Zlom v třídění odpadů

Od příštího roku bude možné třídit biologicky rozložitelný odpad. Kromě kontejnerů na sklo, plast a papír, přibude ještě kontejner na takzvaný zelený odpad z kuchyně či ze zahrady. Tím se otevírají nevídané možnosti, jak ekologicky likvidovat hygienický odpad, pokud bude vyroben z rozložitelného materiálu. Doposud si jej museli lidé kompostovat sami.

Blíží se zlom

„Bude to obrovský zlom v třídění odpadů, protože zelený odpad mnohdy dosahuje až poloviny veškerého směsného odpadu,“ uvádí Ivo Kropáček z Hnutí Duha.

Největší posun by mohl nastat v likvidaci dětských plen. Látkové pleny byly v posledních deseti let nahrazeny jednorázovými plenami a nevídaným tempem teď plní skládky. Po třech letech používání zůstává po dítěti téměř tuna nerozložitelného odpadu.

Novela odpadového zákona umožní sbírat použité pleny a likvidovat je v kompostárnách, kde se přemění na hnojivo či energii.Máto ale háček. Chybí zájem obchodních společností dodávat kromě jednorázových plen rovněž ty biologicky rozložitelné. Jediná značka, která je na trhu, se jmenuje Baby Comfort Moltex ÖKO a její cena je poměrně vysoká.

Zatímco obyčejná jednorázová plena stojí mezi 5 až 8 korunami, ekoplena vyjde na 9 až 12 korun. Je to dáno dopravou i výjimečností na českém trhu.

Z tradičních nadnárodních společností, které zásobují naše obchody, nemá zájem o dodávání kompostovatelných plen ani jedna, přestože do západoevropských zemí je dodávají zcela běžně.

„Žijeme v pohraničí a jezdíme kupovat ekopleny do Německa. Jejich cena je o třetinu menší než u nás, tím pádem se dostáváme na stejnou cenu jako u jednorázovek v Česku,“ vysvětluje Antonín Slejška ze společnosti Biom.cz.

Zavádět na český trh biologicky rozložitelné pleny se však společnosti nechystají. „Je nám to velice líto, ale nemůžeme vám ohledně našich výrobků poskytnout žádné příznivější informace,“ uvedla Edita Kissová z firmy Procter and Gembel, která dodává pleny Pampers.

Podobná odpověď přišla i ze společnosti Hartmann – Rico. „Bohužel. Výrobce nám neposkytl ohledně kompostovatelných plen značky Fixies potřebné informace,“ napsala marketingová manažerka Markéta Kosařová.

Zaskočena byla i drogerie DM, v Německu pověstná pozitivním vztahem k životnímu prostředí. „Bio pleny máme v nabídce, ale jejich zařazení na český trh zatím prověřujeme,“ uvedla Martina Horká ze společnostiDM.

MŽP nic nechystá

Pro velké společnosti to tedy není zajímavé téma. Pomohla by osvětová kampaň ministerstva životního prostředí?

„Nic takového nechystáme. Na byznys sféru platí buď regulační opatření nebo ekonomický tlak trhu. Předpokládám, že zvýšený zájem lidí povede k většímu tlaku na výrobce, aby začali kompostovatelné pleny dodávat,“ doufá Jakub Kašpar z MŽP.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info