Jedenáctka: pivo, které začíná dobývat Česko
27.05.2010 | Denik.cz
Desítku nebo dvanáctku? Tak zněla nejčastější otázka českých výčepních při vstupu zákazníka do pivnice. Jenomže to už pomalu přestává platit. Stále větší oblibu si totiž získávají jedenáctistupňová piva. Naopak výroba nealkoholických piv poprvé za dlouhé roky klesla.
„Je to pivo, které stojí skoro jako desítka a zároveň chutná skoro jako dvanáctka,“ říká o důvodech vyšší obliby jedenáctky šéf Svazu pivovarů a sladoven Jan Veselý. A dokazují to i statistická čísla. Za poslední tři roky se počet „jedenáctkových“ pivařů zdvojnásobil na úkor těch, kteří fandí spíše méně alkoholické desítce. Na tuto změnu začaly už hojně reagovat samotné pivovary.
„Jedenáctku začaly vyrábět i ty pivovary, které ji dlouhou dobu, nebo vůbec nikdy nevyráběly. Třeba Popovice, Staropramen, Gambrinus,“ vyjmenovává Veselý. „Spotřebitelé začínají preferovat plnější typy piv, a proto čím dál častěji místo klasické desítky sáhnou po jedenáctce. V případě Staropramen 11° je tato plná chuť zvýrazněna přidáním malého množství karamelového sladu,“ popisuje Pavel Barvík, mluvčí společnosti Pivovary Staropramen.
Krajové rozdíly
Jenomže v rámci České republiky existují poměrně výrazné krajové rozdíly. „Například severní Morava, Mostecko, Příbramsko bývaly typicky dvanáctkové, východní Čechy zase jedenáctkové. Teď se karta mění a dvanáctku nebo dražší speciály si dopřávají zejména lidé z bohatších oblastí velkých měst jako např. Prahy,“ říká expert na pivní problematiku Daniel Šabík. Jedenáctistupňovému zlatavému moku se nejvíce daří na jihu Moravy, kde dominuje značka Starobrno, a v severních Čechách, kde se daří zejména Zlatopramenu.
Když se ale podíváme na celkovou spotřebu piva na jednoho obyvatele, byť Česká republika stále vychází vítězně, počet vypitých piv se rok od roku snižuje. Přitom pivovarníci ani od letoška nepředpokládají zlepšení. „Očekáváme pokles kvůli spotřební dani. Zatímco ve vyspělých státech Evropy spotřební daň na pivo snižují, protože to berou jako protikrizové opatření, u nás se jde přesně opačně. To bude mít jasný důsledek, krachy restaurací a vyšší nezaměstnanost,“ varuje Veselý.
Nicméně Daniel Šabík mimo jiné upozorňuje, že v Česku je velká spousta lidí, kteří si vaří vlastní pivo doma, což se nikde ve statistikách neobjeví. Potvrzuje i fakt, že zejména mladí lidé dávají místo piva předn
ost jiným, hlavně míchaným alkoholickým nápojům.
Spotřeba nealka klesá, ne jeho obliba
Dalším šlágrem pivovarů jsou nealkoholická piva. Jejich spotřeba v uplynulých letech rostla geometrickou řadou, nicméně loni poprvé klesla. „Není ale pravda, že by klesala jejich obliba. Spotřeba nealkoholického piva klesá jako u všech piv, ovšem podíl na trhu naopak stoupá,“ říká Veselý. Podle něho je nealkoholické pivo kvalitnější než dříve, a proto jej pije tolik lidí. Navíc lépe vyhovuje hektickému pracovnímu tempu, kdy je opilost na obtíž.
Další články v kategorii
- Řečtí zemědělci se po vánoční pauze vrací k blokádám silnic a přechodů (28.12.2025)
- Česko chce flexibilitu v zemědělské politice. Může to být ale dvojsečné (27.12.2025)
- Ceny potravin v roce 2026: Levné máslo a brambory, zdraží káva či kakao (26.12.2025)
- Pivovar Strakonice prodal meziročně více piva, letos investoval i do automatizace chlazení (25.12.2025)
- ČSÚ: Živý kapr letos stojí 126,23 koruny za kilogram, mírně víc než loni (24.12.2025)
- Udělejme z krmení zvěře vánoční zvyk, který opravdu pomůže (23.12.2025)
- Vláda souhlasí se záměrem obnovit daňové zvýhodnění vína, zákon připraví vlastní (23.12.2025)
- Čína zavádí vysoká cla na mléčné výrobky z EU, podle Bruselu neoprávněně (23.12.2025)
- Proč jedle neopadá a smrk je historicky králem českých Vánoc? (23.12.2025)
- Mýty italské kuchyně. Historik bourá legendy o ikonických pokrmech, čelí výhrůžkám (23.12.2025)

Tweet



