Největším hráčům maloobchodu se moc nedaří

Minus 2,84 miliardy - to je ztráta, kterou si v Česku v posledním známém účetním roce připsala pětice největších hráčů na maloobchodním trhu. Přestože se řetězce v Česku pyšní tržbami v desítkách miliard, jejich bilance na konci roku mnohdy zas tak příjemná není. Ztrátovým rekordmanem je přitom jednoznačně společnost Ahold. V poslední zveřejněné "výsledovce" má ztrátu 1,192 miliardy korun a k tomu neuhrazenou ztrátu z minulých let téměř tři miliardy. "Konkrétní čísla našich hospodářských výsledků nekomentujeme. Naše čisté tržby za třetí čtvrtletí roku 2007 v České a Slovenské republice se ale zvýšily o třináct procent na 355 milionů eur," říká k tomu Libor Kytýr z tiskového oddělení společnosti Ahold.

Na Ahold se téměř dotahuje i diskontní dravec Lidl, který v roce 2006 hospodařil se ztrátou 880 milionů korun. Poslední účetní rok však příliš nevyšel ani Sparu, Plusu či společnosti Tesco. To vykázalo ztrátu 155 milionů korun.

"V roce 2006 Tesco koupilo síť 27 obchodů od společnosti Edeka CS a převzalo 11 hypermarketů od firmy Carrefour. Oba tyto kroky představovaly obrovské investice, které se projevily v hospodaření naší společnosti. Rok 2007 byl ale pro Tesco velmi úspěšný," vysvětluje Jana Matoušková ze společnosti Tesco Stores.

Odejdou i další

Výsledky obchodníků tak stále více ukazují, že na českém trhu je i nadále příliš mnoho hráčů. Na silnou konkurenci už doplatil v roce 2005 jako první Julius Meinl, jehož prodejny převzal Ahold. O rok později se pak o Edeku a Carrefour rozrostlo Tesco a naposledy loni zhušťující se trh "pohřbil" Delvitu. Tu její majitel - belgická společnost Delhaize - prodal německému konkurentovi Rewe, majiteli Penny Marketu a Billy.

Penny Market je přitom jedním z mála řetězců, kterým se na českém trhu daří. V roce 2006 zvýšil svůj zisk na 468 milionů korun. Billa výsledky za rok 2006 v obchodním rejstříku nezveřejnila.

Odchody ale budou pokračovat i letos. Nejžhavějším kandidátem na opuštění českého trhu je nyní společnost Plus. O jeho osudu se má rozhodnout v následujících dnech.

Ztráty? Řešením je zdražit

I velké ztráty řetězců mohou stát za dalším zdražováním, které české zákazníky čeká. Na pražské konferenci Retail Summit včera Tomáš Drtina ze společnosti Incoma research oznámil, že podle několika desítek oslovených odborníků z oblasti obchodu a finančního sektoru ceny porostou i v následujících třech letech. Průměrné odhady mluví o 4,2 procentech ročně, někteří experti ale očekávají roční zvýšení cen potravin až o deset procent za rok.

Potravináři přitom poukazují na to, že obchodníci nyní výrazně zvyšují své marže na jejich úkor. Například na kilogram chleba si obchod přiráží sedm korun, dvakrát více než před rokem. "Na rozdíl od zemědělců či obchodníků si netroufám říci, o kolik půjdou ceny nahoru," říká prezident potravinářské komory Miroslav Toman.

Image1.jpg

Autor/ři: Zuzana Luňáková, Martin Mařík

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info