Stock měl loni nejvyšší odbyt, 28 milionů litrů

Prodej největšího tuzemského výrobce lihovin příznivě ovlivnilo zvýšení spotřební daně. Spotřebitelé upřednostňovali tradiční značky.

Stock Plzeň – Božkov, největší výrobce lihovin v ČR, meziročně zvýšil prodej o pět procent na loňských 27,99 milionu litrů lihovin. Jde o dosud nejvyšší odbyt. Likérka tak překonala rekord z roku 2008, kdy činil 27,53 milionu litrů. V pondělí to řekl generální ředitel Stocku Petr Pavlík. Loňské tržby a zisk zatím podnik nezveřejnil.

„Finanční krize loni nepochybně ovlivnila celý trh lihovin. Spotřebitelé začali méně utrácet, zejména v gastronomii. Pokud se ale pro nákup rozhodli, upřednostňovali tradiční a osvědčené značky,“ dodal. Do prodejů výrazně zasáhlo rozhodnutí státu zvýšit spotřební daň z lihu od ledna 2010. Nebýt avizovaného zvýšení daně, vzrostl by prodej podle Pavlíka zhruba o dvě procenta. „První čtvrtletí letošního roku bude pro všechny výrobce lihovin určitě znamenat dočasný útlum poptávky právě kvůli předzásobení ze strany obchodníků,“ odhadl šéf Stocku.

Poslední čtvrtletí se podle něj „neslo v duchu masivního předzásobení řetězců“. Na enormní poptávku firma reagovala tříměsíčním nepřetržitým provozem, během něhož třikrát padl výrobní rekord. Mimořádná situace se projevila především v prosinci, kdy Stock prodal 5,3 milionu litrů lihovin oproti 3,7 milionu litrů v prosinci 2008.

Významný podíl na loňském zvýšení prodeje měly vlajkové značky podniku – klasický i citrónový fernet a dále řada Božkov, která celkově posílila o 11 procent. „V této skupině si nejlépe vedl tuzemák Božkov Tuzemský (dříve rum), nejprodávanější domácí lihovina. Populární zelená (peprmintka) si polepšila o desetinu,“ řekl Pavlík. Pozici nejprodávanější vodky na českém trhu si upevnila Božkov Vodka.

Stock loni prodal téměř 1,7 milionu litrů dovozových lihovin, což byl meziroční růst o osm procent. Vůbec největší úspěch zaznamenala irská whiskey Tullamore Dew, která vzrostla o 32 procent a je vůbec nejprodávanější značkou své kategorie v Česku.

V ČR vévodí likérka všem čtyřem rozhodujícím segmentům – hořkým a bylinným lihovinám, tuzemákům, vodkám i likérům. Její podíl na českém trhu lihovin se pohybuje kolem 40 procent.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info