Vinaři dodají na trh 211 vzorků Svatomartinských vín

Pod jednotnou značkou Svatomartinská vína se letos na předvánočním trhu objeví 211 vzorků od 89 výrobců, řekl Pavel Krška z Národního vinařského centra, které distribuci prvních letošních vín koordinuje. Hodnocením komise letos neprošlo 42 z 253 přihlášených vín, tedy každý šestý. Loni neuspěla sedmina uchazečů, o rok dříve pětina.

O takzvaná Svatomartinská vína, které se budou otevírat podle tradice poprvé 11. listopadu na svatého Martina, je podle držitele ochranné známky Vinařského fondu stále větší zájem. O získání ochranné známky letos požádalo 97 firem, loni jich bylo 83, předloni 67 a o rok dříve 58 vinařů. Přísné senzorické a chuťové hodnocení je podle Kršky zárukou, že se na trhu objeví pouze kvalitní vína. Pokud víno komise zamítne, nesmí být uvedeno na trh pod známkou Svatomartinské víno.

Autorská práva ke známce Svatomartinské koupil od původního majitele Jiřího Kopečka v roce 2005 Vinařský fond. Dříve producenti platili za její využívání licenční poplatky, nyní hradí jen poplatek spojený s náklady na ohodnocení vín před udělením licence, který činí 500 korun za každý přihlášený druh vína. Vinařský fond známku Svatomartinské marketingově podporuje a propaguje.

Tradice Svatomartinského vína vychází z dávného zvyku připíjet si na den svatého Martina poprvé novým mladým vínem. V tento den hospodáři přijímali do služby nové děvečky a pacholky, nebo jim službu prodlužovali. Na stvrzení dobré služby si všichni poprvé přiťukli právě mladým vínem.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info