Jogurt - nástroj obchodní války
04.06.2009 | Hospodářské noviny
Tržby za jogurty klesají i přesto, že se jich prodává větší množství. Řetězce i dodavatelé jdou v boji o trh i pod nákupní ceny.
V českých obchodech se rozhořel souboj o to, kdo získá největší podíl na trhu. V době, kdy světem cloumá finanční krize, může být totiž během pár měsíců rozložení sil jednotlivých hráčů úplně jiné než dnes. Jedním z nástrojů jsou mléčné výrobky za nízké ceny. V akcích tak řetězce nabízejí mléko za nižší ceny než vodu a ceny jogurtů startují na třech korunách, což ještě loni bylo nemožné.
To se projevuje i na tržbách. Počet prodaných kusů sice roste, ale cena za ně klesá. Například za jogurty se loni v dubnu podle agentury AC Nielsen utratilo 358 milionů korun, zatímco letos v dubnu to bylo "jen" 346 milionů. A to i přesto, že počet prodaných kusů meziročně vzrostl o 1,4 milionu. Poklesu průměrných cen nezabránil ani zvýšený prodej prémiových jogurtů - například společnost Müller, která zastupuje "dražší segment", za poslední rok zdvojnásoblila své tržby.
Mléko pod cenou
Obchodníci i producenti mléčných výrobků vědí, že nyní se "láme chleba" a lidé jsou citlivější na cenu. "Probíhá cenový boj, a to jak mezi řetězci, tak mezi výrobci," potvrzuje šéf obchodního řetězce Globus Petr Vyhnálek. Řetězce dokonce často prodávají mléčné výrobky pod nákupní cenou.
Podle šéfa Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeňka Juračky si to vyberou na jiných výrobcích. Například v Tescu bylo mléko k dostání za méně než osm korun.
"Cena by přitom měla být okolo deseti korun. Podle našich kontrol však mléko pod cenou prodává hned pět řetězců," říká Michal Němec z Českomoravského svazu mlékárenského.
Akčním cenám odzvoní s přijetím nového zákona o regulaci řetězců, který před pár týdny odsouhlasila sněmovna. Ten obchodníkům prodej pod nákupní cenou zakáže. "Zároveň to ale spíše než bič na řetězce bude bič na dodavatele - rozkryjí se tím ceny, za které dodávají," říká Vyhnálek.
Levné jogurty
Vedle řetězců se o uzmutí co největšího tržního podílu snaží i samotní výrobci a dodavatelé. Průměrná cena zboží se tak propadá. "Je to dáno i rozšířením nabídky jogurtů v té nejnižší cenové hladině do pěti korun a velmi výrazným snížením cen, za které jsou jogurty nabízeny v akcích," říká Václav Naiman ze společnosti Müller.
Právě v segmentu levných jogurtů je podle obchodníků největší potenciál růstu. Danone proto odstartovalo s jogurtem, který se prodává za 3,90 Kč, levné jogurty nasadila i konkurence.
Spolu s rostoucím počtem levných mléčných výrobků však klesá i kvalita. "Občas by se už správně ani nemělo mluvit o kategorii mléčných výrobků. Bohužel však platí, že dokud tam nějaká část mléka je, mohou se tak nazývat," dodává Juračka.
Akční ceny jsou však dnes nabízeny i u jogurtů, které ke skupině nejlevnějších dříve nepatřily.

Tweet



