Evropská komise očekává, že se u Děčína vybuduje jez
04.10.2006 | Právo
Česká republika bude odškodňovat loďaře, když se kvůli suchu zastaví na Labi vodní doprava. Podle Evropské komise (EK) však tak náš stát bude moci činit pouze do roku 2010. EK totiž očekává, že do té doby bude u Děčína vybudován nový plavební stupeň, jenž zajistí téměř celoroční splavnost řeky. Podle generálního ředitele ČSPL Milana Raba je státní pomoc při suchu na Labi jediný způsob, jak na Labi uchovat nákladní dopravu. „Naší firmě by to umožnilo vyrovnat část ztrát, které kvůli nízkému vodnímu stavu máme,“ řekl Rab. Evropská komise totiž povolila uhrazovat českým loďařům jen 60 procent ztrát.
Ředitelství vodních cest ČR chce děčínský jez začít budovat v roce 2007. Jde o investici, která si vyžádá přes pět miliard korun. V současné době probíhá hodnocení vlivu projektu na životní prostředí. Teprve po jeho ukončení může následovat územní a stavební řízení. Po vodě se z Česka do zahraničí ročně přepravuje jen něco přes jeden milión tun zboží. Pokud se problém dolního Labe nevyřeší, zůstane podíl vodní dopravy na celkové nákladní přepravě v naší republice nevýznamný. Přitom je vodní doprava desetkrát levnější než ta silniční.
Brusel opět posoudí pozastavené projekty
Evropská komise přislíbila znovu posoudit čtyři české vodohospodářské projekty, které žádají o podporu 1,5 miliardy korun z unijních fondů a které EU zatím odmítala podpořit. Šance Česka vyčerpat tyto peníze se tak zlepšily.
Jak uvedl ministr pro místní rozvoj Petr Gandalovič, posun podle něj přineslo jednání s generálním ředitelem pro regionální rozvoj EU Grahamem Meadowsem, který by měl Česko informovat o výsledcích opětovného posouzení počátkem listopadu. Gandalovič ale připustil, že přestože vodohospodářské investice do výstavby čistíren odpadních vod a kanalizací jsou prioritní, bude třeba mít v záloze i projekty alternativní, aby Česko evropské peníze využilo. Čas zajistit schválení projektů je podle ministra do konce kalendářního roku.
EK dosud odmítala projekty schválit s odůvodněním, že žadatelé uzavřeli s provozovateli vodohospodářské infrastruktury smlouvy, které neodpovídají právu EU. Výhrady Bruselu směřují podle Gandaloviče k délce smluv, dále k tomu, že v nich nejsou zahrnuty požadavky na kvalitu vody, ale i k otázkám hospodářské soutěže. Hodnocení komise se však podle ministerstva opírá o zastaralé informace, které po letošním přijetí nového zákona o vodovodech a kanalizacích neplatí.
„Je nutné najít kompromis, protože současný postoj komise může mít dalekosáhlé důsledky pro čerpání finančních prostředků z Fondu soudržnosti,“ uvedl ministr. Současnou délku provozovatelských smluv lze podle něj těžko změnit. Při vyjednávání se zástupci EU ale přislíbil vyjít vstříc požadavku Unie na doplnění smluv o kvalitativní parametry vod, i když je to již upraveno nadřazenými zákony.
Mezi roky 2007 až 2013 představuje celková částka z Fondu soudržnosti na ochranu životního prostředí přibližně 117 miliard korun. Zastavení podpory vodohospodářských projektů by ohrozilo závazek ČR o čištění odpadních vod do roku 2010 a mohlo by vést ke zdražení vody, protože investice by museli hradit odběratelé.

Tweet



