Fair Trade standardy

Dvě roviny Fair Trade aktivit.

Fair Trade aktivity se odehrávají ve dvou odlišných rovinách. Jedna je realizována způsobem, kdy je zboží produkováno, importováno a/nebo distribuováno organizacemi, které mají spravedlivý obchod jako hlavní náplň svého poslání a svých aktivit.

Druhou cestou je označování a certifikace produktů značkou Fairtrade. V tomto případě je zboží (zejména potraviny) certifikováno a ověřováno nezávislou třetí stranou. Tato certifikace zajišťuje, že produkční řetězec respektuje Fair Trade standardy. Dovozci a obchodníky zde mohou být komerční společnosti a distribuční cesty mohou být tradiční maloobchodní řetězce.

Existující Fair Trade standardy korespondují s požadavky těchto dvou přístupů. Mezinárodní Fair Trade standardy pro označování produktů byly rozvinuty asociací FLO (Fairtrade Labelling Organizations International) a pro organizace zabývající se spravedlivým obchodem asociací IFAT (International Fair Trade Association). Oba systémy jsou založeny na definicích a principech Fair Trade.

Fairtrade Labelling Organization International (FLO) založená v roce 1997 je asociací dvaceti národních iniciativ, které zajišťují a provádějí Fairtrade certifikaci na úrovni států. FLO je vedoucí organizací pro dodržování Fairtrade standardů při označování produktů. Její přidružená společnost FLO-cert dohlíží a certifikuje pravidelně více než 500 producentů ve více než 50 zemích v Africe, Asii a Latinské Americe.

Standardy Fairtrade byly rozvinuty komisí FLO Standard Comitee, která je složena z národních iniciativ, produkčních organizací, obchodníků a externích odborníků.

Producenti a obchodníci se musí řídit obecně aplikovatelnými a produktovými standardy.

Obecně použitelné standardy byly rozpracovány jak pro organizace malých farmářů, tak pro různé doprovodné činnosti. Pokrývají:

1. Sociální rozvoj zahrnující demokracii, spoluúčast, transparentnost a odstranění diskriminace

2. Ekonomický rozvoj zahrnující Fairtrade příplatky (dotace)

3. Rozvoj životního prostředí a

4. Standardy zajišťující stabilní pracovní podmínky

Produktové standardy tak byly zavedeny pro 17 druhů potravinových a nepotravinových produktů zahrnující kávu, čaj, cukr, kakao, rýži a ovoce, květiny a bavlnu. Tyto standardy specifikují minimální cenu produktů a také další požadavky specifické pro konkrétní produkt.

Certifikace k ověření vyhovování těmto standardům je prováděno nezávislou organizací FLO-Cert GmbH. Certifikační proces se skládá ze tří fází:

1. žádost

2. úvodní certifikace

3. recertifikace

Obnovovací certifikační cykly se pohybují mezi jedním a třemi lety. Jsou-li nalezeny závažná nevyhovění certifikačním požadavkům, je prováděna nápravná činnost a následující inspekce, které mohou zrušit certifikát produktu, není-li požadavkům stále vyhověno.

The International Fair Trade Association (IFAT) je globální síť Fair Trade orgeanizací, s více než 300 členy v 70 státech. Jednotliví členové jsou velmi odlišní, od malých produkčních organizací po velké kooperace a od jedné osoby (dovozce) po obchodníky s ročním obratem několik milionů euro. Dvě třetiny členů IFAT se nacházejí v rozvojových zemích.

IFAT rozpracovalo 10 mezinárodních standardů pro Fair Trade organizace:

1. Kreativní možnosti pro ekonomicky znevýhodněné producenty

2. Transparentnost a zodpovědnost

3. Obchodní zvyklosti

4. Placení spravedlivých cen

5. Dětské práce a nucené práce

6. Nediskriminaci, genderovou rovnost a svobodu

7. Pracovní podmínky

8. Budovatelské kapacity

9. Propagace Fair Trade

10. Životní prostředí

Každý standard je doprovázen sadou sledovatelných indikátorů a kritérií s odlišnou úrovní. FT organizace v souladu s těmito standardy mohou získat právo užívat známku FTO pro svou organizaci.

Pro zajištění vyhovění standardům IFAT byl zaveden tříúrovňový monitorovací systém v němž je prováděna:

1. jednou za půl roku sebehodnocení prováděné každým členem

2. hloubkové kontroly prováděné obvykle obchodními partnery

3. náhodné externí ověřování 5-10 % organizací ročně

Monitorovací systém je doprovázen reklamační procedurou. Je-li reklamace oprávněná, je provedena externí verifikace. Vyšetřování může vést k dočasnému nebo úplnému vyloučení ze společenství a odebrání práva používat známku FTO.

Závěrem

Vliv Fair Trade byl docílen díky srovnatelnému přístupu kombinujícímu podmínky spravedlivého obchodu s podporou producentů, rostoucímu povědomí a kampaním pro spravedlivější pravidla obchodování. V tomto kontextu nejsou standardy na konci procesu, ale nástrojem podpory marketingového přístupu pro drobné znevýhodněné producenty a pracovníky.

Zdroj: Renata Chvojková, www.bio-info.cz

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info