Podle průzkumu snižují emise nejméně výrobci aut z Japonska a Německa
26.10.2006 | Euractiv.cz
75% výrobců automobilů nesplňuje dobrovolný závazek na snižování emisí oxidu uhličitého, které by rovněž přispělo k snížení spotřeby paliva, vyplývá to ze zprávy bruselské ekologické organizace Transport and Environment (T&E).
Souvislosti:
V dobrovolné dohodě, kterou v letech 1998-1999 uzavřeli výrobci automobilů s Evropskou unií se firmy zavázaly snižovat emise oxidu uhličitého u nových automobilů na 140 gramů na kilometr do roku 2008-2009.
Závazek se však dostal pod palbu kritiky ze strany nevládních organizací. V poslední zprávě zveřejněné v srpnu Komise uvedla, že nebude otálet s vytvořením legislativy pokud se ukáže, že k plnění závazků nedochází. Situace není „v žádném případě uspokojivá“, uvedl tehdy mluvčí komisaře pro podnikání a průmysl Güntera Verheugena.
Témata:
Nissan, Suzuki, Mazda, Audi, Volvo, BMW a Volkswagen patří ve skupině dvaceti výrobců, jejichž průzkum pro T&E provedl Institut pro evropskou politiku životního prostředí (IEEP) mezi nejhorší.
Podle T&E, která včera zveřejnila údaje z tohoto průzkumu se „75% výrobců nesnaží snižovat emise dostatečně rychle“. Pouze Fiat, Citroen a Renault své cíle splnily zcela. Ford s Peugotem se svému slibu blíží.
Automobilka Škoda snížila emise oxidu uhličitého ze 165 gramů na kilometr (v roce 1997) na 152 gramů na kilometr (2005). To představuje pokrok o 71% vůči stanovenému cíli (140 gramů na kilometr v roce 2008). V pokroku je mezi dvacítkou firem devátá. V absolutním srovnání emisí CO2 je Škoda sedmou s nejnižším objemem emisí, těsně za Fordem a Peugotem.
Průzkum nazvaný „Jak čisté je vaše auto?“ je založen na analýze údajů o prodeji za období 1997-2005. Je to první průzkum, který zaznamenává pokrok jednotlivých výrobců automobilů při snižování emisí oxidu uhličitého.
Stanoviska:
Aat Peterse z T&E uvedl: „Renault je na správné cestě, ale Volkswagen je ještě velmi daleko i přesto, že Renault začal v roce 1997 s vyššími emisemi.“ „Evropa se musí se svými dobrovolnými cíli rozloučit a již dále neotálet s přijetím právně závazných opatření pro zdvojnásobení palivové účinnosti v nadcházejícím desetiletí. Jednotliví výrobci aut musí mít zodpovědnost a musí být potrestáni, pokud nesplní své povinnosti.“
Sigrid de Vries, mluvčí ACEA, evropského sdružení výrobců automobilů, uvedla, že není cílem vyjmenovat a ocejchovat jednotlivé značky aut. Zdůraznila, že dobrovolné závazky snižovat emise CO2 se týkají všech výrobců. Tyto závazky jsou podle ní „zárukou diverzity odvětví,“ které vyrábí jak silně znečišťující terénní vozidla, tak malá městská auta. Uvedla dále, že „poptávka zákazníků po větších autech“ přispívá ke tlaku na emise oxidu uhličitého stejně jako „předpisy na znečištění ovzduší“.
De Vries dodala, že by se politiky měly zaměřit na vytváření poptávky palivově efektivnějších automobilů. „ACEA podporuje zdanění automobilů založené na objemu emisí oxidu uhličitého v EU, neboť takové opatření vytvoří nezbytnou poptávku po emisně-efektivních řešeních,“ uvedl Ivan Hodač, generální tajemník ACEA v prohlášení minulý měsíc.
Další kroky:
5.září 2006 Evropský parlament podpořil zdanění automobilů na základě emisí CO2. Návrh nyní musí schválit Rada, ale očekává se, že jej bude vetovat.
Konec roku 2006: Komise přijme obnovenou dlouhodobou strategii na snižování oxidu uhličitého u automobilů, které půjde nad rámec dobrovolných závazků.

Další články v kategorii
- Pivo bez alkoholu nemusí chutnat divně. Ve Walesu spustili přelomové zařízení (15.12.2025)
- Brusel podle šéfa EPP navrhne upustit od zákazu spalovacích motorů od roku 2035 (15.12.2025)
- Česko bude dál svírat inverze s teplotami do 5 stupňů (15.12.2025)
- Erozní vyhláška má řešit i vítr, Motoristé plánují změny (15.12.2025)
- Otevírací doba o Vánocích: Pozor na zavřené obchody. Nákup se vyplatí už teď (15.12.2025)
- Šebestyán vedl zemědělský dotační fond, od letoška zastupoval velké agropodniky (15.12.2025)
- V kanadských skladech leží americký alkohol za miliardy. Provincie řeší, co s ním (15.12.2025)
- Zvěřiny se v Česku mnoho nejí, ale zájem roste. Vede daněk, divočák a jelen (15.12.2025)
- Na Litoměřicku a Nymbursku se potvrdila v malochovech newcastleská choroba (15.12.2025)
- Městské lesy Chrudim nabízí stromky, jedle z plantáží jsou ve větší oblibě (15.12.2025)

Tweet



