Z pivních slavností mizí soutěže v rychlém pití

Tradiční součást letních pivních slavností po celé republice, soutěže v rychlém pití piva, pomalu mizí. Pivovary s jejich pořádáním končí poté, co jeden za podobnou akci dostal od živnostenského úřadu pokutu kvůli porušení zákona o reklamě. Proti takovým akcím velmi silně vystupuje brněnské sdružení Kontext, soutěže nedoporučuje ani Český svaz pivovarů a sladoven.

Pořádáním těchto soutěží dochází k porušování zákona o regulaci reklamy. Reklama na alkoholické nápoje nesmí nabádat k nestřídmému užívání alkoholických nápojů," míní Milan Berka z kulturního sdružení Kontext, které podalo živnostenským úřadům po celé republice kvůli pivním slavnostem několik stížností.

S první už uspěli. Jihočeský pivovar Platan dostal pětitisícovou pokutu za reklamní kampaň, ve které v restauracích soutěžila vždy čtyřčlenná družstva, kolik vypijí piva do půl hodiny. "Jeden z paragrafů zakazuje nabádání k nestřídmému požívání alkoholu. Toto reklamní soutěž porušovala, proto jsme udělili pivovaru pokutu téměř maximálně možnou," řekl vedoucí kontroly krajského živnostenského úřadu Jaroslav Příhoda.

Podle ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Jana Veselého řeší takové akce i etický kodex svazu, v kterém se členové zavazují k tomu, aby nevyvíjeli aktivity pro vysokou spotřebu piva. "Pokud takové akce pořádají, tak ho porušují," připustil Veselý.

Pivní soutěže kazí děti

Po velmi důsledném tlaku brněnského sdružení a první pokutě pivovary od soutěží skutečně ustupují. "Podepsali jsme kodex, budeme se ho držet a žádné pivní soutěže už pořádat nebudeme," řekl mluvčí Bernardu Zdeněk Mikulášek.

S podobnými soutěžemi končí i Pivovar Svijany. Nejen kvůli možným potížím se zákonem. "Už loni byl problém sehnat dostatek soutěžících," vysvětlil ředitel František Horák.

Brněnské sdružení bojuje i proti pivním slavnostem jako takovým. Vadí mu, že se slavnosti často prezentují jako akce pro celou rodinu. "Pivovar se evidentně snaží oslovovat i děti a mládež. Ale reklama na alkoholické nápoje nesmí být zaměřena na osoby mladší osmnácti let a nesmí využívat prvky, prostředky nebo akce, které osoby mladší osmnácti let oslovují. Výrobci alkoholu zaměřují své aktivity na nezletilé osoby zcela vědomě a úmyslně, neboť velmi dobře vědí, že nejlepší reklamou je, když děti vidí popíjet svůj největší vzor – rodiče," podotkl Berka.

"Nenutíme tu děti, aby pily pivo. Soutěže tu máme například v běhu se sudem, to s konzumací nesouvisí," oponuje šéf pivovaru Hols ve Vratislavicích Petr Hostaš.

Právě na vratislavický pivovar podal Kontext další stížnost: pořadatelé měli podle Kontextu porušit celkem čtyři paragrafy zákona o reklamě. Krajský živnostenský úřad se případem zabývá.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info