Poslanci EP pozdrželi aplikaci nových limitů pro znečištění u motorových vozidel

Hlasování Parlamentního výboru pro životní prostředí se odehrálo pouhé dva dny před začátkem Evropského týdne mobility, který byl zahájen na sklonku minulého týdne a potrvá do pátku 22. září (viz článek „V pátek začal 5. ročník Evropského týdne mobility“). Během Týdne mobility EU vyzývá občany, aby zanechali své automobily doma a využili ekologičtějšího způsobu dopravy, jako je chůze, jízda na kole, veřejná doprava nebo spolujízda. Neděle 17. září byla v některých evropských městech vyhlášena jako Den bez aut.

Témata:

Parlamentní výbor na svém zasedání 13. září hlasoval ve prospěch odložení nové evropské legislativy známé jako „Euro 5“, jejímž cílem je zmírnit úroveň znečišťování u nových vozidel. Původní návrh, který předložila Komise v prosinci roku 2005 po téměř dvouletých konzultacích se všemi zainteresovanými stranami, počítal s uplatňováním nových pravidel u osobních automobilů od poloviny roku 2008.

Tento harmonogram byl však patrně narušen poradní skupinou v odvětví automobilového průmyslu „CARS 21“, která k němu zaujala negativní postoj.

V rámci kompromisního návrhu, s kterým výbor přišel, se standardy „Euro 5“ mají začít uplatňovat o rok později, tedy od 1. září 2009. Výrobci však budou muset standardy plnit povinně až od ledna 2011.

„Formulace přímo přechodné období nezmiňuje, ale zdá se, že k němu dojde,“ uvedl parlamentní zdroj pro EurActiv.com.

Automobily, které váží více než 2,5 tuny budou muset nové limity splnit v období od 1. září 2010 do 1. ledna 2012. Do této kategorie spadají také minibusy pro sedm a více osob a lehká nákladní auta.

Soubor kompromisních dodatků k návrhu „Euro 5“ byl před samotným hlasováním odsouhlasen třemi hlavními parlamentními stranami v EP – středopravou EPP-ED, socialisty (PES) a liberály (ALDE), které hlasovaly společně,

Dodatky dále obsahují úpravu emisních limitů směrem vzhůru pro uhlovodíky (HC) a oxidy dusíku (NOx), které jsou obsaženy ve výfukových plynech a přispívají k tvorbě smogu a jsou škodlivé pro lidské zdraví.

Stanoviska:

Nový harmonogram je v souladu s požadavky, které vyjádřilo Sdružení evropských výrobců automobilů (ACEA). Ve svém prohlášení z loňského roku ACEA uvedlo, že „je zapotřebí přinejmenším 3-letého období pro průmyslový vývoj“. To by znamenalo posunutí „Euro 5“ přinejmenším na rok 2010. „Rychlejší postup není možný,“ říká ACEA. Mluvčí ACEA Sigrid de Vries nechtěla zprávu nijak komentovat až do konečného schválení na plenárním zasedání. „Potvrzujeme náš postoj z loňského roku,“ říká.

Zástupci zelených v parlamentu reagovali podrážděně, neboť byli vynecháni z dohody mezi třemi velkými parlamentními frakcemi. Dohoda podle německé poslankyně Rebeccy Harms „pozastaví zavádění nových ekologičtějších technologií … do roku 2014 a více.“ „Kalifornie a některé další státy v USA vyžadují, aby automobily byly v příštím roce ekologičtější téměř dvojnásobně,“ zdůraznila Harms. „Technologie pro snižování emisí oxidů dusíku … také povedou k úspoře paliva. Existují zřejmé příležitosti zlepšit kvalitu ovzduší a snížit dopad automobilů na životní prostředí.“

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info