Růst trhu s biopotravinami se zpomaluje
30.06.2009 | ÚZPI
V posledních letech se světová spotřeba biopotravin zvyšovala každoročně o 5 miliard dolarů a v roce 2008 přesáhla 50 miliard (přes 1 bilion Kč). Kvůli celosvětové ekonomické krizi se však letos poprvé pravděpodobně růst spotřeby zvýší patrně jen v jednotkách procent.
Požadavky biospotřebitelů se mění
Prodeje biopotravin jsou ovlivněny nižšími spotřebitelskými výdaji a snižujícími se investicemi do oboru. Nejvíce postižen je trh Velké Británie, kde vloni spotřeba biopotravin vzrostla jen o 2 %.
Organic Monitor, přední poradenská firma v oblasti marketingu biopotravin, nachází další faktor, ovlivňující růst trhu, a sice zvyšující se sofistikovanost spotřebitelů. Spotřebitelé dnes od biopotravin vyžadují více; stále více je zajímá etický zdroj surovin, dohledatelnost původu, uhlíková stopa, trvalá udržitelnost aspolečenská odpovědnost firem.
Z toho vyplývá, že ekologicky produkované potraviny splňují očekávání veřejnosti jen zčásti. Nejdynamičtější firmy v oboru biopotravin si tyto změny spotřebitelského chování uvědomují a přijímají strategie „Bio Plus". Tyto společnosti jdou nad rámec ekologické certifikace a začínají používat vysoce etické, ekologické a trvale udržitelné podnikatelské postupy. Vyráběné biopotraviny pak zákazníkům komunikují prostřednictvím těchto hodnot.
S udržitelností nejdál dojdeš
Některé významné bioznačky ve Velké Británii komunikují svoji identitu na těchto „nebio" vlastnostech. Například Green & Black's, nejznámější značka biočokolád, se stala známou částečně díky tomu, že ji veřejnost chápe jako etickou značku. Biočokoláda je vyráběna z certifikovaného biokakaa, které je nakupováno v rozvojových zemích prostřednictvím systému fair trade. Etické nakupování je klíčovou strategií pro mnoho výrobců biopotravin. Mnozí, včetně společností SunOpta nebo Rapunzel, investovali v rozvojových zemích v Latinské Americe a Asii. Někteří šli ještě dále a investovali ve válkou postižených oblastech jako je Sri Lanka nebo Palestina.
Společnost Canaan Fair Trade byla založena podobnou sociální investicí. Palestinská společnost slaví velký úspěch v oblasti, která je po desetiletí ohrožována válečným konfliktem. Letos se stala první společností na světě, která představila olivový bioolej certifikovaný Fair Trade. Kromě pravidelných spotřebitelů biopotravin jejich výrobky oslovují také zákazníky, kteří chtějí pomáhat zlepšovat život Palestinců.
Posláním společnosti AgroFair, významného dodavatele bio a fair trade čerstvých potravin v Evropě, je právě etické investování. Společnost založila několik podniků s cílem pomoci drobným, opomíjeným producentům v Africe a Latinské Americe. Za svoji činnost byla společnost AgroFair odměněna před několika lety Holandskou cenou za společenskou odpovědnost firem.
Řada dalších výrobců biopotravin posiluje svoji ekologickou hodnověrnost tím, že kompenzuje své uhlíkové emise. Nizozemská společnost Eosta, významný evropský obchodník s bio ovocem a zeleninou, byla první, která v Evropě nabídla uhlíkově neutrální ovoce a zeleninu. Produkty jsou nabízeny na trh prostřednictvím konceptu s názvem Nature & More, který umožňuje zákazníkům zpětně vyhledat producenty a farmy, odkud nakoupené zboží pochází. Koncept také umožňuje měřit uhlíkovou stopu každého produktu.
Britský výrobce a maloobchodník s biokosmetikou Neal's Yard Remedies je prvním maloobchodníkem, jehož podnikání je uhlíkově neutrální. Pro řadu firem se stává důležitým centrem pozornosti trvale udržitelné podnikání. Příkladem může být společnost Hipp, největší výrobce biopotravin na světě. Hipp je pionýrem v mnoha trvale udržitelných iniciativách: používá obnovitelné zdroje energie, recykluje 97 % svých odpadů a snižuje emise uhlíku. Jeho snaha byla oceněna ziskem United Nations Millenium Business Award.
Švýcarský řetězec supermarketů Co-op zareagoval na poptávku svých zákazníků po místně pěstovaných potravinách vytvořením vlastní značky. Výrobky Pro Montagna reprezentují sortiment ze švýcarských Alp, mnohé z nichž jsou v biokvalitě.
Konference Sustainable Foods Summit ukáže inspiraci
Společnosti působící na trhu s biopotravinami stojí letos před mnoha výzvami. Finanční krize doprovázená změnou spotřebitelského chování má vliv na prodeje. Organic Monitor doporučuje společnostem, aby těmto výzvám čelili přijetím strategií „Bio Plus". Společnosti by měli uvažovat o strategiích přesahujících pouhou ekologickou certifikaci, jako je například nákup surovin ze systému fair trade nebo obdobných etických zdrojů, nákup uhlíkových kreditů, systémy dohledatelnosti výrobku až ke zdroji, propagace opatření na podporu biodiverzity a další. Přijetím takovýchto strategií si společnosti zajistí pozitivní růst nejen v roce 2009.
Případové studie společností, které úspěšně zavedli takové strategie, byly představeny na konferenci Sustainable Foods Summit, která se konala od 25 do 27. června 2009 v hotelu Okura v Amsterdamu.
Zdroj: TZ Organic Monitor
Další články v kategorii
- Pivo bez alkoholu nemusí chutnat divně. Ve Walesu spustili přelomové zařízení (15.12.2025)
- Brusel podle šéfa EPP navrhne upustit od zákazu spalovacích motorů od roku 2035 (15.12.2025)
- Česko bude dál svírat inverze s teplotami do 5 stupňů (15.12.2025)
- Erozní vyhláška má řešit i vítr, Motoristé plánují změny (15.12.2025)
- Otevírací doba o Vánocích: Pozor na zavřené obchody. Nákup se vyplatí už teď (15.12.2025)
- Šebestyán vedl zemědělský dotační fond, od letoška zastupoval velké agropodniky (15.12.2025)
- V kanadských skladech leží americký alkohol za miliardy. Provincie řeší, co s ním (15.12.2025)
- Zvěřiny se v Česku mnoho nejí, ale zájem roste. Vede daněk, divočák a jelen (15.12.2025)
- Na Litoměřicku a Nymbursku se potvrdila v malochovech newcastleská choroba (15.12.2025)
- Městské lesy Chrudim nabízí stromky, jedle z plantáží jsou ve větší oblibě (15.12.2025)

Tweet



