Výroba zápalek v Čechách končí

Sušická Solo sirkárna, jediný výrobce zápalek v Česku, přestane ve středu po 170 letech vyrábět. Firma, z níž odejde 57 pracovníků, bude fungovat pouze jako obchodník se zápalkami s 25 lidmi. V lednu začne transport prodané výrobní technologie do Indie, který bude ukončen do března.

Podnik nemá žádné dluhy ani úvěry, se zaměstnanci se vypořádá podle zákona a vyplatí jim odstupné. "Zisk z výroby zápalek v Česku je nízký. Výhled příštích let je ale velmi špatný. Enormně rostou ceny materiálů, energií a zvyšují se mzdy. Tomu ale neodpovídá růst světových prodejních cen, které stagnují," uvedl ředitel Věroslav Puchinger. Podnik má navíc velmi silnou konkurenci hlavně z Pákistánu, ale i z Číny a Indie, jež mají výrazně nižší výrobní náklady. Navíc spotřeba zápalek v Evropě dlouhodobě značně klesá. Efektivitu výroby snížil také nepříznivý vývoj kurzu koruny.

Odboráři a pracovníci nechápou, že když má podnik zakázky, s výrobou končí. "Žádní zákazníci nám neubyli," potvrdil Puchinger. Firma jim bude stále dodávat zápalky, ale ne ze Sušice. "Byli jsme jedinou sirkárnou v Evropě, která jela. Navíc naše kvalita je lepší než indická nebo jiná," řekl šéf odborů Jaroslav Želízko. Mrzí ho, že už se v posledních letech vyráběly v podniku jen standardní domácnostní a kuřácké zápalky a speciality firma nakupovala odjinud.

Do Indie poputuje 25 až 30 kontejnerů výrobního zařízení, které je podle Puchingera na špičkové světové úrovni. Ředitel nepotvrdil informaci odborů o tom, že by se už nyní objekt továrny nabízel k prodeji. Takových hal je jen v našem areálu hodně, dodal. Želízko se obává, aby to nedopadlo jako s nedalekou Jitonou, která 12 let nenašla kupce. Areál je zdevastovaný, žijí tam bezdomovci a bude se muset zbourat.

Podle odborů nastupovali v poslední době do firmy lidé na dobu určitou. Těm se odstupné platit nemusí. Firmy je mohou takto zaměstnávat pouze dva roky. Pokud pak ale pracovníka na měsíc propustí a poté znovu vezmou, může být využíván další dva roky. "To byl trend posledních let. Lidé si pak ale těžko zajistí půjčku," řekl Želízko.

Solo, které snížilo za tři roky stav lidí na polovinu, vyváželo 85 procent produkce. Loni prodalo 400 milionů krabiček, meziročně o pětinu méně. Firma bude mít stále kontrolu nad ochrannými známkami s obrazy klíče nůžek a dýmky, jedněch z nejznámějších v ČR.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info