Úspora paliva při orbě
06.10.2006 | ÚZPI
Byly prováděny zkoušky při orbě s traktorem a obracecím pluhem za účelem dosažení minimální spotřeby paliva.
Spolupráce ústavu PPO Institute (Holland), Lelystad, Michaelin a Lemken byla zaměřena na program úspory paliva při zpracování půdy. Tyto subjekty použily traktor John Deere 6820 s převodovkou CVT a s pneumatikami Michaelin XM108 a pětiradličný obracecí pluh. Spotřeba paliva byla sledována při orbě pozemku o rozloze 5 ha a s palivem ohřátým na 20 °C. Byl také měřen prokluz kol.
Seřízení pluhu
Teorie říká, že už i nepatrně špatné seřízení pluhu zvyšuje jeho odpor. Největšími viníky jsou špatně nastavená šířka přední brázdy a tahová nesouosost. V praxi pluh vykazuje na pohled vynikající práci, jak potvrzuje odborník z firmy Lemken, ale není to „celý příběh“. Často se pluhy zapřahají za výkonnými traktory s pohonem čtyř kol, který zakryje fakt, že přímka tahu traktoru není tam, kde má být. Vypnutím čtyřkolového pohonu se nos traktoru okamžitě vychyluje směrem k nezoranému poli. Podobně nepříznivě zvyšuje odpor pluhu i nesprávně nastavená první radlice. Dokonalým seřízením se uspoří až 0,5 litru na hektar.
Balastní závaží
Zde se dá ušetřit až 2,7 litru na hektar. Příliš malá hmotnost na přední nápravě znamená, že se nepřenese maximální výkon traktoru. Žebra pneumatiky se musí pevně zatlačovat do půdy, aby se mohl přenést maximální výkon traktoru. U moderních traktorů, které mají široké radiální pneumatiky, se musí přenášet 25 až 30 % hmotnosti na přední nápravu v soupravě se zvednutým pluhem. Zkoušená souprava traktoru s pluhem měla hmotnost 10,9 t se závažím 700 kg na přední nápravě. Traktor pracoval poměrně dobře a žebra pneumatik dobře zabírala. Se zdviženým pluhem byla na přední nápravě 15% hmotnost. Prokluz byl naměřen 17 % - nic extrémního. Po přidání 400 kg balastního závaží se přední náprava zatížila na víc než 25 % a prokluz klesl na 10 %. Řízení bylo citlivější a navíc došlo ke zlepšení záběru pluhu o 1,2 cm při každém průjezdu.
Tlak v pneumatikách
Teorie říká, že větší počet otáček znamená větší spotřebu energie a tím i paliva. Moderní radiální pneumatiky optimálně přenášejí energii při tlaku mezi 0,05 až 0,1 MPa, zejména na vlhké půdě. V praxi se zvednutým pluhem je hmotnost působící na pneumatiky Michaelin příliš vysoká, než aby se dosahovalo naznačeného rozmezí. Se závažím 700 kg na přední nápravě se na levé zadní kolo přenáší 5,5 tuny a pravé zadní 3,9 tuny – to vyžaduje tlak v pneumatikách 0,18 MPa. Přidáním dalších 400 kg na předek traktoru se pneumatiky zatíží 5,1 a 3,5 t, takže tlak by mohl klesnout na 0,12 MPa v zadních pneu a na 0,06 MPa v předních. Nedochází však k žádné úspoře paliva, minimálně proto, že změna hmotnosti balastního zatížení již přinesla snížení prokluzu pod 10 % (viz výše). Za horších půdních podmínek by pravděpodobně došlo k jiným hodnotám.
Méně plynu
Většina traktorových motorů nejlépe využívá palivo při počtu otáček pod jmenovitými a pod plným zatížením. Moderní motory obvykle poskytují maximální výkon při počtu otáček pod 2000 min-1. V praxi je orba při nižších otáčkách motoru a při udržování konstantní rychlosti velice snadná s traktory vybavenými plynule řaditelnými převodovkami. Při zkouškách s traktorem John Deere 6820 s motorem o výkonu 99 kW mohl řidič udržovat rychlost dostatečně vysokou (6,5 km . h-1) i při snížených otáčkách motoru pod 2000 min-1. Došlo ke snížení spotřeby paliva o 7 % (proti počtu otáček 2350 min-1). Mezi počty otáček 2000 a 1600 za minutu zůstala spotřeba paliva konstantní. Řidič očekával snížení výkonnosti, ale k tomu nedošlo. Svůj vliv na tom mělo vstřikování paliva systémem common rail a čtyřventilová konstrukce. Výkonnost zůstala 1,2 ha . h-1, ale spotřeba paliva se snížila o 1,4 l . ha-1.
U starších traktorů (sedm let starý traktor Steyr 9115 o výkonu 87 kW) je situace jiná. Při zkouškách se dosáhlo úspory paliva 12 % při 1650 ot . min-1 proti normálně používaným 2000 ot . min-1. Ale průměrná rychlost poklesla o 0,4 km . h-1 a místo původně zoraného 1,1 ha za hodinu se zoral jenom 1 hektar. Ale to už je volba farmáře, co si vybere.
Další články v kategorii
- Šebestyán vedl zemědělský dotační fond, od letoška zastupoval velké agropodniky (15.12.2025)
- V kanadských skladech leží americký alkohol za miliardy. Provincie řeší, co s ním (15.12.2025)
- Zvěřiny se v Česku mnoho nejí, ale zájem roste. Vede daněk, divočák a jelen (15.12.2025)
- Na Litoměřicku a Nymbursku se potvrdila v malochovech newcastleská choroba (15.12.2025)
- Městské lesy Chrudim nabízí stromky, jedle z plantáží jsou ve větší oblibě (15.12.2025)
- Ve Vodňanech vyrostl pavilon pro aquaponii a chov ryb v uzavřeném cyklu (15.12.2025)

Tweet



