Triky z viněty. Znáte je?

Obhlížíte v regálech etikety a dáváte na dojem, jaký ve vás vyvolají? Bližší ohledání rozhodně stojí za uváženou. Viněta neslouží jen jako vábnička, která má za úkol omámit váš zrak a přesvědčit o koupi. Její primární funkcí je zprostředkovat dostatek věrohodných informací o obsahu láhve a referovat o kvalitě, původu a složení vína a v neposlední řadě i o vinaři. Nespočet triků, které jsou používány k oblbnutí konzumenta, je však na denním pořádku.

Šik etiketa

První pohled vypadá lákavě: etiketa je šik, láhev jakbysmet. Cena vyšší, ale protentokrát to snad snesu. Klasický model výběru vína. Na přední straně viněty je sice zmínka o Moravě, ale ta zadní skrývá pikantní překvapení. Mikropísmo, které je i pro mé, odpusťte mi tu troufalost, stále mladé oči, absolutně nečitelné. Až po skutečně namáhavém zaostření se mi daří dopátrat věty: Země původu hroznů: Bulharsko.

Hosté se blaženě rozplývají nad vínem údajně místní produkce, ale ejhle, místní je pouze vykutálený obchodník.

Ne nadarmo se říká: "V jednoduchosti je krása." Mnoho skutečně seriózních vinařů ctících kvalitu, nikoliv směr, kterým se ubírá trh, používá pro svá vína jednoduché a nanejvýš transparentní viněty. Údaje jsou srozumitelné a lehko k nalezení. Naopak viněta typu reklamního letáku lákajícího k prodlouženým víkendovým jízdám na matějské nevěstí nic dobrého.

BIO - okliky

Dalším z oblíbených klamů bývá označení, které hovoří o bio vínu. Jelikož biotrend je na samém vrcholu zájmu zhýčkaných konzumentů, stal se i pro některé vinaře zajímavým nástrojem. Háček je v tom, že vinař, který označuje svá vína jako biodynamická, musí notnou řadu let opečovávat své vinohrady podle striktně určených směrnic, aby tento status získal.

Nicméně se na vinětách objevuje tato smyčka: hovoří o vínu vyrobeném biodynamickou metodou, nikoliv však o biodynamickém vínu. To nelze vyrábět z vinice, která je obhospodařována bio prvním rokem, protože vliv chemických posypů je příliš agresivní na to, aby za rok pozbyl svou působnost.

Příliš malé Grand Vin

Ovšem s nepřesnostmi se hojně setkáme i u vín zahraniční výroby. Tak například vína z oblasti Bordeaux se doslova honosí výrazem Grand Vin de Bordeaux. Jistě lákavé, ale tato apelace ročně vyprodukuje na 700 milionů lahví, a tak ne každé Grand Vin de Bordeaux skrývá pod zátkou skutečně velké víno. Především je důležité toho kterého vinaře znát, neboť nemalé množství těchto vín se plní do lahví daleko od samé Francie.

Vína z Moravy, vína z Čech. Tak odkud vlastně?

Ze zákona musí viněta musí obsahovat následující údaje: ročník, obsah, objem alkoholu, u jakostních vín původ, odrůdové složení a přívlastek. Pro lepší orientaci byl v posledních měsících zaveden slogan Vína z Moravy, vína z Čech. Jistě pochvalné gesto, ale pánové, odkud tedy - z Moravy, nebo z Čech?

Jak vidno, víno je bohužel i do jisté míry velmi slušný byznys. A to v dnešní společnosti přináší stále promyšlenější taktiky, jak tento produkt co nejsnáze prodat a sklidit tedy i patřičný finanční úspěch. Nezbývá než mít oči na stopkách.

Vinařský slovníčekBiodynamické víno je víno vyrobené tak, jak se vyrábělo před 150 - 200 lety. Místo chemických postřiků se proti škůdcům vysazují predátoři, místo umělých hnojiv se na vinohradu procházejí kozy. Velkým propagátorem biodynamiky ve víně je francouzský vinař Nicolas Joly.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info