Trh s biopotravinami – očekává se velký růst

Statistické údaje o situaci v ČR.

Spotřeba biopotravin by se měla v ČR v následujících třech letech zvýšit průměrně o 70 % ročně a v roce 2010 dosáhnout 6,5 mld. Kč. Oproti spotřebě ve výši 1,29 mld. Kč v roce 2007 tedy trh do konce roku 2010 vzroste pětkrát. Zvýšená poptávka spotřebitelů bude způsobena zejména informační kampaní Státního zemědělského intervenčního fondu "Ekologické zemědělství a biopotraviny", která na vzdělávací aktivity utratí 25 mil. Kč. Pět největších maloobchodníků s biopotravinami se na celkovém maloobchodním obratu vloni podílelo 23 %, což je o 3 % více než v roce 2006. Podle odhadů nabízelo na začátku roku 2008 v ČR biopotraviny přibližně 3 tisíce maloobchodních prodejen.

Nejvíce biopotravin nakoupí Češi v super- a hypermarketech (67 %), dále v prodejnách zdravé výživy a biopotravin (22,5 %) a v lékárnách (5 %). V nezávislých drobných prodejnách potravin se vloni prodalo biopotravin za 32 mil. Kč (2,5% podíl na celkovém trhu). Přibližně 2 % biopotravin se prodá přímo na farmách či tržištích a přibližně 0,5 % v gastronomických zařízeních. Absolutně největší firmou na českém trhu, měřeno obratem z prodeje biopotravin, je firma HiPP Czech, největším výrobcem biopotravin byla vloni v ČR společnost Olma.

Počet Čechů pravidelně nakupujících biopotraviny vzrostl ze 3 % v roce 2005 na 4,8 % v roce 2007. Až 27,9 % populace biopotraviny zná a kupuje je nepravidelně. Nejvíce biopotravin kupují vysokoškolsky vzdělaní lidé mladší 49 let a dále domácnosti s alespoň jedním dítětem mladším 14 let. Mají nadprůměrný příjem, bydlí v městě čítajícím mezi 20 a 100 tisíci obyvatel nebo naopak v malé obci s 1 až 5 tisíci obyvateli. Průměrná spotřeba na osobu vloni činila 126 Kč.

Zdroj: Green marketing, www.greenmarketing.cz

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info