Čeští pěstitelé jdou proti dovozu zeleninou s razítkem

Rajčata, cibule nebo okurky, které si kupujete v obchodech, pocházejí hlavně z Nizozemska, Španělska či Německa. Tuzemští pěstitelé ovoce a zeleniny to chtějí změnit a více podpořit ryze českou a šetrněji pěstovanou zeleninu.

Do Česka se dováží už přes 60 procent veškeré zeleniny. Místní pěstitelé chtějí tento trend zvrátit větší podporou a propagací zeleniny pěstované v takzvaném integrovaném systému produkce (IPZ). Při něm se oproti klasickému způsobu pěstování používá méně chemikálií. A podle pěstitelů je taková zelenina chutnější a také zdravější.

Je to něco mezi BIO potravinami a běžným pěstitelstvím. Pravidla pro IPZ jsou přísnější než u konvenčních zemědělců, ale ne tak přísná jako pro farmáře, kteří produkují BIO. V obchodech zákazníci zeleninu rozeznají podle zeleno-oranžového loga s popisem "Kontrolovaná zelenina z integrované produkce"

"Při pěstování v integrovaném systému se používá minimálně o 30 procent méně dusíkatých hnojiv než při klasickém způsobu," uvedl místopředseda Zelinářské unie Čech a Moravy Petr Hanka.

Také pesticidů je v zelenině méně, protože se nepoužívají preventivně, ale až po napadení zeleniny škůdcem.

Jedním z největších odběratelů takto pěstované zeleniny je Penny Market, který ji nabízí od loňského léta a pomáhá také s propagací značky. Nejrychleji z pultů mizí v nákupních košících mrkev, cibule, ledový salát a ředkvičky.

"Zákazníci to vnímají pozitivně," pochvaloval si vedoucí marketingového oddělení Penny Marketu David Kolář.

Sortiment pro letošní rok by měl zahrnovat kolem 25 druhů zeleniny. Obrat prodeje této zeleniny v Penny Marketu vyjádřený v nákupních cenách loni dosáhl 83 milionů korun.

V integrovaném systému produkce se pěstuje už přes polovinu veškeré zeleniny v tuzemsku, dosud se o ní ale moc nevědělo a tápou i někteří obchodníci. "Mě to nic neříká, neznám to," řekl iDNES.cz jednatel sítě obchodů Globus Petr Vyhnálek.

Podle zástupců zelinářů je na vině hlavně nedostatek peněz na propagaci.

Zelenina z českých polí se v poslední době stala velmi žádaným sortimentem. Svědčí o tom popularita farmářských trhů, které se v Praze konají téměř každý týden. (Farmářské trhy slaví v Praze úspěch)

Tisk

Další články v kategorii

Agris Online

Agris Online

Agris on-line
Papers in Economics and Informatics


Kalendář


Podporujeme utipa.info