Ekologie? Pro většinu supermarketů neznámý pojem
06.12.2007 | Aktuálně.cz
Ekologicky šetrné chování je pro české supermarkety zatím spíše neznámým pojmem.
Anketa sdružení Arnika mezi jedenácti nejvýznamnějšími obchodními řetězci ukázala, že většina z nich nenahrazuje rizikové PVC fólie u potravin za bezpečnější obaly. Naprostou vzácností je rovněž systém třídění odpadů pro zákazníky nebo nákupní tašky z ekologickým materiálů.
Jedinými výjimkami, s nimž se supermarkety mohou pochlubit, jsou pouze zpětný odběr vybitých baterií a prodej nápojů ve vratných lahvích. Jenže: Nabízet i vratné lahve přikazuje velkým obchodům obalový zákon.
V nejbližší době se přitom ekologické chování ve většině supermarketech nezmění.
"Změnu nechystá ani polovina firem, které se do ankety zapojily," řekla autorka ankety Miroslava Jopková ze sdružení Arnika. Dodala, že Billa, Coop centrum a Interspar na otázky Arniky neodpověděly.
Nejhorší: Plus-Discount
Nejhůře v anketě dopadla společnost, která provozuje síť obchodů Plus-Discount. Na většinu otázek odpověděla záporně.
"Svým zákazníkům dosud nenabízí ani možnost zpětného odběru použitých baterií," upozornila Miroslava Jopková z Arniky. Plus je jediným obchodem, který v anketě na tuto otázku odpověděl "ne".
Nejlepší: Tesco a Ahold
Naopak na prvních místech se umístily společnosti Tesco a Ahold, který provozuje prodejny Albert a Hypernova. "Oba řětězce kladou důraz na ekologii - i když v rozdílných oblastech," řekla Jopková. Tesco jako jeden z prvních zavedlo tašky z přírodního materiálu - juty.
Ve svých prodejnách také postupně zavádí takzvané recyklační body. Pracuje také na snižování spotřeby energie a exhalací z dopravy zboží.
Ahold zase postupně upouští od obalů PVC u potravin. "Dosud se jim povedlo nahradit obaly z PVC u červeného masa," připomněla Jopková.
Bronzový: Globus
Na pomyslném třetím stupínku skončila obchodní síť Globus, která aspoň někde umožňuje svým zákazníkům třídit odpad anebo nabízí tašky z přírodních materiálů.
"I když výsledek ankety je spíše zklamáním, máme radost, že alespoň některé obchodní řetězce už pracují na konkrétních opatřeních, jak svůj přístup k životnímu prostředí zlepšit," řekla Miroslava Jopková ze sdružení Arnika.
Další články v kategorii
- Jak poznat zkažené vejce? Nenechte se zmást červenou skvrnou (14.12.2025)
- Další Emil? Rakušané spekulují o losovi u Vídně, ten pravý je ale na Šumavě (13.12.2025)
- Ministr Výborný na poslední Radě ministrů v roce 2025: Podpora inovací je pro budoucnost zemědělství zásadní (12.12.2025)
- ČOI ve třetím čtvrtletí odhalila 292 případů prodeje alkoholu nezletilým (12.12.2025)
- Týden v zemědělství podle Petra Havla – č. 50 (12.12.2025)
- Na březích dvou jihomoravských potoků jsou stovky nově vysazených stromů a keřů, přibyla i stanoviště pro obojživelníky (12.12.2025)
- Michelin rozdal v Česku ocenění. Vůbec poprvé udělil také dvě hvězdy (12.12.2025)
- Testovali jsme v laboratoři croissanty z Česka a Německa. Výsledky Čechy překvapí (12.12.2025)
- Albert i před letošními Vánoci podporuje zaměstnance v prodejnách příspěvkem a dalšími benefity (12.12.2025)
- MŽP poskytne 300 milionů korun na instalace fotovoltaik na zemědělské půdě (12.12.2025)

Tweet



