Lidé šetří i na pivu
27.08.2009 | Haló noviny
Výroba tuzemských pivovarů v pololetí meziročně klesla o 6,81 % na 9,201 milionu hektolitrů piva.
Doma prodaly pivovary 7,527 milionu hektolitrů, což bylo o 5,41 % méně než loni. Celkově pivovary vyvezly do zahraničí 1,674 milionu, což bylo meziročně o 12,6 % méně.
Pokles domácích prodejů podle ředitele Českého svazu pivovarů a sladoven Jana Veselého ovlivnilo zejména chladnější počasí, významně se na něm podílelo také méně turistů a asi i to, že lidé tolik neutrácejí.
Pivovarníci odhadují, že cizinci se na celkové domácí spotřebě podílejí zhruba dvaceti procenty. V českých hotelích a dalších ubytovacích zařízeních v prvním pololetí letošního roku podle Českého statistického úřadu přespalo 2,7 milionu zahraničních turistů, o 12 procent méně než loni. Navíc doba, kterou v tuzemsku zahraniční hosté tráví, se neustále zkracuje.
Pokles exportu pěnivého moku zapříčinila podle šéfa pivovarníků naopak zejména ekonomická krize. České značky patří totiž v zahraničí k těm dražším, navíc jsou zde zbytným produktem, jehož konzumaci si zákazník v případě nutnosti bez větších problémů odřekne.
Doma poklesla spotřeba jak sudového (o 7,29 %), tak lahvového (o 4,23 %) piva. Jejich podíl na trhu se tím již téměř vyrovnal. Lidé totiž stále častěji dávají přednost domácí konzumaci lahvového piva před návštěvou restaurace, kde je půllitr oblíbeného moku vyjde dráž. Přesto je ve srovnání se zbytkem Evropy podíl točeného piva na spotřebě vysoký a vyrovná se mu v tomto ohledu jedině Irsko.
Zatímco spotřeba výčepních piv se snížila o 9,74 %, prodeje ležáků vzrostly o bezmála pět procent. Podle Veselého za tímto jevem stojí zejména rostoucí spotřeba jedenáctistupňových piv, která jsou řazeny mezi ležáky.

Tweet



