Zájem o zeleninu v bedýnce roste. Pěstitelů je ale málo

Přímo od dodavatelů se snaží získat kvalitní zeleninu zájemci o ekologické produkty. Vyhledávají farmáře, kteří jsou ochotni svou produkci prodávat spotřebitelům "na míru". Značný zájem je v poslední době o takzvaný bedýnkový prodej, který je oblíbený v západních zemích. Pěstitelů, kteří chtějí svou produkci tímto způsobem prodávat, je však prý v Česku nedostatek.

"Lidé chtějí zeleninu přímo od farmářů. Pěstitelů, kteří jsou ochotni dodávat zeleninu přímo spotřebitelům, nikoli do velkoobchodu, je však málo. Velké firmy o přímý prodej většinou nemají zájem," řekl Jan Valeška z občanského sdružení Pro-bio liga, která letos začala zprostředkovávat takzvaný bedýnkový prodej.

Odběr ekologické produkce většinou organizují sami zájemci. Skupina spotřebitelů se dohodne s farmářem, který jim dodává své výpěstky na odběrové místo. Ve stanovenou dobu si tam mohou svou "bedýnku" vyzvednout. Dodávka se většinou platí dopředu a obsah balíčku může být "překvapením". Farmář jej může upravit podle vlastního uvážení.

"Je to jednodušší než vyřizovat konkrétní objednávky od jednotlivých zákazníků. Snažím se, aby tam byly základní druhy zeleniny, ne nějaké speciality, které prostý člověk nevyužije. Současná nabídka je cibule, mrkev, petržel, brambory, letní jablka, paprika a fenykl. Váha je asi šest kilogramů, cena 200 korun," řekl biozemědělec Karel Tachecí. Své "bedýnky" do Prahy dodává zhruba pro 30 rodin, které si produkci předplatily na čtvrt roku.

Bedýnky za hranicemi

Tento způsob nákupu ekologických produktů doporučuje také ministerstvo zemědělství. "Způsob prodeje biozeleniny prostřednictvím takzvaných biobedýnek se v posledních letech v Evropě rychle rozšiřuje a dnes jej provozují stovky biozemědělců a obchodníků zejména ve Velké Británii, ale také v Německu či Rakousku. Existuje několik různých modelů, nicméně všechny jsou založeny na ústředním principu dodání bedýnky čerstvé, místně produkované a sezonní biozeleniny či ovoce buď přímo k zákazníkovi domů nebo na předem určené distribuční místo," uvádí ministerstvo na svých internetových stránkách. Upozorňuje, že za úspěchem systému stojí vysoká kvalita, rozmanitost zboží, přiměřená hodnota a spolehlivost dodávek.

Podle Valešky je přímý prodej biozeleniny v Česku zatím v plenkách. "Tento způsob obchodu jsme začali prosazovat v polovině letošního roku. Ozvaly se stovky spotřebitelů, kteří si přejí zapojení do systému. Zemědělci, kteří takto zavážejí zeleninu do Prahy, však jsou schopni zásobit jen omezený počet lidí," uvedl.

Podle spolumajitelky kavárny Bio Zahrada Vandy Švihlové, která na pražských Vinohradech nabízí odběrové místo pro bedýnkový systém, je zákazníků, kteří mají zájem o ekologickou zeleninu, stále více. "Poptávka je velká a snažíme se ji pokrýt. Zeleniny je dost. Nestíháme to ale vyřizovat," řekla. Sama prý má své dodavatele, na jejichž produkci se může spolehnout. Zároveň připouští, že zvládnutí celé agendy je poměrně složité a ne všichni zemědělci jsou ochotni se tím zabývat.

Češi spíše soukromničí

Zatímco v západních zemích je tento systém již zavedený, lidé v Česku prý výhody bedýnkového prodeje teprve objevují. "V současné době je velký boom, ale teprve se to rozvíjí," uvedla Švihlová. Většinou jde o soukromé aktivity lidí, kteří se sdružují v klubech. "Jakmile máte lidi i zemědělce, máte napůl vyhráno... Nejdůležitější je vždy dohodnout se na váze a hlavně na ceně za bedýnku," radí zájemcům server www.cuketka.cz.

Výhodou bedýnek jsou podle znalců mimo jiné ceny. "Když lidé nakupují přímo od farmářů, je cena nižší než v bioobchodech nebo i v supermarketech. Spotřebitel zaplatí podobně jako obchod, ovšem bez přirážky," uvedl Valeška. Zájemci oceňují také rozmanitost. "Požadují i netradiční plodiny jako tuřín, fenykl nebo červenou řepu. Také obyčejný česnek je žádaný, běžně se prodává většinou z Číny," uvedl. Dodal, že důraz se klade na místní potraviny, které nemusí cestovat přes půl světa. "Je tam snaha podpořit místní zemědělce, aby zeleninu produkovali a pole neprodávali jen velkovýrobcům," uvedl.

Dodavatelé "bedýnek" nemusí nutně vlastnit certifikát na výrobu bio produkce. "Systém staví na tom, že spotřebitel svého zemědělce zná. Je to jistá osobní důvěra a certifikát není nezbytný," uvedl Valeška. Farmáři, kteří systém vyzkoušeli, si libují, že jde o dobrý zdroj příjmů. "Dělám balíčky jeden jako druhý. Dostávám na ně předplatné a to je záruka," řekl Tachecí. Sám prý praktikuje také "prodej ze dvora", avšak zákazníků je málo. Lidé totiž raději dojedou pro "naporcované" balíčky ve městě.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info