Obchodní řetězce do menších měst
08.08.2006 | Právo
Do konce roku zaplaví Česko desítky nových obchodů Největší obchodní řetězce v Česku se letos zaměřily na budování poboček v menších městech. Ideální pro jejich investice je obec nad 5000 obyvatel s dobrou dopravní dostupností. Letos chtějí firmy otevřít desítky nových prodejen. Budování obchodů v menších městech Právu potvrdily všechny významné řetězce na trhu. Některé hledají samy, jiné oslovují přímo možné zákazníky. Prostor k expanzi stále je, shodují se Penny Market, s. r. o., Plus Discount, s. r. o., Tesco Stores ČR, a. s., Kaufland či Ahold Central Europe.
Hledání malých měst Plus Discount rozeslal počátkem roku domácnostem v určitých regionech letáčky. Sbíral tipy na lokality nad pět tisíc obyvatel a na volné pozemky nad čtyři tisíce čtverečních metrů. Ne všechna města ve výběru uspěla. Stalo se to i v Odoleně Vodě nedaleko Prahy, která pět tisíc obyvatel překročila nedávno. Nový obchod tam chtěli, investor však lokalitu vyhodnotil jako malou a nezajímavou. Plus nyní v ČR provozuje 123 obchodů. Penny Market v rozšiřování spoléhá na sebe. „Dlouhodobá koncepce expanze, to je každý rok otevřít asi 10 nových prodejen, je úspěšná, a v blízké budoucnosti nemáme důvod od ní ustoupit,“ sdělila Právu za společnost Helena Špeciánová.
Kritériem vzniku nové pobočky je spádová oblast nad deset tisíc obyvatel. „Na trhu stále nacházíme prostor pro rozšiřování prodejní sítě,“ konstatovala Špeciánová. Firma provozuje u nás 161 obchodů. Rosteme, a mlčíme Část společností oslovených Právem potvrdila, že do konce roku otevřou v ČR desítky poboček, konkrétní ale firmy být nechtěly. „Český trh je v porovnání se západoevropskými trhy vysoce konkurenční,“ uvedl Libor Kytýr za firmu Ahold provozující obchody Albert a Hypernova; v říjnu 2005 v ČR pohltil Julia Meinla. Expanzi Kytýr upřesnit nechtěl. Firma provozuje téměř 300 obchodů.
Podobný postoj zaujal řetězec Tesco, který počátkem června v ČR převzal síť Carrefour. „Provozujeme jak malé supermarkety s prodejní plochou 250 čtverečních metrů, tak velké hypermarkety s 12 tisíci čtverečními metry. Nejmenší prodejny Tesco Expres zas umožňují rychlý nákup u pracoviště nebo bydliště,“ sdělila Právu mluvčí firmy Jana Matoušková. Prostor na trhu je podle ní „v inovacích, nových prodejních formátech, nových službách a sortimentu“. Firma nabízí služby v 76 pobočkách.
Společnost Kaufland se k expanzi úplně odmítla vyjádřit. „Ke strategickým rozhodnutím a aktivitám neposkytujeme žádné informace,“ uvedl její mluvčí Michael Šperl. Řetězec, jak uvádí na internetu, stále hledá pro výstavbu obchodů města s více než 10 tisíci obyvateli. V ČR provozuje zhruba 60 prodejen. Tisíce obchodů Česko vede ve střední Evropě v počtu hypermarketů na obyvatele; na milión lidí jich připadá zhruba 19. ČTK uvádí, že na konci roku 2004 všechny obchodní řetězce v ČR provozovaly 555 supermarketů, 426 diskontních prodejen a 160 hypermarketů. Ročně přibývají desítky poboček. Novější údaje nejsou k dispozici.
Lenka Hloušková
Další články v kategorii
- Zvěřiny se v Česku mnoho nejí, ale zájem roste. Vede daněk, divočák a jelen (15.12.2025)
- Na Litoměřicku a Nymbursku se potvrdila v malochovech newcastleská choroba (15.12.2025)
- Městské lesy Chrudim nabízí stromky, jedle z plantáží jsou ve větší oblibě (15.12.2025)
- Ve Vodňanech vyrostl pavilon pro aquaponii a chov ryb v uzavřeném cyklu (15.12.2025)

Tweet



