Tradičním českým výrobcům začínají zlaté časy
04.06.2008 | Denik.cz
České značky zažívají svou renesanci. Po létech, kdy je válcovalo zboží z dovozu, se dostávají do popředí zájmu. Potvrdil to mimo jiné i průzkum renomované agentury STEM
Z průzkumu STEM vyplynulo, že lidé dávají přednost českým výrobkům ze dvou důvodů, kvůli kvalitě a jejich ceně. Co se konkrétních čísel týče, například na dotaz zda lidé preferují při nákupu české nebo zahraniční výrobky, 69 procent respondentů odpovědělo, že dává přednost většinou zboží tuzemské provenience. K tomu dalších osm procent dotázaných se nechalo slyšet, že kupuje jen české výrobky a zahraniční odmítá. Naopak pro zahraniční zboží bylo jen 23 procent respondentů.
„To je zjištění, které nás velmi těší,“ říká Martin Klofanda, předseda sdružení České značky, jehož členem jsou takoví výrobci jako je například Kofola, Madeta, či rodinný pivovar Bernard.
„Výsledky průzkumu ukazují, že i přes postupující globalizaci stále existuje u českých spotřebitelů zdravá míra národního patriotismu a hrdost na to, co dokázaly chytré české hlavy a zlaté české ručičky,“ dodává.
Zlom nastal po revoluci
České výrobky si v porevoluční historii v některých případech prošly doslova peklem. Když se na začátku devadesátých let minulého století otevřel trh, lidé se vrhli na vše z dovozu. „Například u nás došlo z tohoto důvodu k propadu výroby o 85 procent během jediného roku. To by položilo jakoukoliv firmu na světě,“ říká místopředseda sdružení České značky Jan Prokop, který je spolumajitelem společnosti Elton hodinářská (hodinky PRIM).
Za svou renesanci tuzemské značky vděčí především lidem, kteří mají se zahraničními výrobky špatnou zkušenost. Ne všechno zahraniční a také ne všechno ze západu je totiž kvalitní. „Spousta lidí si například začala uvědomovat, že Škodovka je daleko kvalitnější než italské či francouzské automobilky,“ upřesnil Jan Prokop.
Podle něho, i když škodovku nevlastní český kapitál, berou ji lidé za svou kvůli tomu, že se vyrábí v Česku a že ve výrobě pracují převážně Češi. „Troufám si říci, že kdyby škodovka dovážela motory třeba z Číny, lidé by na to začali reagovat velice negativně,“ uvedl Prokop.
Další články v kategorii
- Většina vinných klobás před Vánoci neprošla testem: Málo masa, příliš soli (17.12.2025)
- Důslednější ochranu zvířat před týráním mají zajistit přísnější pravidla (17.12.2025)
- Pekárna Hruška zahájila v Ostravě provoz chlebové linky téměř za 50 milionů Kč (17.12.2025)
- Důvody k optimismu pro sedláky z rodinných farem existují i v nepříznivých časech (17.12.2025)
- Pivo, auta a losos. Británie podepsala s Jižní Koreou obchodní dohodu (17.12.2025)
- Mlékárně Net Plasy loni vzrostly tržby, zisk však podniku z Bystřice p. H. klesl (17.12.2025)

Tweet



