Stanovisko ČMSM k návrhu Mze ukončit program školní mléko

V těchto dnech je k projednání ve vládě připravován návrh ministra zemědělství Petra Gandaloviče na řešení programu Školní mléko pro následující období s tím, že v případě schválení by celý program měl být ukončen k 30.6.2009. Potravinářská komora ČR tento týden ve svém prohlášení vyjádřila nesouhlas s tímto krokem a uvedla také důvody, které ji k tomu vedou. Českomoravský svaz mlékárenský (ČMSM) má k návrhu ministerstva zemědělství na zrušení programu Školní mléko totožný názor jako Potravinářská komora, včetně všech skutečností uvedených v jejím stanovisku. Považujeme však za nutné některá další fakta ještě doplnit.

Celý program je legislativně ošetřen jak na úrovni EU, tak i ČR. Příslušné právní normy stanovují postup, který musí každý subjekt, zapojený do programu splnit, včetně schválení příslušnou autoritou. Schválení subjektu není časově omezeno a právně zaručuje – při plnění stanovených podmínek – účast v programu. Toto právní prostředí vedlo mlékárenské společnosti, které obdržely schválení, k nemalým investicím do výroby, technologie i distribuce výrobků, dodávaných do škol v rámci programu Školní mléko. Podle našeho odhadu se tyto náklady blíží úrovni 100 mil. Kč a je zřejmé, že v případě zrušení programu budou pravděpodobně následovat soudní žaloby o náhradu škody. A protože se jedná v některých případech i o zahraniční vlastníky, není vyloučena ani mezinárodní arbitráž. Je třeba vzít v úvahu, že vláda před rokem rozhodla o rozšíření podpory pro distribuci mléčných výrobků do škol prostřednictvím velmi nákladných (na pořízení i provoz) automatů a nyní je jen velmi těžko pochopitelné, že po roce uvažuje o ukončení celého programu.

Na základě nařízení vlády je v rámci programu Školní mléko poskytována dotace a je rovněž stanoveno kdo a jakým způsobem tuto dotaci může čerpat. V případě ČR jsou žadateli o podporu mlékárny, a to jako dodavatelé dotovaných mléčných výrobků do škol. V souvislosti s těmito dotacemi se občas vyskytuje názor, že jednak je školní mléko pro děti ve školách zdarma a také, že se jedná o podporu pro mlékárny. Skutečnost je taková, že Ministerstvo financí Cenovým výměrem pravidelně na základě ekonomických podkladů stanovuje tzv. maximální ceny, za které musí být dětem ve školách mléko prodáváno. Například za balení 250ml ochuceného mléka žák zaplatí při běžné distribuci 4 Kč. Naproti tomu v obchodních sítích se stejný výrobek prodává v rozmezí od 8,50 Kč do 10,90 Kč. Je tedy zřejmé, že děti si ve školách dotované výrobky platí a při porovnání s cenou v tržní síti je jasné, že podpora je jednoznačně směrována jako dotace do ceny pro děti. Pokud by tedy mělo dojít ke zrušení programu Školní mléko, bude to mít jednoznačně negativní dopad pro školní děti, potažmo mladé rodiny s dětmi. Největší procento z 2600 škol zapojených do programu Školní mléko tvoří menší venkovské školy a regiony s vyšší mírou nezaměstnanosti. Program Školní mléko tedy podporuje především slabší sociální skupiny.

Na závěr bychom chtěli ještě vyjádřit podiv nad postojem resortu školství v této věci, který je striktně odmítavý. Při odhlédnutí od všech argumentů pro i proti, je program Školní mléko směrován do základních škol, tedy do zařízení začleněných do tohoto resortu, aniž by se odvětvové ministerstvo na tomto programu jakkoli finančně či organizačně podílelo.

Českomoravský svaz mlékárenský, V Olšinách 75, 100 00 Praha 10

Michal Němec, výkonný ředitel

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info