Druhá generace biopaliv za osm let
30.10.2008 | Haló noviny
Biopaliva druhé generace budou na trhu nejdříve za osm let.
Během inovační konference Europe Innova ve francouzském Lyonu to řekla Cécile Barrerová-Triccaová z tamního institutu IFP, který je jedním z předních evropských pracovišť vyvíjejících tato paliva.
Podle ní je sice nová generace k dispozici již nyní, výroba je ale zatím příliš drahá. Největší výhodou biopaliv druhé generace je to, že se na rozdíl od svých předchůdců nevyrábí z potravinářských plodin. Právě to je hlavní příčinou jejich kritiky. Například podle Světové banky první generace biopaliv výrazně přispěla ke značnému nárůstu cen potravin v poslední době. Vlády mnoha zemí, včetně EU a USA, přitom biopaliva dál podporují.
Vědci proto nyní vyvíjejí novou generaci biopaliv, která by se měla poučit z problémů generace první. Podle Barrerové-Triccaové je v jejich institutu nyní nejdůležitější vyvinout takový způsob výroby, aby náklady na produkci biopaliv mohly ekonomicky soupeřit s náklady spojenými s jinými druhy pohonných hmot. Zkoumají zejména výrobu biopaliv ze zbytků potravinářských plodin a dřevěného odpadu. Biopaliva takzvané první generace pro svou výrobu využívají hlavně řepku, obilí, cukrovku, kukuřici, sójový nebo palmový olej.
Barrerová-Triccaová také tvrdí, že výroba některých biopaliv druhé generace bude energeticky méně náročná než v případě první generace. Při výrobě biopaliv z dřevní štěpky vzniká lignin, který lze dále používat jako palivo ve výrobním procesu, řekla. Dodala ale, že i když jsou tato paliva slibná, jejich využití v reálném životě je ještě poměrně vzdálené.
Další články v kategorii
- Průzkum: Obliba kapra na Štědrý den klesá, roste obliba umělých stromků (18.12.2025)
- Australský podnikatel českého původu Josef Chromý proslul jako uzenář i vinař (18.12.2025)
- Česko rozšiřuje plochy ekologického zemědělství. Bio obiloviny a tradiční odrůdy nabývají na oblibě (18.12.2025)
- Analytik: Zmírnění zákazu prodeje aut se spalovacím motorem je kosmetická úprava (18.12.2025)

Tweet



