Čaj bojuje v Asii 21. století o své místo na slunci
16.10.2007 | Denik.cz
Od Pekingu přes Tokio, Soul, Hong Kong až po Tchaj-pej ztrácí čaj pro asijskou mládež svůj půvab. Mladí Asiaté ztrácejí totiž v rychlém tempu moderního života trpělivost čekat deset minut na čaj připravený tradičním způsobem. „Nemám žádný čas ani příslušnou čajovou kulturu,“ řekla Becca Liu, pětadvacetiletá absolventka vysoké školy v Tchaj-peji. „Více mě zajímá, jak připravit kávu,“ dodává.
Milovníci čaje jsou nicméně odhodláni obnovit v Asii jeho dřívější prestiž. Tajwanský znalec Yang Hai-chuan prodává směsi prvotřídních a běžných čajů jako novodobé ochucené nápoje. „Spotřeba tradičního čaje klesá, protože není předávána novým generacím,“ říká Yang, který vyučuje tradiční přípravu čaje hrstce studentů. V Japonsku je mezi mladými lidmi populární nová řada čajů slibující redukci tělesné váhy. Jihokorejská značka „17 Tea“ je oblíbená díky údajným léčivým účinkům.
Podle čínské legendy byl čaj objeven před 5000 lety císařem Šen Nun-gem, který usrkával horkou vodu, do níž mu spadla čajová větvička. Od té doby je čaj pilířem kulturního a kulinářského života Asie. Do Evropy se rozšířil v 17.století.
Přestože složité čajové rituály téměř zanikly, většina Asiatů se vyhýbá západním pytlíkovým čajům a dává přednost čerstvým lístkům zalitým horkou vodou. Mládež má raději čaj v plechovce, nealkoholické nápoje a kávu. Tradiční čaj stále častěji nazývají „nápojem starých lidí. “Minoru Takano, ředitel Japonské asociace výrobců čaje přiznává, že plechovky s ochuceným čajem pomohly v Japonsku udržet úroveň spotřeby. „Máme ale starost, že čajová kultura nebude těmito nápoji udržena,“ dodal Takano.
Spotřeba čaje naopak roste v zemích Středního východu. Díky tomu Centrum obchodu s čajem v Dubaji (DTTC) očekává více než desetiprocentní nárůst obchodu v porovnání s loňským rokem. Předpokládaný objem obchodu zprostředkovaný DTTC by měl letos dosáhnout 5,5 milionů kilogramů oproti loňským 4,3 milionům.
Blízký a Střední východ je s 27 procenty podílu na světovém dovozu třetím největším konzumentem čaje na světě. Spolu se Společenstvím nezávislých států se na dovozu podílel 44 procenty v roce 2005. Tyto dvě oblasti jsou pro DTTC klíčové. V konkurenčním boji s obchodním centrem v keňské Mombase se snaží využít nejen své výhodné polohy, ale připravuje expanzi včetně vybudování skladových prostor a balících a mísících zařízení.
Centrum například společnostem nabízí skladování zdarma po dobu 60 dní, používání mísících zařízení a 50tileté daňové prázdniny.
(Reuters)

Tweet



