Ovoce z tropů vozí lodě do Česka i měsíc

Zatímco popel z islandské sopky dočasně zastavil hlavně import některých tropických bylinek, banánů a pomerančů bylo na pultech dost. Až na výjimky se totiž ovoce dováží lodí a proto jsou některé druhy na cestách i měsíc. "Nejkomplikovanější na údržbu jsou banány," říká Zbyněk Haman z firmy EFES, která je jedním z největších dovozců tropického ovoce.

Jak se tropické ovoce dostává do českých obchodů?

Naprostá většina lodí. Třeba banány vozíme z Pobřeží slonoviny a z Kostariky. Přeprava z Jižní Ameriky trvá zhruba tři týdny. Ovoce jako banány a ananasy mají různé stupně zralosti, takže se to musí vozit do Evropy zelené a nezralé. Banány pak u nás dozrávají ještě asi týden než jdou do obchodů.

Co předchází tomu, než se k nám ovoce dostane?

Třeba banány jsou specifické a dost složité. Přímo na plantážích jsou na nich igelity, které je chrání před ptáky a hmyzem. Pomeranče jsou jednodušší. Bereme je od velkého argentinského vývozce, který je exportuje do Evropy a sám si hlídá ceny na zahraničních trzích. V přístavech máme své celní agenty, kteří zboží od rejdaře vyzvednou a připraví na kamion.

Čeká zboží v přístavech?

Ano, záleží na tom, jak je přístav velký a kolik je tam lodí. Vykládka trvá jeden, ale třeba i tři dny. Logistika je docela složitá, protože větší loď má na sobě asi deset tisíc dvacetitunových kontejnerů a musí se řídit pořadí, v jakém se vyndají. Doprava po moři z Izraele trvá asi čtyři dny, z Egypta pět dní, z Argentiny dvacet a z Číny až měsíc. Nejkomplikovanější na údržbu jsou banány, které vozí přímo speciální banánové lodi.

Jak těžké je přemýšlet měsíc dopředu, kolik toho budete potřebovat?

Musíte si naplánovat, kdy začíná a končí sezóna. Já mám na starosti pomelo (druh citrusu, pozn.red.). Když končí sezóna, se zbožím bývá dost často problém, objevují se v něm vady a nemusejí ho ani pustit do přístavu. Objednávky se musejí plánovat asi třicet dní nebo měsíc a půl dopředu a závisí na poptávce supermarketů.

Co se dováží letadlem?

Hlavně čerstvé bylinky z exotických krajů nebo plodiny jako physalis, marakuja, papája, ostružiny, maliny, borůvky, a z jižní Afriky baby (miniaturní) zelenina. Jsou to drahé produkty a rychle se kazí. Přeprava letadlem je dvakrát, ale možná až třikrát dražší než loď. Cena letecké přepravy tvoří zhruba dvacet procent ceny zboží v obchodech.

Jaké jste měli problémy při výpadcích letů kvůli sopce?

Odstávka letadel kvůli sopce byl velký problém. Měli jsme výpadky v bylinách i exotickém ovoci. Evropa byla zhruba týden bez bylinek z Izraele. A když se sopka umoudřila, přednost měly lety s cestujícími před nákladními cargy.

Kam ovoce dodáváte?

Osmdesát procent zboží míří do řetězců a zbylá pětina na volný trh. Naše firma je jedna z největších na trhu.

Jak se řeší reklamace u ovoce, které kupujete na jiném kontinentu?

Je to dost problém, protože většinou platíme dodavatelům dopředu a pak je s nimi těžká řeč. Peníze většinou nedostanete zpátky. Může se stát, že zboží přijde do přístavu, neprojde přes evropské celníky a musíte ho na místě zlikvidovat. Když se to ale u velkého dodavatele stane jednou za sezónu, není to zas až takový problém.

Jaké ovoce mají Češi nejraději?

V objemu určitě vedou banány a jablka. V zelenině brambory, cibule a rajčata. Do Česka už se nejspíš vozí veškeré druhy tropického ovoce, i ty specifické jako durian a karambola.

Reklamace

Ovoce je dlouho na cestě a někdy se může zkazit. Pro dovozce je to problém. Své peníze někdy už neuvidí.

Tisk

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info