Češi kupují méně biopotravin

Tuzemská spotřeba v minulých letech prudce rostla, ale růst tržeb z prodeje biopotravin kvůli hospodářské krizi zpomalil.

Průzkum Shopping Monitor zjistil, že zatímco v roce 2007 biopotraviny nakupovalo 33 % zákazníků, v roce 2008 podíl klesl na 30 % a loni na 28 %.

Tom Václavík z agentury Green marketing odhaduje, že růst tuzemské spotřeby biopotravin v důsledku ekonomické krize loni výrazně zpomalil - ze 40 % v roce 2008, kdy Češi za biopotraviny utratili rekordních 1,8 miliardy korun - na letošních maximálně 5 %. I přesto několik let trvající strmý růst zájmu se biopotraviny podílely na celkové spotřebě potravin necelým jedním procentem.

Důvodem je cena, protože rozdíl mezi cenou biopotravin a běžných potravin je dle Václavíka v Česku stále příliš velký, lidé jsou proto při jejich nákupu v době nelehké ekonomické situace zdrženlivější. Podle výsledků říjnového šetření PRO BIO ligy v pražských obchodech cenový rozdíl meziročně vzrostl o 30 procentních bodů a biopotraviny byly o 140 %! dražší než potraviny konvenční.

Zatímco obchodní řetězce, v nichž uspokojuje svou poptávku po bioproduktech většina zákazníků v Česku, razantní propad nepociťují, specializované bioprodejny hlásí meziroční pokles.

Ekonomická recese ovlivnila tuzemský trh s produkty ekologického zemědělství již v závěru roku 2008. Dosažený 40procentní růst tuzemské spotřeby byl předloni o 30 procentních bodů nižší než v roce 2007.

Zpomalení boomu potravinového trhu s biopotravinami není jen záležitost ekonomicky slabšího Česka, znatelný pokles zaznamenali výrobci v celé Evropě. Agentura Organic Monitor odhaduje, že celkový meziroční růst spotřeby biopotravin dosáhne v roce 2009 v Evropě dvou až šesti procent a v porovnání s dvoucifernými růsty v předchozích letech zpomalí.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info