Jablka jsou ještě zdravější, než se doposud myslelo
02.09.2009 | novinky.cz
Konzumace jablek má pro lidské zdraví ještě větší význam, než se dosud soudilo. Rčení, že jedno jablko zkonzumované každý den drží choroby i doktora dál od těla, bylo ověřeno v praxi. Ovšem odborníci dosud trochu podceňovali jablka, meruňky a broskve s ohledem na obsah látek blahodárně působících na zdraví – antioxidantů. Těch je v nich podle nejnovějších měření až pětkrát více, než se dosud uvádělo.
„V lidském těle jsou některé sloučeniny (z jablek) fermentovány střevními bakteriemi, tvoří nové metabolity, které mohou být opět prospěšné tělu, například mohou vykazovat antioxidační aktivitu,“ uvedl na vysvětlenou doktor Paul Kroon z Institutu pro výzkum potravin v anglickém Norwichi.
Zdraví, které chutná
Jablka ale také třeba broskve obsahují velké množství látek, které přímo náleží k polyfenolickým antioxidantům, nebo z nichž polyfenoly vznikají ve střevech.
Tyto antioxidanty mají velký vliv na odplavování nebezpečných látek z těla.
„Polyfenoly (obsažené v jablkách) jsou hlavními prvky lidského jídelníčku, který má důležité zdravotní účinky. Jejich výzkum ve výživě a epidemiologii může být užitečný pro další chápání účinků rostlinné potravy na lidské zdraví,“ dodal k závěrům profesor Fulgencio Saura-Calixto.
Další články v kategorii
- Hašení požáru špatnými hasicími prostředky, říká o Babišově koalici proti suchu zemědělec Štefl (14.08.2026)
- Evropu sevřela už pátá letošní vlna veder. Opět za ni může tepelná kupole (14.08.2026)
- Experti: Sucho v ČR pomůže řešit kombinace zadržování vody v krajině a nádrží (14.08.2026)
- Vláda chce na boj proti suchu čtyři miliardy korun a speciální zákon (14.08.2026)
- Horké a suché počasí nahrává vosám. Jejich hnízda letos rostou za mimořádně teplých nocí rychleji (14.08.2026)
- Společnost Maso uzeniny Polička se po dvou letech ztrát vrátila k zisku (14.08.2026)
- Extrémní půdní sucho sužuje Česko. Rostlinám dochází voda (14.08.2026)
- Do Česka přichází nový burgerový řetězec. Zrodil se ve zrušených záchodcích (14.08.2026)

Tweet



