Tesco vsadilo na „zelenou“ strategii
28.04.2007 | Mladá fronta Dnes
Šéf Teska Phil Clarke se vydal na cestu, na jejímž konci mají být "zelenější" obchody, které každý obyvatel vedle svého domu rád uvidí. I zelenající Tesco však má své limity. Clarke ve čtvrtek ohlásil, že Tesco začne testovat nízkoenergetické obchody, ty stávající zkusí upravit tak, aby nespotřebovávaly tolik energie, bude více recyklovat a povede k tomu i zákazníky. "Věřím, že náš byznys bude díky tomu lepší," uvedl pro MF DNES šéf Teska, které je dnes v zemi na druhé až třetí příčce největších obchodníků.
"Zeleným programem" se přidalo Tesco k zástupu firem, které si na šetrnosti k životnímu prostředí budují své jméno. Úplně se však Tesku zezelenat nechce. Návrh ministra životního prostředí Martina Bursíka zálohovat PET lahve Phil Clarke odmítá. "Znamenalo by to tolik dodatečných nákladů, třeba na distribuci. Nakonec by to platil zákazník," vysvětluje s tím, že raději recyklaci usnadní třeba instalací kontejnerů.
Další zelenou novinkou bude placená jutová taška, která má vydržet až pět let a od níž si Clarke slibuje, že ji aspoň pár lidí vymění za igelitky. "Ale nemáme zájem přestat dávat igelitky zdarma. Nemůžeme lidi nutit, musíme jim dát na výběr," říká. Tesco rozdá za rok přes sto milionů tašek. Například Interspar se už igelitek zdarma zbavil.
Letos tři malé prodejny
Britský řetězec se musí začít o zákazníky lépe starat a vylepšovat svůj obrázek už jen z toho důvodu, že od letoška jim bude mnohem blíže. Kamiony totiž nebudou zavážet jen velký hypermarket na kraji města, ale třeba obchůdek v centru na rušné ulici. Na přelomu května a června Tesco otevře svou první malou prodejnu Expres v Praze u metra I. P. Pavlova o velikosti samoobsluhy na místě dosavadních Potravin Klabačka.
Kromě toho mají na letošek podle Clarka další tři projekty. "Pak uvidíme. Celkově by mohlo jít o padesát až šedesát obchodů,“ říká Clarke. Prodejny mají být v centru měst, na místech, kde lidé bydlí či pracují. Pokud jde o to, jestli budou v Expresech vyšší ceny než třeba v hypermarketu Tesco, Clarke říká, že zatím nebylo rozhodnuto. "Malé obchody jsou mnohem náročnější na služby, zásobování i platy, protože jsou v centru," říká. Vzápětí však dodává, že každopádně chtějí být nejlevnější v okolí. To se velkému obchodníkovi zřejmě podaří snadno, protože ti menší se na takové ceny ani splatnosti od dodavatelů nedostanou. To je také důvod, proč ve Velké Británii, kde už mají Expresů přes sedm set, budí často další malé Tesco vlnu nevole či sepisování petic.
V Česku jsou zatím obří obchodníci v klidu, záleží hlavně na starostech měst. Rozdíly jsou proto velké. Třeba v Poděbradech s necelými 15 tisíci obyvateli mají jen Albert a Penny Market. "Jsme na to pyšní, je to velká zásluha minulého vedení města, otázkou ale je, jak dlouho se nám tento stav podaří udržet," říká místostarostka Jiřina Soukupová. Pro srovnání v Uherském Hradišti a jeho souměstí s necelými čtyřiceti tisíci obyvateli se nachází hned jedenáct supermarketů a nákupních center.
Další články v kategorii
- Souhrn událostí uplynulých dní 12.12.2025 - 14.12.2025 (15.12.2025)
- Jak poznat zkažené vejce? Nenechte se zmást červenou skvrnou (14.12.2025)
- Další Emil? Rakušané spekulují o losovi u Vídně, ten pravý je ale na Šumavě (13.12.2025)
- Ministr Výborný na poslední Radě ministrů v roce 2025: Podpora inovací je pro budoucnost zemědělství zásadní (12.12.2025)
- ČOI ve třetím čtvrtletí odhalila 292 případů prodeje alkoholu nezletilým (12.12.2025)
- Týden v zemědělství podle Petra Havla – č. 50 (12.12.2025)
- Na březích dvou jihomoravských potoků jsou stovky nově vysazených stromů a keřů, přibyla i stanoviště pro obojživelníky (12.12.2025)
- Michelin rozdal v Česku ocenění. Vůbec poprvé udělil také dvě hvězdy (12.12.2025)
- Testovali jsme v laboratoři croissanty z Česka a Německa. Výsledky Čechy překvapí (12.12.2025)
- Albert i před letošními Vánoci podporuje zaměstnance v prodejnách příspěvkem a dalšími benefity (12.12.2025)

Tweet



