Místo podpory zemědělců dovážíme řepku z Unie

Biolíh, který se letos začal přimíchávat do benzinu, se bude z větší části do Česka vozit ze zahraničí, především pak z Brazílie. Plány, že biolíh nejen zlepší životní prostředí, protože se nebude spalovat tolik paliva z ropy, ale zároveň pomůže zemědělcům a lihovarnickému průmyslu, se tak postupně rozplývají.

Podobně je to přitom s řepkou, z níž se vyrábí příměs do nafty a povinně se přimíchává už od září loňského roku. Zhruba polovina řepkového metylesteru se totiž také dováží ze zahraničí, většinou z Německa.

Důvodem potíží je v případě biolihu drahé obilí, které výrazně zvedlo jeho cenu. Ta je přitom problémem i pro řepkový metylester.

Smlouvy o nákupu biopaliva nyní dokončují dva hlavní výrobci pohonných hmot u nás, a to Unipetrol a státní Čepro. Obě firmy potvrdily, že kvůli vysokým cenám biolihu se rozhodly nahradit polovinu dodávek dovozem zvenku.

"Polovinu biolihu nakoupíme v zahraničí, protože je to levnější," uvedla mluvčí Unipetrolu Michaela Lagronová. Druhou polovinu bude petrochemický kolos podle ní nakupovat v Česku, ale především z "logistických důvodů", tedy výhodnosti dopravy.

Lihovary: Zavíráme

Také státní Čepro, které pohonné hmoty s biosložkou míchá a prodává, má problém s cenou biolihu.

"Máme nabídky z Brazílie, u nichž litr biolihu vychází zhruba na 17 korun. To je o dvě koruny méně než nejlevnější nabídky od nás," uvedl generální ředitel Čepra Pavel Švarc.

Z tuzemska bude Čepro nakupovat biolíh pouze od cukrovaru TTD Dobrovice, který ho vyrábí výhodněji z cukrové řepy. Dodávat Čepru bude zřejmě i Průmyslový lihovar Trmice. Ten začal vyrábět teprve loni v listopadu, když byla dokončena jeho stavba za 1,3 miliardy korun.

"Postavili jsme ho ne proto, aby stál, ale aby vyráběl. Samozřejmě je to složité a my v tom nějak musíme plavat," reagoval šéf lihovaru Antonín Vávra.

Podle zdrojů z trhu musel lihovar nabídnout například Čepru takovou cenu biolihu, že na ní bude "hodně krvácet".

O tom, zda bude lihovar ztrátový, Vávra mluvit nechce, připustil však, že investiční projekt lihovaru počítal s úplně jinými podmínkami na trhu. Oproti původním předpokladům podle něj vzrostla cena obilí na dvojnásobek a cena lihu o polovinu klesla, takže situace není moc růžová.

Některé lihovary se kvůli nekonkurenceschopnosti a ztrátám už rozhodly zatím výrobu uzavřít, nebo odložily záměr lihovar vůbec stavět či modernizovat.

"V listopadu jsme s výrobou biolihu skončili. Při těchto cenách obilí není možné vyrábět," konstatoval majitel lihovaru a firmy Ethanol Energy Otakar Moťka.

Moravský lihovar Kojetín, který připravoval výstavbu jednotky na výrobu biolihu, zase svůj záměr odložil. "Důvodem je i to, že to musí vycházet ekonomicky. A to nevychází," uvedl šéf společnosti Antonín Špatina.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info