Zítra v 85 městech ČR začne již 8. Týden mobility

Zítra začíná v 85 městech České republiky a více než 1500 městech zemí EU celoevropská kampaň Evropský týden mobility (16. – 22. září) včetně Evropského dne bez aut (22. září).

Evropský týden mobility má za cíl osvětou a dobrým příkladem pomoci rozvoji udržitelné dopravy – tedy veřejné dopravy, cyklistiky či chůze - a zlepšení ovzduší a klimatu ve městech. Letošním tématem kampaně je „Naše město – naše klima“, Organizátoři tak upozorňují na fakt, že automobilová doprava ve městech nejen přispívá ke globálním změnám klimatu, ale mění také samotné „klima“ města a jeho ulic.

Česká republika patří mezi pravidelné a úspěšné účastníky Týdne mobility. Mnoho účastnických měst se rekrutuje z Národní sítě Zdravých měst, v dalších městech pak iniciují účast v kampani aktivní místní nevládní organizace. Letos se přihlásilo 85 měst Čech, Moravy a Slezska, čímž se, co do počtu měst, v Evropě řadíme na 5. místo. Na evropské stránky kampaně se přihlásilo 34 zemí (29 je z Evropy, k tomu se hlásí také Brazílie, Ekvádor, Japonsko, Kanada a Jižní Korea).

Mezi českými městy jsou zastoupena téměř všechna krajská města (vyjma Olomouce a Ostravy), mnoho měst se kampaně účastní již po několikáté, rekordmani (České Budějovice, Hlučín, Hodonín, Kroměříž a Vsetín) již poosmé.

Evropský týden mobility můžeme rozdělit na dvě části, první je zábava, poučení, informace – výukové programy ve školách, výstavy, besedy, festivaly, cykloprojížďky a výlety. MHD bude ve 14 městech zdarma a lidé, kteří si odvykli jezdit MHD či příměstskou vlakovou dopravou, si mohou v tom týdnu znovu vyzkoušet , zda jim ježdění MHD či příměstskými vlaky neušetří čas a peníze.

Na webových stránkách MŽP najdete programy jednotlivých měst podle krajů, podle dnů i podle abecedy. Pro bližší informaci z měst se můžete obrátit přímo na místní koordinátory kampaně.

Druhá část kampaně je dlouhodobá a přetrvává, nekončí 22. září. Města zavádějí řadu pozitivních změn, která napomáhají k vyšší bezpečnosti chodců a cyklistů (zklidňování dopravy, přerozdělení dopravního prostoru ve prospěch chodců a MHD); ke zlepšení kvality ovzduší, snížení prašnosti i skleníkových emisí. Směřují také k tomu, aby se do center a ulic měst vrátil život. Jde o opatření, která města uskutečňují průběžně (zdaleka nejen kvůli kampani) v rámci svého dlouhodobého rozvoje. Kampaň Evropský týden mobility slouží tedy také jako „výstavní skříň“ pro tyto příklady dobré praxe.

Eva Veverková, tiskové oddělení MŽP

Tisk

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info