Češi a pivo ve světle nejnovějších výzkumů
01.11.2007 | Agris
Nejnovější závěry Centra pro výzkum veřejného mínění potvrdily trendy posledních let, podle kterých se názory české populace na pivo a jeho roli ve společnosti stabilizovaly. Pivo je u 99 % respondentů považováno za významnou součást české kultury, 95 % Čechů (94 % v roce 2004) je považuje za národní nápoj, 92 % lidí (ve srovnání s 90 % v roce 2004) za jednu z věcí, kterou se můžeme chlubit v zahraničí, a 78 % považuje naše pivo za nejlepší na světě. Na druhé straně si 67 % populace myslí, že pití velkého množství piva je špatnou vlastností obyvatel ČR. Výsledky také potvrdily, že pivo je chápáno jako nápoj téměř univerzální, vhodný pro všechny situace - od posezení s přáteli či na večírcích přes oslavy narozenin až po sváteční večeři v rodinném kruhu.
Nejčastěji zmiňovaným kritériem výběru piva ke konzumaci je mezi muži i ženami chuť a významnou roli hraje i značka. Naopak cena a reklama hrají dle respondentů méně významnou roli. Výzkumy rovněž potvrdily, že český konzument je spíše konzervativní, upřednostňuje piva domácí provenience. Muž vypije v průměru 9 půllitrů týdně, žena 2 půllitry. Trvá popularita světlých piv, především výčepních, upevňuje se však pozice ležáků, a to především u příjmově silnějších skupin obyvatel. Naopak, konzumace tmavých piv zůstává spíše doménou dámské populace.
„Výzkumy opět potvrdily dlouhodobý trend profilu českého konzumenta piva, který trvale upřednostňuje piva českého typu a jen málo zkouší piva zahraniční,“ uvedl Ing. Jan Veselý, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven. „Ukazuje se také, že roste podíl těch, kteří pivo pijí sice méně, jedno až dvě denně, ale zato pravidelně, což koresponduje s našimi záměry prosazovat umírněnou konzumaci piva,“ dodal Jan Veselý.
„Výzkumy nepotvrdily úvahy o tom, že se dále rozšiřují nůžky mezi příjmem domácností a konzumací piva. Byť dlouhodobě v tomto ohledu rozdíly jsou, s růstem příjmů tedy klesá množství konzumace piva a mění se i vzorce jeho výběru, v letošním roce se dále neprohloubily.,“ uvedl Mgr. Jiří Vinopal, Ph.D., vědecký pracovník Sociologického ústavu AV ČR. „Ukazuje se také, že nelze vystopovat další prohlubování jevu, o kterém jsme se domnívali, že by mohl být trvalejší, nárůst tzv. regionálního patriotismu konzumentů piv,“ dodal Jiří Vinopal.
Centrum pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu Akademie věd ČR zkoumá v rámci projektu kontinuálního sledování českého veřejného mínění Naše společnost od roku 2004 dílčí úkol Pivo v české společnosti. Terénní šetření se uskutečnilo na vzorku 1126 dotazovaných mezi obyvateli ČR od 15 let formou osobních rozhovorů v průběhu září letošního roku. Výzkumné projekty nazvané Image piva v české společnosti, Konzumace piva v české společnosti a Některé aspekty výběru piva českými konzumenty srovnávaly dnešní situaci s předchozími třemi lety. Výzkumné zprávy s podrobnějšími výsledky lze nalézt na www.cvvm.cas.cz.
Další informace naleznete na internetových stránkách Českého svazu pivovarů a sladoven www.cspas.cz.
Další články v kategorii
- Většina vinných klobás před Vánoci neprošla testem: Málo masa, příliš soli (17.12.2025)
- Důslednější ochranu zvířat před týráním mají zajistit přísnější pravidla (17.12.2025)
- Pekárna Hruška zahájila v Ostravě provoz chlebové linky téměř za 50 milionů Kč (17.12.2025)
- Důvody k optimismu pro sedláky z rodinných farem existují i v nepříznivých časech (17.12.2025)
- Pivo, auta a losos. Británie podepsala s Jižní Koreou obchodní dohodu (17.12.2025)
- Mlékárně Net Plasy loni vzrostly tržby, zisk však podniku z Bystřice p. H. klesl (17.12.2025)

Tweet



