Hypermarkety expandují do menších měst
31.03.2008 | Agris
Expanze hypermarketů nekončí, nicméně její tempo mírně zpomaluje a mění zacílení. Vyplývá to z šetření společnosti INCOMA Research „Shopping center & Hypermarket 2008“. Loni bylo podle INCOMA otevřeno 16 nových hypermarketů a jejich počet tak k 1.1.2008 dosáhl 231, jejich celková prodejní plocha činí 1124 tis. m2. Vzhledem k vysoké míře saturace trhu v největších městech se expanze nových hypermarketů začíná výrazně zaměřovat na menší města, a tomu odpovídají i menší koncepty (do 4.000 m2 prodejní plochy). Letos se očekává otevření dalších téměř dvou desítek hypermarketů, a to zejména ve městech do 50 tisíc obyvatel, některé hypermarkety se objeví dokonce i ve městech s méně než 15 tisíci obyvateli.
„Hypermarkety tedy sice stále přibývají, nicméně jejich tržní podíl se již příliš nemění. Podle „Shopping center & Hypermarket 2008“ představuje hypermarket hlavní nákupním místo potravin pro 38 procent domácností České republiky (nejvíce v Moravskoslezském kraji – 58 procent, nejméně ve Zlínském kraji – 23 procent), což je stejná hodnota jako před rokem.
Hypermarkety ovládají města velikostní kategorie 20-100.000 obyvatel, ve kterých jim při nákupu rychloobrátkového zboží dává přednost více než polovina nakupujících. Výzkum ukázal, že zájem o hypermarkety kulminuje u věkové kategorie 30-39 let, od 50 let pak výrazně klesá ve prospěch menších prodejen. Zřetelné jsou i rostoucí preference hypermarketu v závislosti na dosaženém vzdělání.
Nejvíce prodejních ploch hypermarketů je umístěno v Moravskoslezském kraji, následuje Praha, Ústecký a Jihomoravský region. V přepočtu na 1000 obyvatel disponují největší nabídkou hypermarketů Ústecký a Moravskoslezský region. V současné době je na území České republiky umístěno již pouze pět okresů, ve kterých není umístěn hypermarket, do dvou let lze nicméně předpokládat pokrytí i těchto „bílých míst“.
Nejvíce hypermarketů provozuje řetězec Kaufland (84 prodejen na počátku roku 2008), následovaný řetězci Hypernova (56) a Tesco (52). Zákaznické hodnocení hypermarketových řetězců odhalilo vysokou spokojenost zejména s Globusem, který je vnímán jako řetězec s nejlepší sortimentní nabídkou a nejvyšší kvalitou a čerstvostí zboží. Nejlepší cenové vnímání má Kaufland, s kvalitou nákupního prostředí jsou nejspokojenější zákazníci Globusu a Intersparu.
Další články v kategorii
- Souhrn událostí uplynulých dní 12.12.2025 - 14.12.2025 (15.12.2025)
- Jak poznat zkažené vejce? Nenechte se zmást červenou skvrnou (14.12.2025)
- Další Emil? Rakušané spekulují o losovi u Vídně, ten pravý je ale na Šumavě (13.12.2025)
- Ministr Výborný na poslední Radě ministrů v roce 2025: Podpora inovací je pro budoucnost zemědělství zásadní (12.12.2025)
- ČOI ve třetím čtvrtletí odhalila 292 případů prodeje alkoholu nezletilým (12.12.2025)
- Týden v zemědělství podle Petra Havla – č. 50 (12.12.2025)
- Na březích dvou jihomoravských potoků jsou stovky nově vysazených stromů a keřů, přibyla i stanoviště pro obojživelníky (12.12.2025)
- Michelin rozdal v Česku ocenění. Vůbec poprvé udělil také dvě hvězdy (12.12.2025)
- Testovali jsme v laboratoři croissanty z Česka a Německa. Výsledky Čechy překvapí (12.12.2025)
- Albert i před letošními Vánoci podporuje zaměstnance v prodejnách příspěvkem a dalšími benefity (12.12.2025)

Tweet



