejsou zajištěny finanční prostředky do úrovně stanovené Smlouvou o přistoupení, ale ani prostředky alespoň do výše 63 %. K částečnému řešení nedostatku zdrojů na TOP-UP v roce 2006 se navrhuje, aby vláda odsouhlasila poskytnutí bezúročné půjčky ze zdrojů Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu, a.s. do výše 500 mil. Kč Státnímu zemědělskému intervenčnímu fondu. O poskytnutí půjčky je nutné rozhodnout v takovém termínu, aby tyto zdroje bylo možné započítat do sazeb TOP-UP pro rok 2006. Uvolňování těchto prostředků by se však realizovalo až v l. čtvrtletí roku 2007, ve svém důsledku po vyčerpání rozpočtových prostředků včetně rezervního fondu.
K tomu, aby mohla být tato navrhovaná finanční operace realizována, je nezbytný souhlas vlády České republiky. U Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu, a.s. jde o majetek obchodní společnosti a tato transakce není založena na tržním principu.
Jediným akcionářem Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu, a.s. je Česká republika prostřednictvím MZe. Bezúročnou půjčku projednalo představenstvo dne 18. dubna 2006. S poskytnutím půjčky souhlasí. Smlouvu o půjčce bude možné uzavřít až po schválení finanční operace vládou. Výši půjčky bude možné stanovit až po 1.říjnu 2006, kdy bude vyhlášen kurz koruny na přímé platby a stanovená konečná obálka na přímé platby Evropskou komisí.
Přijetí prostředků z Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu, a.s. Státním zemědělským intervenčním fondem je upravena v § 6a odst. l písm. e) zákona č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu, v platném znění. Přijatou půjčku lze zařadit podle výše uvedeného zákona do jiných příjmů.
Půjčka z Podpůrného a garančního rolnického a lesnického fondu, a.s. by byla poskytnuta jako bezúročná, s dobou splácení do 5 let, v nepravidelných splátkách v závislosti na zdrojích Státního zemědělského intervenčního fondu a na výši stanovených výdajových rámců kapitoly Ministerstvo zemědělství v následujících letech. Výše půjčky a způsoby čerpání a splácení bude obsahovat smlouva o půjčce.
Předkládaný materiál nemá dopad na státní rozpočet a současně nemá dopad na rovnoprávné postavení mužů a žen. Půjčka bude mít vliv na zvýšení dluhu a deficitu vládního sektoru do doby než bude splacena.
Další články v kategorii
- Další Emil? Rakušané spekulují o losovi u Vídně, ten pravý je ale na Šumavě (13.12.2025)
- Ministr Výborný na poslední Radě ministrů v roce 2025: Podpora inovací je pro budoucnost zemědělství zásadní (12.12.2025)
- ČOI ve třetím čtvrtletí odhalila 292 případů prodeje alkoholu nezletilým (12.12.2025)
- Týden v zemědělství podle Petra Havla – č. 50 (12.12.2025)
- Na březích dvou jihomoravských potoků jsou stovky nově vysazených stromů a keřů, přibyla i stanoviště pro obojživelníky (12.12.2025)
- Michelin rozdal v Česku ocenění. Vůbec poprvé udělil také dvě hvězdy (12.12.2025)
- Testovali jsme v laboratoři croissanty z Česka a Německa. Výsledky Čechy překvapí (12.12.2025)
- Albert i před letošními Vánoci podporuje zaměstnance v prodejnách příspěvkem a dalšími benefity (12.12.2025)
- MŽP poskytne 300 milionů korun na instalace fotovoltaik na zemědělské půdě (12.12.2025)
- Věčné chemikálie ve vodě škodí dětskému zdraví i peněženkám (12.12.2025)

Tweet



