Stoupající zisky přičítají zemědělci především rostoucím tržbám za komodity, jejichž ceny loni výrazně stouply.

Státní fond životního prostředí (SFŽP) vyhlásí letos v rámci Operačního programu Životní prostředí (OP ŽP) čtyři až pět výzev. "Počet kol se bude řídit našimi zkušenostmi z předchozích kol, připraveností projektů a personální kapacitou našeho fondu," řekl Ing. arch. Petr Štěpánek, Ph.D., ředitel SFŽP, kterému jsme položili následující otázky.

V první výzvě OP ŽP přijal fond téměř 700 žádostí o podporu ve výši přes 18 miliard korun. Nejvýznamnější skupinu žadatelů tvořily obce (76 %). Budete moci uspokojit všechny zájemce?

Ano, pokud by byly všechny žádosti v pořádku. V některých prioritních osách je převis poptávky nad nabídkou, celkově však letošní alokace stačí. Některé žádosti však nesplňují daná kritéria, tam, kde jde o formální nebo napravitelné nedostatky, bude možné využít další výzvy, kterých bude přibližně pět ročně. Ti, co uspějí, mohou první platby za prokázané uznatelné náklady očekávat po 31. lednu 2008. Průběžné proplácení faktur je důležitou novinkou OP ŽP v programovém období 2007-2013.

Které nedostatky se v žádostech vyskytují nejčastěji?

Byli jsme trochu zklamaní špatnou kvalitou zpracování některých žádostí. Často chybí potřebná dokumentace, v některých případech je nesoulad mezi předmětem žádosti a přiloženou dokumentací, vyskytují se chyby ve finanční analýze apod. Některé projekty jsou dokonce účelové, snažící se evropské fondy zneužít. Pokud žadatel doplní potřebné dokumenty do tří dnů, přijmeme je, avšak ani při nejlepší vůli nemůžeme akceptovat dokumenty vystavené po ukončení příjmu žádostí. Nedostatky v některých žádostech si vysvětlujeme nízkou odbornou úrovni části poradenských firem. Na druhou stranu, zejména obce se bez poradců neobejdou. Problém vidím i v tom, že neexistují jednoznačně vymezené mantinely mezi rolemi poradců, stavebních dodavatelů a tzv. lobbyistů, kteří žadatele vodí za nos s tím, co vše "v Praze" dokáží zařídit, ve finále však neumějí ani sepsat žádost. Začíná se nám rychle plnit seznam takovýchto firem i jednotlivců. Fond bude proto investovat významnou část prostředků z technické pomoci do konzultační a osvětové podpory žadatelů.

Fond otevřel v krajích regionální informační a poradenská místa. K čemu slouží?

Zatím k tomu, aby zájemci o dotaci už neposílali své žádosti do pražského centra SFŽP, nyní je mohou přijímat naše regionální informační a poradenské místa; v případě šesté prioritní osy také pracoviště Agentury pro ochranu přírody a krajiny.

V listopadu 2007 jsme vypsali výběrové řízení na poradenství v oblasti první prioritní osy (vodohospodářská infrastruktura). Pilotní projekt bude zahájen v průběhu ledna. Je určen zejména malým obcím, které budou moci využívat při přípravě svých projektů informace a rady kvalifikovaných poradců. Současně jsme navázali spolupráci se zhruba osmi největšími bankami v ČR, jejichž zástupci budou schopni obcím poradit. Ta která obec se bude moci obrátit na ten peněžní ústav, u kterého vede svůj bankovní účet.

Slíbili jste sestavit seznam akreditovaných poradců. Kdy bude hotový?

Takový seznam nesestavujeme, pouze školíme poradce v rámci akreditovaného vzdělávání formou seminářů a e-learningového studia. Půjde o stovky lidí, jejich přehled sice uvedeme na našich webových stránkách, ale bez bližších kontaktů, zjistili jsme, že s těmito údaji musíme nakládat opatrně. Kontakty však poskytneme žadatelům na vyžádání. Od vyškolených poradců očekáváme vyšší profesionalitu a tím také lepší kvalitu zpracovaných žádostí.

V programovém období 2004-2006 si obce stěžovaly na neustálé změny a nepřehlednost pravidel a pokynů pro žadatele. Bude se tato situace opakovat i nyní?

Nechceme se zaručovat, že se daná pravidla nebudou v průběhu programového období měnit. Například právě v první prioritní ose se nám na poslední chvíli podařilo rozšířit okruh možných příjemců o stovky malých obcí (pod 2000 ekvivalentních obyvatel) v pásmu ochrany podzemních vod. Dokumenty pro jednotlivé prioritní osy jsou rozdílné a na základě zjištěných chyb a nesrovnalostí je postupně modifikujeme. Například jsme upravili kritéria hodnocení ve třetí prioritní ose tak, aby byla snadněji dostupná pro zateplení škol ze 70. a 80. let minulého století. Naším cílem ale není svévolně měnit pravidla, ale poučit se z každé výzvy a v případě potřeby iniciovat pozitivní změny. To považuji za naprosto legitimní proces.

K žádostem o podporu je nezbytné stanovisko České inspekce životního prostředí (ČIŽP). Není to pro obce zbytečná administrativní zátěž?

Při hodnocení některých žádostí se bez stanoviska ČIŽP neobejdeme. Týká se to zejména čtvrté prioritní osy - odpadů a vodohospodářské infrastruktury. U projektů stavebně investičního charakteru za desítky milionů korun je prostě jejich odborné posouzení odborníky z inspekce nezbytné. Snažíme se však o to, aby potřebné formuláře byly jednodušší a stanovisko ČIŽP bylo vydáno s co nejmenšími průtahy.

Jak pomáhá žadatelům informační systém Bene-fill, který jste zavedli ve spolupráci s ministerstvem životního prostředí a jednou firmou?

Bene-fill je uživatelsky přívětivý a na jeho fungování jsou pozitivní ohlasy. Žadateli o dotaci umožňuje sledovat žádost od jejího podání až po schválení. Navíc, díky tomuto systému jsme mohli vyhlásit první výzvu už v první polovině roku 2007. Ostatní operační programy - kromě Podnikání a inovace - takový informační systém nemají. Vydali jsme se tedy správnou cestou.

Proč se SFŽP rozhodl pro vnitřní antikorupční audit?

Kolem žadatelů krouží mnoho poradců a pseudoporadců, kteří tvrdí, že můžou zařídit dotaci na fondu. My to chceme zařídit tak, aby nemohli. Oslovili jsme Transparency International a občanské sdružení Oživení, aby nám pomohly vydefinovat slabá místa v projektovém cyklu. Víme, že to jsou například výběrová řízení, ale chceme-li je kontrolovat, musíme vědět, jaké triky se tam používají apod. Nedávno byla zpracována zpráva BIS, která upozorňuje na snahu organizovaného zločinu pronikat i k evropským fondům. I to je důvod, proč bychom měli celý proces kolem přidělování dotací maximálně zprůhlednit a zabezpečit.

LÝDIA STOUPOVÁ

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info