Prodej biopotravin stoupl o desítky procent
11.03.2009 | E15 on line
Biopotraviny jsou v tuzemsku stále populárnější, a to jak mezi spotřebiteli, tak i potravinářskými firmami. Obrat trhu se loni podle odhadů agentury Green Marketing meziročně zvýšil o desítky procent. Předloni přitom Češi za bioprodukty utratili zhruba 1,3 miliardy korun. Rostoucí poptávka láká stále více producentů.
,,V zemi se loni zvýšil počet výrobců biopotravin o 67 procent, nejčastěji se rekrutují v oblasti pečiva," řekl Tomáš Václavík z agentury Green Marketing, která se trhu biopotravin dlouhodobě věnuje. Na podzim 2008 uvedly na trh své biopečivo dvě největší české pekárny Penam a United Bakeries. Zvýšilo se i množství českých biouzenin u zavedených firem. S biovýrobky zcela nově začaly společnosti Sneider, KMOTR - Masna Kroměříž a Steinhauser. Novinkou je také máslo z biomléka, které začaly prodávat Polabské mlékárny a Ekomilk. Velké Meziříčí zase nabízí biovariantu eidamu a ementálu.
Zákazníci si tak mohou vybírat ze stále širší nabídky biovýrobků. ,,Konkrétní výsledky za loňský rok zatím nemáme, ale zůstaneme mezi zeměmi, ve kterých byl světově nejstrmější nárůst. Pravděpodobně nám konkurovaliy skandinávské státy," uvedl Václavík. ,,Pro tento rok by měl být nárůst sortimentu bioproduktů zhruba 30procentní," dodal.
Na biopotraviny stále víc sázejí i maloobchodní řetězce. Například Penny Market po převzetí prodejen Plus zařadil biopotraviny do všech svých prodejen, a snažil se v loňském roce dokonce získat pro své české prodejny značku BioBio. To se mu však nepodařilo, neboť ji koupila německá společnost Edeka společně s prodejnami Plus v celém Německu, které zařadila pod zavedeným názvem Netto do svého diskontního řetězce. Svou vlastní značku Albert Bio ale uvedla na trh koncem roku 2008 společnost Ahold, vlastnící maloobchodní řetězce Albert a Hypernova. Na začátku tohoto roku bionabídku rozšířila, například o konzervovanou zeleninu. Biovýrobky nabízí i Penny Market, Tesco a Interspar, ovšem ne pod vlastními značkami.
Zájem o biopotraviny v Česku roste, i přes jejich výrazně vyšší ceny. Zatímco v květnu 2008 byly biopotraviny o 95 procent dražší než běžné, v říjnu činil rozdíl mezi jejich cenami 110 procent. Průzkum provedla v pražských prodejnách organizace Pro-Bio Liga.
Ekologicky se v Česku podle údajů Ministerstva zemědělství hospodaří již bezmála na 350 tisících hektarů a podíl ekologického zemědělství na celkové výměře zemědělské půdy přesáhl osm procent.
Další články v kategorii
- Další Emil? Rakušané spekulují o losovi u Vídně, ten pravý je ale na Šumavě (13.12.2025)
- Ministr Výborný na poslední Radě ministrů v roce 2025: Podpora inovací je pro budoucnost zemědělství zásadní (12.12.2025)
- ČOI ve třetím čtvrtletí odhalila 292 případů prodeje alkoholu nezletilým (12.12.2025)
- Týden v zemědělství podle Petra Havla – č. 50 (12.12.2025)
- Na březích dvou jihomoravských potoků jsou stovky nově vysazených stromů a keřů, přibyla i stanoviště pro obojživelníky (12.12.2025)
- Michelin rozdal v Česku ocenění. Vůbec poprvé udělil také dvě hvězdy (12.12.2025)
- Testovali jsme v laboratoři croissanty z Česka a Německa. Výsledky Čechy překvapí (12.12.2025)
- Albert i před letošními Vánoci podporuje zaměstnance v prodejnách příspěvkem a dalšími benefity (12.12.2025)
- MŽP poskytne 300 milionů korun na instalace fotovoltaik na zemědělské půdě (12.12.2025)
- Věčné chemikálie ve vodě škodí dětskému zdraví i peněženkám (12.12.2025)

Tweet



