Spor automobilky s ekology trvá
14.09.2007 | Mladá fronta Dnes
Ani tři odborné posudky, které vypracovali nezávislí odborníci, neutišily spory mezi zástupci automobilky Hyundai a členy Ekologického právního servisu. Ten sleduje, zda automobilka při výstavbě své továrny v Nošovicích na FrýdeckoMístecku dodržuje všechny předpisy a zákony.
Právní servis: Hyundai nedodržuje smlouvu
Zatím největší spor vedou obě skupiny okolo odpadní kanalizace dešťové vody, která má podle právníků Právního servisu nedostatečné technické parametry.
„Společnost Hyundai s námi podepsala smlouvu, ve které se zavázala plnit veškeré, tedy i dobrovolné závazky vyplývající z podmínek daných studií o vlivech stavby na životní prostředí EIA,“ řekl jeden z členů Ekologického právního servisu Pavel Franc. „Ve studii se hovoří o tom, že nejlepší variantou pro odpadní potrubí v automobilce jsou svařované roury. A ty Hyundai kvůli snížení nákladů nechce použít,“ uvedl Pavel Franc.
Na problém s odpadním potrubím, které společnost Hyundai chtěla v zóně použít, upozornili členové Ekologického právního servisu již letos na jaře. Tehdy měly dešťovou vodu odvádět klasické betonové roury. Hyundai tehdy již zahájil výkopové práce a část potrubí položil, aniž měl na dané práce stavební povolení.
Po protestech ekologů jihokorejská společnost pokládání potrubí přerušila, nechala vypracovat posudky a nakonec se rozhodla pro změnu. Namísto betonového potrubí zvolila plastové s gumovým těsnícím proužkem. Podle Pavla France však ani tato varianta nestačí. „Z automobilky budou vyjíždět tisíce automobilů, které budou naplněny oleji a jinými látkami. Pokud by z těchto automobilů něco vyteklo, vše by šlo právě do dešťové kanalizace. Proto si myslíme, že nejlepší varianta je ve využití svařovaných trubek,“ popsal důvody, proč sdružení tlačí na využití nejbezpečnějších materiálů, Pavel Franc.
Hyundai: Ministerstvo stojí za námi
Podle Petra Vaňka, mluvčího společnosti Hyundai, ale není nejdražší varianta jedinou možnou.
„Z vyjádření ministerstva životního prostředí vyplývá, že svařovaný spoj je pouze jedním z možných způsobů naplnění podmínky EIA. Ze tří nezávislých posudků, vypracovaných experty nominovanými agenturou CzechInvest, pak nevyplývá bezpodmínečná nutnost použití nejdražší technologie,“ řekl Petr Vaněk s tím, že chování Ekologického právního servisu ve svém důsledku zpochybňuje kompetentnost ministerstva životního prostředí.
Další články v kategorii
- Pivo bez alkoholu nemusí chutnat divně. Ve Walesu spustili přelomové zařízení (15.12.2025)
- Brusel podle šéfa EPP navrhne upustit od zákazu spalovacích motorů od roku 2035 (15.12.2025)
- Česko bude dál svírat inverze s teplotami do 5 stupňů (15.12.2025)
- Erozní vyhláška má řešit i vítr, Motoristé plánují změny (15.12.2025)
- Otevírací doba o Vánocích: Pozor na zavřené obchody. Nákup se vyplatí už teď (15.12.2025)
- Šebestyán vedl zemědělský dotační fond, od letoška zastupoval velké agropodniky (15.12.2025)
- V kanadských skladech leží americký alkohol za miliardy. Provincie řeší, co s ním (15.12.2025)
- Zvěřiny se v Česku mnoho nejí, ale zájem roste. Vede daněk, divočák a jelen (15.12.2025)
- Na Litoměřicku a Nymbursku se potvrdila v malochovech newcastleská choroba (15.12.2025)
- Městské lesy Chrudim nabízí stromky, jedle z plantáží jsou ve větší oblibě (15.12.2025)

Tweet



