Elektrifikace zrychlí vlaky a uleví přírodě
09.06.2006 | Haló noviny
Před několika dny dokončená elektrifikace železniční trati č. 140 v úseku z Karlových Varů do Chomutova nejenže zkracuje jízdní doby vlaků, ale prospěje i životnímu prostředí. Byla jednou z největších investic do železniční dopravy v západních Čechách za poslední léta. Trvala 2,5 roku a stála stovky milionů korun, současně se stavbou trolejí byl totiž modernizován i železniční svršek.
Elektrifikovaný úsek vede hlubokým a úzkým údolím řeky Ohře mezi strmými svahy kopců Krušných hor na severní straně a Doupovských hor na straně jižní. Exhalace z dieselových lokomotiv se v údolí těžko rozptylovaly a zhoršovaly životní prostředí. Je to jedna z nejhezčích částí toku Ohře. Jsem proto nesmírně rád, že se elektrifikace podařila, říká poslanec Pavel Hojda (KSČM), člen podvýboru pro dopravu při hospodářském výboru sněmovny. Elektrifikace této trati byl jeden z hlavních úkolů Státního fondu dopravní infrastruktury, který měl podporu napříč politickým spektrem. Hlavní důvod byl ten, že železnice zde vede oblastí, která je z hlediska přírodního velice cenná. Zrychlení vlakové dopravy způsobuje nejen to, že elektrické lokomotivy jsou výkonnější než dieselové, ale i to, že odpadá přepřahání lokomotiv ve Varech a Chomutově, které způsobovalo časovou ztrátu přibližně dvou desítek minut. Nezanedbatelné také je, že elektrické lokomotivy jsou výrazně méně hlučné. V nejbližší době se ale už žádná elektrifikace v podobně velkém rozsahu neplánuje. Jedná se spíše o některé menší úseky, např. z Opavy směrem na Ostravu. Finanční prostředky se teď soustřeďují hlavně na budování rychlostních koridorů. Začíná se s jeho budováním v úseku Plzeň - Stříbro, který pak bude pokračovat dál směrem na Cheb. Zde bude zapotřebí poměrně velké množství prostředků. Např. na úsek Plzeň - Stříbro si musela Správa železniční dopravní cesty vzít úvěr od Evropské investiční banky. Koridor z Plzně do Stříbra má být dokončen asi za 2,5 roku. Komplikovanější bude výstavba koridoru v úseku Stříbro - Svojšín - Mariánské Lázně, protože trať je tu hodně zaříznutá ve skalách. Termín dokončení výstavby této části koridoru není stanoven, předpokládá se, že by to mohlo být do r. 2013.
Další články v kategorii
- Pivo bez alkoholu nemusí chutnat divně. Ve Walesu spustili přelomové zařízení (15.12.2025)
- Brusel podle šéfa EPP navrhne upustit od zákazu spalovacích motorů od roku 2035 (15.12.2025)
- Česko bude dál svírat inverze s teplotami do 5 stupňů (15.12.2025)
- Erozní vyhláška má řešit i vítr, Motoristé plánují změny (15.12.2025)
- Otevírací doba o Vánocích: Pozor na zavřené obchody. Nákup se vyplatí už teď (15.12.2025)
- Šebestyán vedl zemědělský dotační fond, od letoška zastupoval velké agropodniky (15.12.2025)
- V kanadských skladech leží americký alkohol za miliardy. Provincie řeší, co s ním (15.12.2025)
- Zvěřiny se v Česku mnoho nejí, ale zájem roste. Vede daněk, divočák a jelen (15.12.2025)
- Na Litoměřicku a Nymbursku se potvrdila v malochovech newcastleská choroba (15.12.2025)
- Městské lesy Chrudim nabízí stromky, jedle z plantáží jsou ve větší oblibě (15.12.2025)

Tweet



