Šetrný rybolov rychle zakotvuje v Česku

Ekologické značky pomáhají zákazníkům vybírat produkty, při jejichž lovu neumírají delfíni a netrpí mořské ekosystém.

Když před lety odvysílaly americké televizní stanice drastické záběry delfínů umírajících v sítích kvůli lovu tuňáků, vyvolalo to velkou bouři veřejného mínění.

Pod jeho tlakem pak američtí obchodníci přestali nakupovat rybí výrobky od všech společností, které nezaručily, že při získávání úlovky zbytečně nehynou delfíni. Na plechovkách s masem tuňáků se objevila značka „Bezpečné pro delfíny“ (Doplhin Safe).

Protože spotřebitelé v západní Evropě a v USA jsou k dopadům na životní prostředí stále citlivější, objevila se ve světě postupně celá řada značek upozorňující na trvale udržitelný způsob lovu mořských ryb. „Růst mořských ekoznaček v průběhu posledních deseti let svědčí o silné poptávce spotřebitelů po mořských produktech pocházejících z ohleduplného rybolovu,“ říká Miguel Jorge, ředitel oceánského programu celosvětové ochranářské organizace WWF.

Podle ochránců je však nyní ekoznaček až příliš, a ne všechny zaručují, že jsou ryby loveny opravdu ohleduplně k mořskému prostředí. „Rostoucí počet různých ekoznaček a jejich rozdílné parametry zvyšují riziko vzájemné záměny, nebo v horším případě nedostatek důvěry v mořské ekoznačky,“ dodal Jorge.

WWF proto před časem založil celosvětovou ekologickou značku pro mořské produkty MSC (Marine Stewardship Council), která je obdobou certifikátu pro ekologicky obhospodařované lesy FSC. Podle analýzy organizace ADP zaručuje právě značka MSC nejšetrnější přístup k prostředí v mořích.

Také do českých supermarketů tento trend ze západní Evropy a USA velmi rychle proniká. „Ryby s označením MSC budeme mít zařazené do sortimentu v nejbližších dnech, byť prozatím nemáme certifikát na tuto kvalitu,“ říká mluvčí supermarketů Kaufland Michael Šperl a dodal: „Z tohoto důvodu označujeme tyto produkty jako „ryby z trvale udržitelného rybolovu“. Zároveň ovšem děláme patřičné kroky, abychom tento certifikát dostali.“ Podobně jsou na tom také prodejny společnosti Ahold.

„Výrobky z mořských ryb a mořských plodů v prodejnách Albert splňují mezinárodní certifikát MSC. Přestože Česká republika a další země střední Evropy tento certifikát zatím, nevyžadují, dodavatel mořských ryb a plodů našich prodejen, kterým je firma Nowaco, se tímto certifikátem řídí,“ uvedl mluvčí Aholdu Lukáš Hora. Na původ ryb podle mluvčí Evy Karasové přihlíží také supermarkety Tesco, zda nabízejí výrobky s konkrétním certifikátem však neuvedla.

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info