ČR loni zaznamenala rekordní nárůst nákupních center

(Tisková informace společnosti INCOMA Research k projektu SHOPPING CENTER & HYPERMARKET 2009)

Navzdory nastupující krizi výstavba nákupních center v České republice v loňském roce gradovala. Otevírány byly komplexy, s jejichž výstavbou se začalo v období developerského boomu let v období od roku 2006 do poloviny roku 2008. Díky této expanzi byly u nás v loňském roce otevřeny dvě desítky nákupních center a retail parků.

Mezi devítku nových velkých nákupních center patří Galerie Fénix v Praze 9, Arkády Pankrác na Praze 4, brněnský Campus Square, Futurum Kolín, Zlaté Jablko Zlín, City Park Jihlava, AFI Palace Pardubice, Central Most a Oáza Kladno. Řada dalších center (např. liberecká Nisa) navíc prošla procesem rekonstrukce a rozšíření.

Jak ukázalo sčítání obchodních ploch SHOPPING CENTER & HYPERMARKET 2009, které realizovala společnost INCOMA Research, v Česku tak již celkem 290 nákupních center, retail parků a menších nákupních pasáží s hypermarketem nabízí téměř 3 miliony m2 prodejních ploch. 22 % z těchto ploch je situováno v pražských centrech, naopak nejnižší saturace trhu v přepočtu na obyvatele je v Kraji Pardubickém a na Vysočině.

Meziročně vzrostl počet jednotek v těchto centrech již na více než 8200, tj. více než o šestinu. Rozhodujícím způsobem se na tomto počtu samozřejmě podílejí maloobchodní prodejny, kterých je 6650, patrný je ovšem i nárůst počtu gastronomických a zábavních zařízení a provozoven služeb.

Nejširší nabídku co do počtu obchodních jednotek nabízejí pražská centra Chodov (který jediný překročil hranici 200 jednotek), Letňany, Nový Smíchov a Metropole, z mimopražských pak liberecká Nisa, brněnská Olympia, ostravský Avion a další brněnské centrum Vaňkovka.

Při pohledu na jednotlivé sortimentní kategorie je jednoznačným leaderem móda – k 1.1.2009 působilo v českých centrech 1988 prodejen prodejny odívání. Následují obuv a kožené zboží (612), Klenoty a dárky (505) a prodejny elektro a počítačové techniky (468). Mezi dalšími typy jednotek vede gastronomie (724 provozoven). Co do rozsahu ploch stále vedou širokosortimentní hypermarkety.

Celkem 70 % českých domácností nejraději nakupuje v nových nákupních komplexech, zatímco 30 % dává přednost spíše tradičním nákupním ulicím v centrech měst. Cesta do oblíbeného nákupního centra trvá v průměru 30 minut. Podíl těch, kteří jezdí do nákupního centra většinou autem, vzrostl na tři čtvrtiny. Celkově nejnavštěvovanějším centrem v zemi je pražský Nový Smíchov, mezi mimopražskými vede brněnská Galerie Vaňkovka.

I pro rok 2009 byla původně očekávaní developerů podobně vysoká, nicméně realita makroekonomického vývoje je neúprosná, v řadě lokalit dochází ke zdržení či dokonce pozastavení expanze, takže je pravděpodobné, že zdaleka ne všechna plánovaná centra budou skutečně letos otevřena.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info