Praha bojuje s hlukem

Evropská unie požaduje po městě, aby do pěti let snížilo rámus v ulicích

Pokud procházíte společně se známými Veletržní ulicí a musíte se překřikovat, abyste se slyšeli, není se čemu divit.

Veletržní ulice totiž patří mezi nejhlučnější místa v Praze. Hladina hluku tu často přesahuje úroveň 75 decibelů, což je, jako byste stáli například uprostřed strojovny nebo vám někdo pustil u hlavy vysavač.

Limit znečištění hlukem u rušných ulic je přitom 70 decibelů.

Stejná situace jako ve Veletržní je například také v ulici V Holešovičkách, na Hlávkově mostě nebo v Sokolské ulici.

A největší zdroj hluku? „V Praze je to jednoznačně doprava. Nejen automobilová, ale také motorky, nákladní auta nebo tramvaje,“ uvedl radní Petr Štěpánek (SZ), který má oblast životního prostředí na starosti.

Napište na magistrát, kde chcete ztišit provoz Magistrát si proto nechal vypracovat takzvaný akční plán na snižování hluku. Ten od města vyžaduje Evropská unie. Do pěti let by podle něj mělo vedení města zlepšit život v Praze. K plánu se nyní mohou až do 22. srpna vyjadřovat na internetových stránkách magistrátu lidé, kteří zde mohou připsat své podněty.

„Akční plán zahrnuje desítky ulic. Až jej budeme schvalovat, bude k němu přidána příloha s podněty Pražanů, žádný z nich neskončí v koši,“ slíbil Štěpánek.

Podle zjištění odborníků se potýká Praha zejména se dvěma nedostatky. Prvním je, že se například při rekonstrukcích silnic nebere v potaz budoucí hlučnost komunikace. „Hluk by měl být zařazen při plánování oprav jako jedno z hlavních kritérií,“ řekl Josef Novák, jednatel společnosti Akustika, která pro magistrát plán na snížení hluku v hlavním městě vypracovala.

Druhým problémem je špatný stav některých tramvajových tratí v Praze. „Špatné trati přímo souvisí se zvýšenou hladinou hluku v ulicích. To je další oblast, na kterou by se mělo město zaměřit,“ doplnil Novák.

Mezi další opatření, která odborníci navrhují, je výstavba protihlukových stěn a valů, snížení rychlosti na vybraných úsecích nebo výměna povrchů vozovek.

Dlažební kostky by měly podle plánu na snížení hluku zmizet například z ulic Svatovítská, Milady Horákové nebo Bělehradské.

Výstavbu protihlukové stěny doporučili odborníci v ulicích Průmyslová, kde by mohly vyrůst třímetrové zdi. V ulici K Barrandovu by stály až pětimetrové a v Černokostelecké čtyřmetrové stěny. V ulici 5. května by mohla vyrůst až osmimetrová protihluková clona.

„Uvnitř města je s jejich výstavbou problém. Jednoduše se tam nevejdou,“ uvedl Josef Novák ze společnosti Akustika, která návrhy pro město zpracovala.

V centru města by proto měl magistrát proti hluku „bojovat“ zejména tak, že sníží počet projíždějících aut, omezí vjezd nákladním autům a sníží povolenou rychlost.

„V centru také pomohou tišší povrchy vozovek nebo zavedení mýtného. Je to rovněž otázka politické vůle a rozhodnutí,“ řekl Novák.

Významnou stavbou je pro město výstavba okruhu. „Jednoznačně sníží hluk. Zároveň s tím, jak se zlepší průjezdnost Prahou, dojde k zatraktivnění jízdy autem, proto je třeba omezit vjezd do centra, aby aut nepřibylo,“ uvedl Novák.

Krokem ke snížení hluku je také zřízení takzvaných oblastí ticha, které nebudou vystaveny žádnému zdroji hluku. Mezi nimi by měly být Klánovický a Kunratický les nebo Hrnčířské louky.

Lomoz zhoršuje zdraví Nadměrný hluk významně ovlivňuje zdraví lidí. Špatný vliv má nejen na sluch, ale také může způsobit poruchy spánku - lidé mají problém nejen usnout, ale během spánku se budí a následující den jsou ve stresu a nemohou se soustředit.

Špatný vliv má hluk rovněž na funkci srdce a krevního oběhu. Může totiž způsobit zvýšení krevního tlaku a zrychlení tepu nebo dokonce infarkt.

* Jak zajistit klid

Stavět protihlukové stěny

Vyměnit povrchy vozovek

Snížit počet nákladních aut

Zmodernizovat tramvajové koleje

Snížit povolenou rychlost

Omezit provoz starých aut

Dostavět silniční okruhy

Vymezit tzv. oblasti ticha

Vybírat mýtné

Zdroj: MHMP

* Nejhlučnější místa

Kde hluk překračuje 70 dB

Veletržní

Hlávkův most

Legerova

Sokolská

Patočkova

Jižní spojka

V Holešovičkách

K Barrandovu

Zdroj: Hlukové mapy MHMP

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info